۰
گزارش تفتان ما از تابش نور امید در دل‌هایی پر از تاریکی زندانيان خاشي؛

سوادآموزی زندانیان؛ گامی در راستای تقویت سلامت اجتماعی جامعه/ مجرمانی که پشت میله های زندان علم را فرا ميگيرند

سوادآموزی زندانیان گامی در راستای تقویت سلامت اجتماعی جامعه است و زندان فرصت مناسبی است تا مددجویانی که به هر دلیل از نعمت سواد محروم مانده‌اند به فراگیری علم و دانش بپردازند.
سوادآموزی زندانیان؛ گامی در راستای تقویت سلامت اجتماعی جامعه/ مجرمانی که پشت میله های زندان علم را فرا ميگيرند
به گزارش تفتان ما، نهضت سوادآموزی در سال 1385 به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شده و این سازمان با هدف آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکان محروم که به مدرسه دسترسی ندارند، تشکیل شد.
 
در متن پیام امام خمینی(ره) به مناسبت تشکیل این نهضت، 2 هدف ارزشمند تبیین شده بود و این اهداف آن بود که آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت ارزشمند سواد و ارتقای آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه‌های مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا بود.
 
نهضت سوادآموزی با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح بسیج سوادآموزی توانست اهداف فرمان تاریخی امام خمینی(ره) را در ربع قرن گذشته محقق کند.
 
اما از ديگر طرح هاي اين نهضت، سوادآموزي به زندانيان است كه اين طرح در زندان شهرستان خاش انجام شد.

* برگزاری آزمون پایان دوره نهضت سوادآموزی در زندان خاش
رئیس زندان خاش از برگزاري آزمون پایان دوره نهضت سوادآموزی در زندان خاش خبر داد و اظهار كرد:  آزمون پایان دوره نهضت سوادآموزی ویژه مددجویان در زندان خاش برگزار شد.
 
مهدي سرگزي افزود: در این آزمون که با همکاری نهضت سوادآموزی آموزش وپرورش شهرستان برگزارشد مددجویانی که موفق به حضور کامل در دوره شده بودند شرکت کردند.
 
* زندان فرصت مناسبي براي فراكيري علم توسط زندانيان است
وي با اشاره به اهمیت ریشه‌کن شدن بی‌سوادی گفت: زندان فرصت مناسبی است تا مددجویانی که به هر دلیل از نعمت سواد محروم مانده‌اند به فراگیری علم و دانش بپردازند.
 
رييس زندان خاش با اشاره به اینکه آموزش‌های سوادآموزی در زندان خاش ادامه دارد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با بی‌سوادی به انجام رسانده است.
 
سرگزی اذعان كرد: امید می‌رود تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئوولان دلسوز، به ویژه دست‌اندرکاران این نهاد بزرگ، پدید آمدن ایرانِ باسواد و با فرهنگ را به‌زودی امکان‌پذیر سازد.

وي گفت: تلاش می‌کنیم تا آسیبی که خود فرد عاملش بوده یا جامعه بر او متحمل کرده است، در زندان رفع شود و پس از آن آماده بازگشت به جامعه شود. این نگاه باعث شده ما برنامه‌های متنوعی را در سازمان زندانها در دستور کار قرار دهیم.
 
سرگزي تصريح كرد: تحصیلات سیکل این افراد نشان‌دهنده این است که افراد به دلایل مختلف ترک  تحصیل کرده‌اند و در این مسیر یکی از تعهدات و وظایف ما این است که راههای بازگشت ادامه تحصیل این افراد را در دستور کار قرار دهیم.
 
وي افزود: با توجه به اینکه در داخل زندان افراد جوان زیادی وجود دارند و اگرچه دیگر آنها در مقطع دانش‌آموزی نیستند، ولی چون مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم است، ما نیز به آنها به چشم دانش‌آموز نگاه می‌کنیم.
 
به گفته وی ما هر چقدر در زمینه آموزش افراد زندانی سرمایه‌گذاری کنیم، در واقع به هدف بلند خود یعنی اصلاح و تربیت دست یافته‌ایم.

رييس زندان شهرستان خاش بيان كرد: بیشتر زندانیان بی سواد هستند و طبق آمار موجود، 60درصد مجرمین اعتیاد و دزدی هاٰ یا خودشان بی سوادند و یا اولیای آنها بی سواد است.
 
* ايران تنها کشور آسیایی است که برای ریشه کنی بی سوادی  آموزش رایگان می دهد  
سرگزي تأکید کرد: ایران تنها کشور آسیایی است که برای ریشه کنی بی سوادی  آموزش رایگان می دهد  و در حال حاضر نیز توان دولت بر این است که اگر بی‌سوادی توسط اعضای خانواده سواددار شود ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کند.
 
وي اظهار کرد: سازمان سوادآموزی کشور کتاب های سوادآموزی را متناسب با جامعه زندانیان تدوین و در دسترس قرار داده است.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 428918
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *