۰
گزارش تفتان ما از چهارشنبه سوري در خاش؛

گذر كابوس تلخ چهارشنبه سوري در خاش بدون حادثه و مصدوم/ چهارشنبه امسال در خاش به خیر گذشت

حوادث چهارشنبه آخر سال در شهرستان خاش خوشبختانه بدون حادثه و مصدوم سپری شد تا در آستانه سال نو خانواده ها بهار طبیعت را با غم و اندوه سپری نکنند.
گذر كابوس تلخ چهارشنبه سوري در خاش بدون حادثه و مصدوم/ چهارشنبه امسال در خاش به خیر گذشت
به گزارش تفتان ما، چهارشنبه آخر سال که همواره با نگرانی خانواده ها همراه است همه ساله با حوادث ناگواری روبروست که شیرینی ایام عید را برای بسیاری از خانواده ها در سالهای گذشته تلخ کرده است.
 
معمولا هر سال در آستانه فرارسیدن چهارشنبه سوری بسیاری از مسوولان نیروی انتظامی، وزارت بهداشت،رسانه ها و به ویژه صدا و سیما با پوشش اخبار حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه و ... هشدارهای متعدد برای پیشگیری از حوادث دلخراش مرتبط با این روز را می دهند.
 
هرچند با تمهیدات انجام شده و فرهنگ سازی و البته قاطعیت و حضور پلیس در مراکز حادثه خیز و پر تجمع و نیز آماده باش نیروهای امدادی مانند اورژانس و آتش نشانی خوشبختانه هر سال این حوادث کمتر شده و مردم بویژه جوانان با آسیب های جبران ناپذیر این حوادث آشنا شده اند اما بازهم یک حادثه می تواند موجب ناراحتی و غم و اندوه مردم شود.

اگر با یک دهه قبل مقایسه کنیم، این روزها برخلاف سال‌های گذشته، استقبال کم‌خطرتری از چهارشنبه‌سوری انجام می‌شود و این مراسم سال‌های اخیر با کاهش تلفات مالی و جانی روبه‌رو بوده است، تاثیر فرهنگ‌سازی رسانه‌های مختلف بویژه رادیو و تلویزیون طی چند سال اخیر موجب شده است که حوادث خطرناک در چهارشنبه آخر سال، قابل قیاس با دهه ۸۰ نباشد؛ طوری که مثلا بر اساس آمارهای رسمی آتش‌نشانی، حوادث چهارشنبه‌سوری در سال ۹۱ به نسبت سال ۹۰ حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.
 
اما با وجود این باز هم بی‌احتیاطی در برگزاری این مراسم و استفاده از وسایل آتش‌زای سنگین در چهارشنبه‌سوری، هرساله جان و سلامت استفاده‌کنندگان از مواد محترقه را به خطر می‌اندازد و حتی این شب برای عابرانی هم که نقشی در این کارهای پرخطر ندارند، تبدیل به کابوسی تلخ می‌شود.
 
* چهارشنبه سوری خاش حادثه و مصدوم نداشت
رييس مركز فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: چهارشنبه سوری امسال در شهرستان خاش حادثه در پی نداشت .
 
عليرضا سرگزي تصريح كرد: خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم در خصوص چهارشنبه آخر سال در این زمینه در  شهرستان خاش حادثه ای رخ نداد.
 
* به دليل حضور موثر ماموران پلیس چهارشنبه آخر سال در خاش با کمترین حادثه و مجروح سپری شد
مسوول ایستگاه آتش نشانی خاش نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه با همکاری مردم و حضور موثر ماموران پلیس چهارشنبه آخر سال با کمترین حادثه و مجروح سپری شد و حوادث امسال نیز نسبت به سال قبل كاهش 100 درصدي داشته است.
 
عبدالعزيز صوري زهي بيان كرد: چهارشنبه سوری امسال بر خلاف گذشته خوشبختانه حادثه در پی نداشت و مردم ضمن مراقبت از فرزندانشان موردی مصدوم نداشتیم.
 
وی با بیان اینکه به منظور مقابله با حوادث احتمالی شب چهارشنبه آخر سال، 3 اکیپ عملیاتی در سطح شهر به حالت آماده‌باش کامل در آمده‌ بودند، افزود: عوامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خاش در کنار نیروهای انتظامی، عوامل اورژانس و غيره در مناطق حساس شهرستان با آماده‌باش کامل انجام مأموریت کرده و به شهروندان ارائه خدمات کردند.

مسوول ایستگاه آتش نشانی خاش همچنین از نظارت مناسب نیروی انتظامی و فوریتهای پزشکی شهرستان و نیز همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها و نهادها با ايستگاه آتش نشانی خاش برای رقم زدن شبی کم‌حادثه در اين شهر قدردانی کرد.
 
* خوشبختانه چهارشنبه سوری آرامی را در شهرستان خاش سر گذاشتیم
فرمانده نيروي انتظامي شهرستان خاش نيز به خبرنگار تفتان ما ضمن تقدير و تشكر از همكاري شهروندان به خبرنگار تفتان ما گفت: خوشبختانه چهارشنبه سوری آرامی را در شهرستان خاش سر گذاشتیم و حادثه نگران کننده ای در شهرستان خاش رخ نداد.
 
سرهنگ غلامرضا اربابي افزود: علیرغم حضور موثر پلیس در مناطق مختلف شهر خوشبختانه خانواده های بافرهنگ خاشي با کنترل و توجیه فرزندان خود همراه پلیس بودند و چهارشنبه آخرسال با کمترین حادثه نسبت به سال قبل با آرامی سپری شد.
 
وي با بيان اينكه اميدواريم در سالهاي آتي نيز اين روند ادامه داشته باشد، اظهار كرد: ان شاالله در سالهای آینده در آستانه عید نوروز و در چهارشنبه آخرسال هیچ حادثه ای رخ ندهد و آئین های سنتی در چارچوب منطقی و عقلانی شادی بخش خانواده ها باشد.
 
به گزارش تفتان ما، خوشبختانه هر سال با فرهنگ سازی صورت گرفته و همراهی و همکاری خانواده ها  و نیز برنامه ریزی های منسجم و موثر نیروی نظامی و انتظامی، دستگاه های امدادی مانند اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی و نیز نقش موثر رسانه های گروهی بویژه صدا و سیما در انعکاس مطلوب پیامدهای ناشی از رفتارهای پرخطر امسال در كل كشور نیز علیرغم وقوع چند حادثه به جز یک مورد که منجر به آسیب شدید شهروند و تخلیه چشم این مجروح شد خوشبختانه سایر حوادث با کمترین خسارت و جراحت به پایان رسید.

امید است در برگزاری آئین های سنتی بگونه ای عمل نکنیم که ایام پرنشاط و مسرت بخش خود و خانواده را با سهل انگاری و بی توجهی، ناآگاهی و دامن زدن به خرافات بی پایه و اساس به دردو رنج و غم و اندوه تبدیل کنیم.
 
چهارشنبه آخر سال هاي آتي می تواند با برگزاری آئین های پسندیده ای مانند صله رحم، شادی و شادمانی معقول و منطقی پیشواز خوبی برای ایام نوروز باشد.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 429490
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *