۰

بندر تجاری نوشهر چه وقت رونق می‌یابد؟/ پسابرجام هم چاره‌ساز نبود

امام جمعه موقت نوشهر در خصوص عدم رونق اقتصادی بندر تجاری نوشهر در پسا برجام به مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری هشدار داد.
بندر تجاری نوشهر چه وقت رونق می‌یابد؟/ پسابرجام هم چاره‌ساز نبود
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از نوشهرآنلاین، نقش مهم بنادر در شکل‌گیری کانون‌های تمدن بشری و رونق کسب و کار و بازرگانی بر کسی پوشیده نیست، نقشی که نه تنها تا امروز باقی‌مانده بلکه با توجه به گسترش نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌ها جایگاه و اهمیتی بیش از پیش یافته است چراکه توسعه زیرساخت‌های بندری و ارتقای تجهیزات و وسایل حمل و نقل دریایی می‌تواند سبب اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد و با توجه به اینکه بالغ بر 90 درصد از تجارت جهانی به سبب مزیت‌های حمل و نقل دریایی مانند قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی‌‌خطر کالاها از طریق این نوع حمل و نقل صورت می‌گیرد، باعث گردیده که توسعه بنادر برای حمل و نقل دریایی و راه‌های آبی از توجه ویژه‌ای برخوردار باشند.

بندر تجاری نوشهر نیز دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه صنایع دریایی است و به منظور توسعه این بندر برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است و امید است اجرای طرح‌های توسعه‌ای بندر نوشهر سبب بهبود وضعیت اشتغال و کاهش بیکاری در این منطقه شود.

اما متاسفانه علی‌رغم همه قابلیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از امکانات زیربنایی کار جدی برای توسعه این بندر تجاری صورت نگرفته است، آن هم در صورتیکه توسعه این بندر می‌تواند توسعه پایدار غرب مازندران را تأمین کند.

حجت‌الاسلام عبدالغفار آل‌حبیب خطیب موقت نماز جمعه نوشهر در خصوص عدم رونق اقتصادی بندر تجاری نوشهر در پسابرجام به مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری به‌ویژه نماینده مجلس، استاندار و وزیر راه و شهرسازی برای توجه به این سرمایه ملی هشدار داد.

وی احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و نبود پایانه مناسب از چالش‌های پیش‌رو بندر نوشهر عنوان و خاطرنشان کرد: با احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی می‌توان علاوه بر کاهش مشکلات اجتماعی، زمینه توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه نیز فراهم شود.

آل حبیب با انتقاد از مشکلات ترافیکی ناشی از تردد کامیون‌ها در سطح شهر، گفت: این مشکل که موجب آزار و اذیت شهروندان می‌شود خواسته به‌حق مردم منطقه است که نیاز به توجه و پیگیری جدی مسئولین دارد.

وی تاکید کرد: اگر نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی در تمام مدت مسئولیتش همین یک کار را پیگیری و به سرانجام برساند کار بسیار ارزشمندی را برای مردم منطقه انجام داده است.

خطیب نماز جمعه نوشهر در پایان با اشاره به اهمیت منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برای منطقه و استان و سابقه طولانی این بندر به‌عنوان قدیمی‌ترین بندر مازندران در امر تجارت بر ضرورت رفع این مشکلات برای توسعه همه جانبه این بندر باسابقه تاکید کرد.

امروزه در حالی که ایجاد اشتغال در بنادر جهان از طریق رونق کشتی‌سازی، کارگاه‌های ساخت تجهیزات دریایی، اشتغال در بخش‌های کشتیرانی و قایقرانی، مشاغل ماهیگیری حرفه‌ای و تفریحی، مشاغل توریسم، مشاغل انرژی بادی و ... به شدت مورد توجه است، بندر تجاری نوشهر نیز می‌تواند به عنوان قدیمی‌ترین بندر مازندران جایگاه‌ ویژه‌ای در امر اشتغال‌زایی جوانان منطقه داشته باشد.

با نگاهی کلی به چالش‌های پیش‌رو شاید بتوان گفت اگر نگاه تبعیض‌آمیز غرب و شرق در استان مازندران برداشته شود و به این درگاه اقتصادی مهم توجه ویژه گردد، می‌توانیم شاهد تحول بزرگی در این بندر باسابقه به عنوان تنها قطب اقتصادی غرب استان باشیم.

در پایان می‌توان گفت با توجه به اینکه توسعه منطقه منوط به توسعه همه جانبه بندر نوشهر است لذا برای برون‌رفت از مشکلات جاری بر سر راه توسعه این بندر باید چاره‌اندیشی شود که این نیاز به نگاه ویژه‌ تمام مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی دارد.   انتهای پیام/
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 429302
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *