۰

۴ جریان فکری فعال در کشور

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: اسلام در وجود خود عقلانیت و معنویت را توأمان دارد و اگر در جایی عده‌ای این دو را نداشته باشند، به همان تفکرات داعش و سلفیت دچار می‌شوند.
۴ جریان فکری فعال در کشور
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره جریانات فکری که در کشور در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: چهار جریان فکری؛ تجددگرایی، تجدد ستیزی، سنت گرایی و جریان عقلانیت اسلامی در کشور وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه جریانات عقلانیت اسلامی و سنت‌گرایی نسبت به دو جریان دیگر اعتدال بیشتری دارند، یادآور شد: نمایندگان جریان عقلانیت اسلامی، علامه طباطبایی و آیت‌الله مطهری هستند و جریان سنت گرایی، سیدحسین نصر و ... هستند.
خسروپناه در ادامه توضیح داد: سنت‌گرایان معتقد هستند که همه دستاوردهای مدرنتیه نقدپذیر نیست، بنابراین نفی مطلق تجدد صورت نمی‌گیرد اینها حتی به سنت‌های اسلامی هم معتقد هستند.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید براینکه همه جریانات فکری نیازمند نقد است، اظهار داشت: بین دو جریان وحدت ادیان و پلورالیسم دینی تفاوت جدی وجود دارد و این تفاوت به خوبی در تفکرات سید حسین نصر بررسی شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: پرسشی که در ارتباط با تمدن غرب مطرح می‌شود این است که آیا اسلام با تمدن غرب سازگار است یا ناسازگار؟ آیا تمدن غرب متجدد را می توان با تمدن اسلامی هماهنگ کرد؟ خود این جریانات تفکرات متفاوتی را در جهان اسلام پدید می‌آورد، عده‌ای هستند که غرب را دشمن و عده‌ای دیگر غرب گزین هستند.
خشروپناه با بیان اینکه اسلام در وجود خود عقلانیت و معنویت را توأمان در بر دارد، یادآور شد: نتیجه تفاوت این دو و جداییشان همان داعش می‌شود، سلفی‌ها به هیچ جه حاضر نیستند که در موقعیت گفت‌وگو قرار بگیرند، این جریانات در این روزگار در حال گسترش هستند حتی با انقلاب اسلامی ایران نیز مشکل دارند چرا که اینها به اساس با عقل در تعارض‌اند.
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 429481
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *