ستاره‌هایی که سال جدید را نمی‌بینند+ تصاویر

29 اسفند 1394 ساعت 9:28

جامعه ایران در سال ۹۴ برخی از چهره‌های شاخص مذهبی، سیاسی، نظامی، ستاره‌های هنری و ورزشی و چهره‌های شاخص ادبی را از دست داد که بسیاری از آنها، افراد مطرحی در حوزه خود بوده و خلا نبودشان به سادگی پر نمی‌شود.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، ساعت ۵ صبح بود، تلفن که زنگ خورد با نگرانی از جا بلند شدم. در همان خواب و بیداری، گوشی را برداشتم. صدای گریه بود و هق هق. وجودم سراسر ترس و سوال شد که چه اتفاقی افتاده است. لحظاتی بعد با همان حال گریان گفت: «هادی، هادی... مرد». گریه امانش را برید و دیگر ادامه نداد. باور نمی‌کردم، همین ۲-۳ روز پیش بود بعد از پیروزی برابر تراکتورسازی در تبریز با همدیگر خوشحالی می‌کردیم و امیدوار به آینده پرسپولیس بودیم.
این بخشی از صحبت‌های یکی از بازیکنان پرسپولیس بعد از شنیدین خبر فوت ناگهانی هادی نوروزی کاپیتان تیمش بود، یکی از اخبار تلخ و غافلگیر کننده سال ایران؛ سالی که با خبر درگذشت دو خبرنگار ورزشی جوان کشورمان در سقوط عجیب هواپیمای آلمانی آغاز شد و در کنار اخبار خوب و موفقیت آمیز برای ایران اسلامی، خبرهای تلخی را هم به همراه داشت.
جامعه ایران در سال ۹۴ برخی از چهره‌های شاخص مذهبی، سیاسی، نظامی، ستاره‌های هنری و ورزشی و چهره‌های شاخص ادبی را از دست داد که بسیاری از آنها، افراد مطرحی در حوزه خود بوده و خلا نبودشان به سادگی پر نمی‌شود. از درگذشت آیت‌الله طبسی تولیت آستان قدس رضوی که فقدانش بسیار دردناک بود، گرفته تا اتفاقات تلخ منا، فوت چهره‌های همچون هادی نوروزی، علی طباطبایی و سقوط هواپیمای خبرنگاران، شوک عجیبی به جامعه خودشان و مردم ایران وارد کرد. در زیر نگاهی به چهره‌های شاخص می‌اندازیم که سال گذشته سفر ابدی‌شان، روزهای تلخی را برای مردم ایران رقم زد.
هنرمندانی که به تاریخ پیوستند
جامعه هنری ایران در بخش‌های مختلف چهره‌های مطرحی را از دست داد. خسرو فرخزادی بازیگر نمایش‌های رادیویی که در برخی از سریال‌های تلویزیونی همچون «روزهای زندگی» و «دردسرهای والدین» ایفای نقش کرده بود، نخستین فرد جامعه هنری بود که عصر ۱۷ فروردین‌ماه بعد از یک روز در کما بودن و در ۷۵ سالگی، چشم از جهان فروبست. ۲۴ ساعت بعد، مرتضی ندایی تهیه کننده و مستندساز که ساخت فیلم «ابوالحسن صبا» اسطوره موسیقی سنتی را در دست تولید داشت، به دلیل عارضه مغزی، دارفانی را وداع گفت، چهاردهم اردیبهشت‌ماه امسال، هوشنگ دیبائیان از بازیگران قدیمی سینما درگذشت. این بازیگر ۷۸ ساله‌ سینما در فیلم‌های «می‌خواهم زنده بمانم»، «کشتی آنجلیکا»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «ساده لوح»، «رابطه پنهانی»، «عقرب»، «جوانمرد»، «یکی بود یکی نبود» و ... بازی کرده بوده و در آخرین روز اردیبهشت‌ماه مصطفی عبدالهی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر بعد از ۱۴ سال مبارزه بی‌وقفه با بیماری سرطان، در ۶۰ سالگی به دیار باقی شتافت. در همین روز ثریا شیرزادی، پیشکسوت تئاتر کرمانشاه به دلیل حمله قلبی درگذشت.
در روز ابتدایی خردادماه محمدرضا مقدسیان مستندساز و داور جشنواره‌های سینمایی که چندین جایزه معتبر بین‌المللی در بخش سینمای مستند را کسب کرده بود، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. یک روز بعد مهران دوستی گوینده پیشکسوت رادیو و هنرمند توانای عرصه گویندگی در سال‌های دفاع مقدس به دلیل عارضه تنفسی و در ۵۹ سالگی دارفانی را وداع گفت. گارنیک یادگاریان صدابردار و صداگذار سینما که در فیلم‌هایی همچون «گرگهای گرسنه»، «فرمان»، «بازرس ویژه» و «معما» فعالیت داشت، در روز ۲۷ ‌خردادماه به دیار باقی شتافت. همچنین سارا صفالو همکار بخش روابط عمومی شبکه مستند صبح روز ۲۵ تیرماه به دلیل ایست قلبی درگذشت. سی‌ام تیرماه هم عرش (کریم) پورزارعی فیلمنامه‌نویس ۶۷ ساله‌ سینمای ایران و نگارنده بیش از ۷۰ فیلمنامه کوتاه و بلند سینمایی از دنیا رفت.
احمد علامه‌دهر از بازیگران پیشکسوت تئاتر و تلویزیون پس از آن که آذرماه سال ۹۳ به دلیل سکته مغزی در حین بازی در یک سریال تلویزیونی دچار عارضه شد و به کما رفت، در یازدهم مردادماه سال جاری از دنیا رفت. ایرج کریمی کارگردان و منتقد سینما در ۶۲ سالگی پس از دو ماه بستری شدن در بیمارستان، ۱۱ شهریور از دنیا رفت و آخرین فیلمش، «نیم‌ رخ‌ها» را بر پرده سینماها ندید.
در چهارمین روز از فصل پائیز، هما روستا بازیگر با سابقه و مطرح سینما و تئاتر ایران بعد از مبارزه‌اى چندین ساله با بیمارى سرطان، همزمان با روز تولدش و در ۶۹ سالگی درحالی دارفانى را وداع گفت که آثار متعدد هنری از جمله بازی در فیلم کرخه تا راین و پرنده کوچک خوشبختى از این هنرمند مطرح برجای مانده است. فریدون ارکانی نویسنده و تهیه کننده که برنامه «شکر پنیر» را در رادیو صبا داشت، روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه دارفانی را وداع گفت. حسین قاسمی‌وند یکی از بنیانگذاران انجمن هنرمندان ایران و از بازیگران، نویسندگان و کارگردان‌های بزرگ کشور که در عرصه تدوین و فیلم‌برداری آثاری را از خود به یادگار گذاشته، در روز ۲۹ مهرماه به دلیل بیماری سرطان مغز استخوان درگذشت. هادی مشکات تهیه کننده قدیمی و پیشکسوت سینمای ایران، هم صبح جمعه ۲۲ آبان‌ماه بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.
از اتفاقات تلخ سال برای رادیو، درگذشت فرزاد مویدی گوینده پیشکسوت در ۲۷ آبان‌ماه بود. ۳ روز بعد از مویدی، نخستین گوینده و دوبلور رادیو، پس از حدود ۷۵ سال فعالیت، شامگاه شنبه ۳۰ آبان‌ماه به علت کهولت سن و در ۹۵ سالگی به دیار باقی شتافت؛ رضا سجادی در سال ۱۳۱۹ به عنوان گوینده در رادیو استخدام شد و قسمتی از برنامه‌های رادیو توسط او اجرا می‌شد. دوازدهم آذرماه حمیده رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی و یکی از دستیاران عباس کیارستمی در یک سانحه رانندگی درگذشت. نعمت رئوفی تهیه کننده و گوینده پیشکسوت رادیو هم روز ۲۶ آذرماه در بیمارستان کسری دارفانی را وداع گفت.

ولی‌الله مومنی دوبلور و بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که در حال حاضر سریال «معمای شاه» با بازی وی از شبکه یک در حال پخش است، روز سه‌شنبه هشتم دی‌ماه به دیار باقی شتافت، در همان روز معصومه ذباح نویسنده برنامه رادیویی «شب بخیر کوچولو» پس از سه سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. اکبر بصائری از مدیران تولید پیشکسوت در شبکه ۲ سیما نیز یکشنبه بیستم دی‌ماه بر اثر ریزش دیوار بیمارستان مسیح دانشوری روی خودرو شخصی‌اش دارفانی را وداع گفت.
اسماعیل فریبرز صالح کارگردان پیشکسوت سینما صبح روز اول بهمن‌ماه به دلیل عارضه قلبی، یدالله نجفی از صدابرداران پیشکسوت سینمای ایران عصر شنبه سوم بهمن‌ماه و درحالیکه با اصغر فرهادی در پروژه سینمایی «فروشنده» درحال همکاری بود، به دلیل سکته قلبی و در سن ۶۰ سالگی، سیدامین موسوی نویسنده و سردبیر سابق سایت موسیقی ایرانیان، چهارشنبه هفتم بهمن‌ماه در سن ۲۸ سالگی و بر اثر ایست قلبی و سیروس تقی‌نژاد بازیگر پیشکسوت سریال‌های «مختارنامه» و «معمای شاه» چهارشنبه ۲۸ بهمن‌ماه بر اثر تصادف در اتوبان تهران - کرج درگذشته تا بهمن‌ماهی تلخ را برای هنرمندان ایران رقم بزنند. ۲۹ بهمن‌ماه امسال، فروغ فودازی، بازیگر تئاتر به علت عفونت ریه ناشی از سرماخوردگی به دیار حق شتافت. او که در کنار بازیگری، دستیاری و طراح لباس تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود داشت در زمان درگذشتش تنها ۳۷ سال داشت.
یکی از تلخترین اتفاقات امسال در دقایق ابتدایی صبح هشتم اسفندماه رقم خورد و فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری از جمله سریال «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» را از خود به یادگار گذاشته، پس از مبارزه طولانی مدت با بیماری سرطان در سن ۶۳ سالگی جان به جان آفرین تقدیم تا جامعه هنری کشور یکی از چهره‌های فرهنگی - هنری خود را از دست بدهد. یک روز بعد از فوت سلحشور، خبر درگذشت شیدا جاهد از هنرمندان عرصه موسیقی سنتی ایران نیز منتشر شد. جاهد پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان، شامگاه ۹ اسفند در بیمارستان لاله تهران درگذشت.
در بخش موسیقی هم امسال چهره‌های بسیاری با عامل خاکی وداع کردند. حمید موگویی عضو کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی در نخستین روز اردیبهشت‌ماه و در سن ۶۲ سالگی، اسکندر ابراهیمی زنجانی که بعدها نام هنری‌اش را به منصور نریمان تغییر داد، پیشکسوت موسیقی ایران که سه تار، تار و نی می‌نواخت، به دلیل عارضه ریوی شامگاه روز ۲۳ تیرماه و در سن ۸۰ سالگی، بهمن مظفری نوازنده و معمار جوان در روز سوم مهرماه و به دلیل ایست قلبی و محمود رضایی نوازنده نابینای پیانو، پس از سکته مغری و سه هفته بستری شدن در بیمارستان، روز ۱۸ مهرماه و در سن ۵۹ سالگی،  از چهره‌هایی بودند که پرونده زندگی‌شان بسته شد.
همچنین عباسعلی خَمَر از پیشکوستان موسیقی ایرانی دوشنبه دوازدهم آبان‌ماه و بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، در مشهد دارفانی را وداع گفت. احمد محسن‌‌پور، نوازنده کمانچه و از هنرمندان موسیقی استان مازندران صبح روز چهارشنبه ۳۰ دی و سیدخیال یادگاری از مهم‌ترین مقام خوان‌های بخش گوران کرمانشاه سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه در روستای «سیمانی» دارفانی را وداع گفتند.
اما در بخش هنرهای دستی، در پنجمین روز از سال نیما پتگر هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز که آثارش در موزه‌های ایران موجود است، براثر عارضه‌ی قلبی و در سن ۹۶ سالگی از دنیا رفت. استاد عبدالعلی گلریز خاتمی، تنها استاد مسلم گل‌پیچ خاتم کشور که در ساخت صندوق حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌ العباس (ع) و تزیین اتاق خاتم کاخ مرمر نقش داشت، دیگر هنرمندی بود که شامگاه ۱۱ فروردین‌ماه و در حالی‌که پزشکان به بهبودش امیدوار بودند، از دنیا رفت.
بزرگان که جای‌شان خالی است
در سال جاری، علمای بزرگی هم به دیدار حق شتافتند و جای خالی آنها کاملا محسوس است. آیت‌الله محمدمهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در نجف اشرف، صبح روز پنجشنبه چهاردهم خردادماه و آیت‌الله محمدعلی امینیان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه آستانه اشرفیه روز ۲۰ خردادماه و در ۸۹ سالگی به دیار باقی شتافتند. در روز ۱۸ مردادماه، آیت‌الله حاج شیخ علی انتشاری نجف‌آبادی مدرس حوزه‌های علمیه تهران و سه روز بعد هم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی عالمی پارسا و پرهیزگار، دارفانی را وداع گفتند. در روز بیست و پنجم شهریورماه آیت‌الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضو سابق فقهای شورای نگهبان، رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمد شجاعی از اساتید اخلاق روز هفتم دی‌ماه و در ۷۵ سالگی و علامه محمدجعفر الکرباسی صاحب کتاب مشهور «اعراب القرآن» روز ۳۰ دی‌ماه و در ۸۹ سالگی در نجف اشرف درگذشت.
یکی از آخرین خبرهای تلخ امسال درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان‌ خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی بود. وی بامداد جمعه چهاردهم اسفندماه و در سن ۸۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در مورد ایشان اینگونه نوشتند: «اکنون با فقدان ایشان اینجانب برادر مهربان و همسنگر دوران غربت و شدت پیش از انقلاب و همکار سخت کوش سالهای پس از انقلاب را از دست داده و از خداوند رحیم پاداش شایسته و غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.»
امسال همچنین سه تن از خادمان اهل بیت هم دارفانی را وداع گفتند. در روز هفتم فرودین‌ماه فیروز رستمی، یکی از پیشکسوتان تعزیه کشور که از بانیان اصلی تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه بود، در سن ۷۵ سالگی دارفانی را وداع گفت. استاد حاج علی آهی از اساتید پیشکسوت مداحی و رئیس هیات مدیره خانه مداحان روز دوشنبه ۱۷ فروردین‌ماه جان به جان آفرین تقدیم کرد و عباس حداد کاشانی شاعر آئینی و پیشکسوت مداحی روز ۲۷ دی‌ماه، در سن ۹۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت تا جامعه مرثیه سرایان کشور دو چهره مطرح و تاثیرگذار خود را در این سال از دست بدهد.

دکتر صادق آئینه‌وند چهره ماندگار تاریخ و استاد دانشگاه‌های تربیت مدرس، خوارزمی، شهید بهشتی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۱۷ اردیبهشت‌ماه و در ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. احمد حاتمی عضو هیات علمی دانشگاه و از دانشمندان برجسته پژوهشگاه فضایی ایران بود که اواخر شهریورماه و در حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه جان به جان آفرین تقدیم کرد. همچنین امیر سرتیپ حسین حاتمی فرمانده پیشین دانشگاه افسری امام علی(ع) و از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس بر اثر بیماری و جراحات باقی مانده از جنگ تحمیلی در روز ۲۰ تیرماه دارفانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست. در روز دهم بهمن‌ماه هم امیر سرلشگر محمد سلیمی فرمانده پیشین ارتش، بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
در میان چهره‌های سیاسی هم علی‌اکبر آقایی مغانجویی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، در روز بیستم فروردین‌ماه، در ۶۸ سالگی و بر اثر بیماری سرطان، جان به جان آفرین تسلیم کرد. جعفرقلی راهب نماینده پیشین شهرستان‌های تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی در روز ۲۵ مردادماه و بر اثر سکته قلبی، علی آل‌کاظمی نماینده پیشین سلسله و دلفان در روز یازدهم شهریورماه و احمد نجابت نماینده پیشین شیراز و مخبر کمسیون بهداری در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس در روز ۲۲ آبان‌ماه و در ۷۱ سالگی درگذشتند.
تلخ‌ترین اتفاق سال اما در نخستین روز مهرماه رقم خورد و آن هم حادثه دردناک منا بود که عدم کفایت سران سعودی باعث شهادت ۴۶۴ زائر کشورمان شد. در بین این شهدا، محسن حاجی‌حسنی کارگر نفر اول مسابقات بین‌المللی امسال قرآن در مالزی و امین باوی عضو گروه تواشیح باقرالعلوم قرار داشتند. همچنین حجت‌الاسلام حاج سیدحسین حسینی نماینده پیشین مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی و امام جماعت حرم مطهر رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق اخوان و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی مرتضایی دو تن از ائمه جماعات تهران، همگی در حادثه تلخ مراسم حج امسال، از سرزمین منا به ملکوت اعلی پرکشیدند. در این حادثه همچنین غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان به لقاء‌الله پیوست، دیپلماتی که تنها ۴۹ سال داشت که خبر شهادتش ابتدا تکذیب اما در نهایت تائید شد.
حمیدرضا عباسی قاری بین‌المللی قرآن که در راه حضور در مسابقات بسیج در سمنان تصادف و به کما رفته بود، در روز ۱۵ دی‌ماه درگذشت تا جامعه قرآنی کشور یکی از قاریان بزرگ دیگر خود را از دست بدهد. امسال همچنین مجاهدان اسلام و مدافعان حرمی بودند که شربت شیرین شهادت را نوشیدند و جان خود را فدای حراست از حرم حضرت زینب (س)، حضرت رقیه (س) و دفاع از ایران اسلامی کردند که مهمترین آنها سردار حسین همدانی بود که روز شانزدهم مهرماه به سوی آسمان پرواز کرد.
ستاره‌های ورزش که بار سفر بستند
نخستین چهره ورزشی که در سال ۹۴ درگذشت، ضیاء معینی رئیس پیشین انستیتو کشتی و از اساتید برجسته دانشگاه بود که در روز پنجم فروردین‌ماه فوت کرد. بعد از او، حسین برقچی عضو تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان که یک طلا، یک نقره و دو مدال برنز بازی‌های پارالمپیک را در کارنامه ورزشی‌اش داشت، در روز ۲۴ همین ماه در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. البته معینی و برقچی هرچند در رشته خود افراد مطرحی بودند اما در جامعه ورزش و کشور چندان معروف نبودند، به همین دلیل عزیز اصلی دروازه‌بان باسابقه تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس که در روز سوم اردیبهشت‌ماه و در ۷۹ سالگی با مرگ خود، جامعه ورزش و خصوصا فوتبال را داغ‌دار کرد، را می‌توان نخستین چهره معروف ورزشی درگذشته در این سال برشمرد.
تنها سه روز از فوت عزیز اصلی گذشته بود که جامعه ورزش بار دیگر عزادار یکی از چهره‌های معروف مدیریتی خود شد. حجت‌الله خطیب که پیشینه مدیرکلی اداره ورزش و جوانان استان تهران، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و سرپرست فدراسیون کشتی را داشت، بعد از مدت‌ها دست و پنجه کردن با بیماری سرطان و در سن ۶۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. ایرج جنگی مسئول تدارکات پرسپولیس در روز چهارم خردادماه و در سن ۶۹ سالگی دارفانی را وداع گفت، مردی که مدت‌ها خدمات زیادی به این تیم کرد اما بسیار غریبانه درگذشت. حامد خدادادی بازیکن پیشین تیم‌های آلومینیوم و شن سا اراک عصر روز ۲۴ خردادماه در سانحه دلخراش رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مهدی بوند قهرمان و ملی‌پوش پیوند اعضای ایران در رشته بولینگ که در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ آفریقای جنوبی به مدال طلا دست یافته بود، روز ۲۰ تیرماه بر اثر عارضه قلبی درگذشت تا نخستین فوت شده از جامعه ورزش در دومین فصل سال باشد. کمتر از دو هفته بعد از این چهره ورزشی، میررسول رئیسی در روز دوم مردادماه و در سن ۹۱ سالگی دارفانی را وداع گفت. وی تنها بازمانده کاروان المپیک ایران در سال ۱۹۴۸ بود جایی که ایران موفق شد با برنز جعفر سلماسی در وزنه‌برداری به کار خود پایان دهد.
دیگر مدیر مطرح که امسال با دنیای مادی وداع کرد، مصطفی داودی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران و ریاست فدراسیون ناشنوایان بود که در روز هشتم مردادماه و در ۷۶ سالگی دار فانی فوت کرد. همچنین در روز شانزدهم همین‌ماه، ایرج کیارستمی در سن ۵۲ سالگی، درگذشت؛ بوکسوری که در کارنامه خود کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن در دسته ۹۱+ را در کارنامه داشت و نماینده ایران در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا بود. در همین روزها استاد بهمن خانلرمطلق پیشکسوت وزنه‌برداری کشور درگذشت. وحید فیضی داور جوانی که محصول کلاس‌های استعدادیابی فیوچرز آسیا بود، به دلیل تصادف رانندگی به کما رفت و بعد از دو هفته در روز چهارم مردادماه درگذشت.

جعفر قره‎خانی، کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال پس از تحمل یک دوره بیماری در نخستین روز شهریورماه به دیار باقی شتافت. در ساعات پایانی هفتمین روز از این ماه، امیرحسین کریم‌پور یکی از کارمندان باسابقه فدراسیون فوتبال که عضو روابط بین‌الملل این فدراسیون بود، به دلیل بیماری کلیوی و قلبی در بیمارستان لقمان تهران چشم از جهان فروبست. در آخرین روزهای فصل پایانی تابستان، بیت‌الله عباسپور معروف به بیتو «Baito» پس از تحمل مدتها بیماری، دارفانی را وداع گفت. این مرحوم به علت ابتلا به بیماری نادر واسکولیت (التهاب رگ‌های خونی) شامگاه روز سوم شهریورماه و در ۳۶ سالگی درگذشت تا یکی دیگر از اخبار تلخ سال رقم بخورد. محمد خانه بازیکن جوان مهابادی هم روز سی‌ام شهریورماه به دلیل حادثه رانندگی درگذشت.
در روزهای ابتدایی سومین فصل سال، شوکی بزرگ به فوتبال و ورزش ایران وارد شد؛ آنهم با درگذشت ناگهانی هادی نوروزی‌ کاپیتان پرسپولیس. نوروزی ساعت ۴ صبح پنجشنبه نهم مهرماه بر اثر ایست قلبى به بیمارستان آتیه منتقل شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد؛ درحالیکه سنش ۳۰ سال و ۳ ماه بود. ریحانه بهشتی بانوی دومیدانی‌کار خراسانی که  دبیر آموزش و پرورش هم بود، روز ۲۴ مهرماه سال براثر سکته مغزی درگذشت و در ۲۷ سالگی و با توجه به داشتن کارت اهدای عضو، اعضای بدنش به چندین بیمار نیازمند، زندگی دوباره ببخشید تا اخبار مهرماه را تلخ‌تر کنند.
یک اتفاق عجیب هم در ورزش امسال رخ داد. آلبرت سورن سولویان سرمربی ارمنستانی تیم ملی دوچرخه‌سواری استقامت و نیمه‌استقامت ایران یک هفته بعد از حضور در کشورمان و در چهارم آبان‌ماه به‌دلیل سکته قلبی از دنیا رفت. البته جلال درفشی‌جوان پیشکسوت تنیس هم یک روز قبل از این مربی خارجی درگذشت. همچنین اعضای بدن سیدعلی حسینی فوتبالیست ۲۲ ساله اهل روستای قیدو شهرستان خمین که بر اثر یک سانحه تصادف دچار مرگ مغزی و در روز ۱۸ آبان‌ماه درگذشت، به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید.
نجی‌الله حسینی هوادار پرسپولیس در جریان بازی این تیم برابر نفت تهران در روز نهم آذرماه، در ورزشگاه تختی دچار ایست قلبی شد و تلاش‌های برای نجاتش بی‌نتیجه ماند. کامبیز درفشی‌جوان از پیشکسوتان باسابقه تنیس هجدهم آذرماه و در سن ۶۰ سالگی درگذشت. در همین روز حیدر و حجت نورانی دو پسر عموی فوتسالیست و کشتی‌گیر مهدیشهری، به دلیل نقص فنی دودکش بخاری دچار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست دادند. حسن حکمتی که در عضویت تیم فوتبال دانشجویان ایران بود، در ۲۲ آذرماه به علت بیماری گوارشی درگذشت.
فصل زمستان امسال هم شاهد وداع با چهره‌های مطرح هنری و ورزشی بودیم. عصر سوم دی‌ماه مهدی عبداللهی، کاپیتان تیم خلخال در جریان حادثه رانندگی درگذشت. دکتر لطفعلی پورکاظمی، رئیس پیشین فدراسیون پزشکی - ورزشی شامگاه یکشنبه ۲۰ دی‌ماه و به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن ۵۳ سالگی درگذشت. وی در محافل بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده بود و اقدامات بزرگی برای ورزش ایران انجام داد. سیدجواد رفوگر پیشکسوت و مربی کشتی، عضو شورای فنی تیم‌های ملی، رئیس انستیتو بین‌المللی کشتی و از اساتید برجسته دانشگاه، پس از تحمل مدت‌ها بیماری، ظهر چهارشنبه ۲۳ دی‌ماه در سن ۶۶ سالگی درگذشت. همچنین رضا احدی اسطوره فوتبال ایران و تیم‌های استقلال و پرسپولیس که از به خاطر مشکلات ریوی و از کار افتادن کلیه‌ها در بیمارستان بستری بود، صبح روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه در سن ۵۳ سالگی به دیار باقی شتافت.
دومین روز از دومین ماه زمستان، یک خبر تلخ دیگر فوتبال ایران را عزادار کرد. همایون بهزادی سرطلایی فوتبال ایران و تیم پرسپولیس، پس از بیماری ریوی و قلبی طولانی، بامداد روز جمعه دوم بهمن‌ماه در سن ۷۴ سالگی به دیار باقی شتافت. محمد سلامی بازیکن ۱۶ ساله تیم بسکتبال مهرام زیتون عصر روز ۲۹ بهمن‌ماه در منزلش و به دلیل سکته فوت کرد. همچنین علی اکبر دارستانی مربی بدنساز تیم فوتبال نفت تهران که در جریان تمرین این تیم دچار حمله قلبی شده بود، عصر روز دوشنبه دهم اسفندماه در بیمارستان فیاض بخش تهران به دیار باقی شتافت. آخرین ورزشکاری که از دیدن سال 95 محروم شد، رضا ابراهیمی مربی پیشین تیم ملی والیبال ایران و مربی پیکان بود.
وداعی تلخ با بزرگان فرهنگ و ادب
داوود رمضان شیرازی رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر انتشارات سنایی پس از یک دوره طولانی بیماری، در روز پنجم اردیبهشت‌ درگذشت تا نخستین چهره فرهنگی سال باشد تا با دنیای فانی وداع کرده است. منوچهر دانش‌پژوه استاد پیشکسوت حوزه ادبیات و ایرانشناسی در روز دوازدهم اریبهشت‌ و محمدعلی سپانلو نویسنده و مترجم در روز ۲۲ اردیبهشت‌ و در سن ۷۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کردند. پروفسور شهریار عدل باستان‌شناس پیشکسوت ایرانی و دارای نشان ۵ قاره یونسکو نیز صبح روز ۳۱ خردادماه درگذشت.
حسینعلی متین رضا پیشکسوت صنعت چاپ و پدر صحافی نوین ایران ۱۶ مردادماه و در سن ۸۶ سالگی و محمود طلوعی نویسنده، مورخ و روزنامه‌نگار باسابقه در سن ۸۵ سالگی و بر اثر سانحه تصادف و دکتر حسین رزمجو چهره پیشکسوت ادبیات و استاد بازنشسته دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در سن ۸۳ سالگی هر دو در آخرین روز مردادماه دارفانی را وداع گفتند.
استاد عبد‌الحسین حائری نوه آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، کتاب‌شناس، فهرست‌نگار، مصحح نسخ خطی و پژوهشگر نسخ خطی پس از عمری تلاش و کوشش در راه معرفی میراث‌های فرهنگی و مکتوب ایران و اسلام در آخرین روز مردادماه و در سن ۸۸ سالگی از دیگر بزرگان عرصه فرهنگ و ادب بود که در سال گذشته دعوت حق را لبیک گفت.

کاظم متولی از اولین فارغ التحصیلان دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و پیشکسوت حوزه روابط عمومی و ارتباطات روز شنبه ۲۱ شهریورماه و در سن ۷۷ سالگی، عبدالرحیم جعفری موسس و بنیانگذار انتشارات امیرکبیر در روز ۱۱ مهرماه و در سن ۹۶ سالگی، فتح‌الله بی‌نیاز نویسنده و منتقد ادبی روز ١۲ مهرماه، به دلیل ایست قلبی و در سن ۶۷ سالگی و پوری سلطانی بنیان‌گذار کتابداری نوین ایران و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز شنبه ۱۶ آبان‌ماه از چهره‌های مطرح دیگری بودند که سال ۹۴ جان به جان آفرین تقدیم کردند.
در این سال جامعه فرهنگ و ادب کشور یک نقاش، روزنامه‌نگار، نویسنده، شاعر و ترانه‌سرای بزرگ را از دست داد. رحیم معینی کرمانشاهی پس از ۹۳ سال زندگی پربرکت، در روز ۲۶ آبان‌ماه درگذشت. ضمن اینکه استاد احمد منزوی کتاب‌شناس و نسخه‌شناس بزرگ و فرزند علامه حاج شیخ آقابزرگ تهرانی، مولف دو دانشنامه بزرگ «الذریعه» و «طبقات اعلام اعلام الشیعه»، عصر جمعه ۲۰ آذرماه دیده از جهان فروبستند. همچنین محمود موسوی باستان‌شناس پیشکسوت شب ۱۶ دی‌ماه و ابوالحسن نجفی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح روز جمعه دوم بهمن‌ماه در ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفتند.
عبدالرضا (هوشنگ) مهدوی دیپلمات، نویسنده و مترجم ایرانی بود که در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خویش، بیش از ۷۷ عنوان کتاب و مقاله تألیف و ترجمه کرد، دیگر چهره بزرگ ادبی بود که روز ۱۴ بهمن‌ماه در ۹۳ سالگی با دنیای فانی وداع گفت تا آخرین چهره مطرح فرهنگی و ادبی باشد که دفتر زندگی‌شان در سال گذشته بسته شد. آخرین ورزشی که عید سال ۹۵ را ندید، رضا ابراهیمی مربی پیشین تیم ملی در زمان ولاسکو و مربی فعلی تیم والیبال پیکان بود که در جریان تمرین این تیم باشگاهی دچار ایست قلبی شد و پس از چند روز در کما بودن، در واپسین ساعت روز ۲۳ اسفندماه و در ۴۳ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
اصحاب رسانه که قلم‌شان ایستاد
میلاد حجت‌الاسلامی خبرنگار خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی خبرنگار روزنامه وطن امروز که برای پوشش دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال به اتریش رفته و از آنجا برای پوشش خبری دیدار الکلاسیکو راهی بارسلونای اسپانیا شده بودند، هنگام بازگشت و در سانحه سقوط هواپیمای آلمانی در جنوب فرانسه جان خود را از دست دادند. این اتفاق شوک بزرگی به جامعه رسانه‌ای، ورزش و فوتبال کشور وارد کرد و مهترین و تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۴ لقب گرفت.
حسین قندی استاد رشته روزنامه نگاری که با تیترهای به یاد ماندنی خود نامش را در مطبوعات ایران ماندگار کرده بود، روز پنجشنبه سوم اردیبهشت‌ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد. حسین حصاری از کارشناسان برجسته کشتی که از ۲۵ سالگی نویسندگی را از مجله دنیای ورزش آغاز کرد، روز چهاردهم اردیبهشت‌ماه و در سن ۷۱ سالگی، به دلیل بیماری سرطان درگذشت. غلامحسین ملک‌عراقی از عکاسان پیشکسوت ایران در سن ۹۰ سالگی و به دلیل بیماری ریوی، در روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه دارفانی را وداع گفت. دو روز بعد، یعنی در بیست و چهارمین روز اردیبهشت‌ماه هم عرفان پرویز انصاری پیشکسوت رسانه که از موسسان روزنامه بین‌المللی تهران تایمز بود و در سال‌های ۵۸ تا ۸۲ سردبیری این روزنامه را برعهده داشت، با دنیای فانی وداع کرد.
احمد قاضی روزنامه نگار، مترجم و پژوهشگر اهل مهاباد عصر یکشنبه ۱۷ خردادماه و در ۷۹ سالگی و داوود غرانوش از پیشکسوتان روزنامه نگاری و ورزشی نویسان با سابقه کشور و عضو پیشین هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان پنجشنبه ۲۸ خردادماه و در سن ۶۵ سالگی درگذشتند. حمید گل‌پیرا روزنامه‌نگار و از همکاران روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» پس از چند ماه مبارزه با بیماری سرطان ریه، روز ۱۶ تیرماه در سن ۵۵ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت.

همچنین پویان امیری خبرنگار روزنامه شرق، عصر و اعتماد هم به دلیل بیماری ریوی، در ۲۷ مردادماه به دیار باقی شتافت تا سومین خبرنگار جوان سال باشد که با درگذشت خود جامعه خبری را متاثر کرد. منصور ملکی، روزنامه‌نگار و منتقد و مدیر پیشین روابط عمومی موزه هنرهای معاصر هم روز ۲۹ شهریورماه درگدشت.
دومین اتفاق تلخ‌ برای جامعه خبری در سال ۹۴ به حادثه دردناک منا باز می‌گردد که در آن اتفاق تلخ ۴۶۴ زائر ایرانی جان خود را از دست دادند که در بین آنها سیدحمیدرضا حسینی خبرنگار شبکه خبر قرار داشت، رخدادی که در ابتدای مهرماه سال‌جاری رقم خورد. همچنین سیداحمد مقدم روزنامه نگار پیشکسوت و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت روز ۱۱ آذرماه در اثر سانحه رانندگی جان باخت. عفت نژادساکیان یکی از خبرنگاران و روزنامه نگاران جوان هم دو روز بعد و پس از قرارداشتن در کمای چند روزه به خاطر سانحه تصادف در جاده بروجرد - دزفول جان به جان آفرین تقدیم کرد.
کوروش باقی معاون اداره کل اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) عصر جمعه ۱۸ دی‌ماه و پس از بازگشت از محل کار بر اثر حمله قلبی درگذشت و حسن نعمتی صاحب امتیاز مجله فرهنگی «راه» هم روز چهارم بهمن‌ماه پس از یک دوره طولانی بیماری، فوت کرد.
محمدعلی اینانلو مجری تلویزیون، بازیگر، صداپیشه، کارشناس ورزشی، روزنامه‌نگار، کارشناس و مستندساز طبیعت بود که ۱۲ دی‌ماه سال جاری بر اثر سکته قلبی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. وی به عنوان قدیمی‌ترین گزارشگر و مفسر والیبال در ایران و بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری محیط زیست شناخته می‌شد، بعد از ۴۲ سال فعالیت رسانه‌ای، در سن ۶۸ سالگی، با دنیای مادی وداع کرد. در روز پنجشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، فاطمه مهدوی‌نیا از دبیران خبر شبکه خبر در اثر سانحه رانندگی در مسیر تهران به سبزوار درگذشت تا آخرین خبرنگاری باشد که در سال جاری دارفانی را دواع گفت.
انتهای پیام/ راه دانا


کد مطلب: 429610

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/429610/ستاره-هایی-سال-جدید-نمی-بینند-تصاویر

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir