۰

آسیب شناسی فضای مجازی

مدیریت زمان در استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی مهمترین راهکار جلوگیری از آسیب های شبکه اجتماعی است.
آسیب شناسی فضای مجازی
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از درگزخبر، گسترش و توسعه شبکه های اجتماعی، هر چند فواید گوناگون و مختلفی را به همراه دارد؛ اما متاسفانه مضراتی نیز در کنار خود دارد که علاوه بر نوجوانان و جوانان، خانواده ها را نیز درگیر این مسئله نموده است.
والدینی که باید جهت تربیت فرزندان خود وقت صرف کنند و با آنان به بازی و صحبت بپردازند؛ متاسفانه تا پاسی از شب وقت خود را صرف شبکه های مجازی می کنند و فرزندان خود را بدون توجه به نیازهای عاطفی شان در فضای مجازی رها می کنند.
یکی دیگر از معضلات دیگر استفاده زیاد موبایل و شبکه های اجتماعی، بی خوابی است. لذا افرادی که مدام و تا نیمه های شب سرگرم استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی هستند و به پرسه زنی در فضاهای مجازی می پردازند، دچار بی خوابی، خستگی، اضطراب و افسردگی می شوند.
 اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی در بلند مدت کاهش حافظه، از دست دادن انگیزه و اختلال در روابط اجتماعی را به همراه دارد. بنابراین مدیریت زمانی استفاده از موبایل، اینترنت و سایر ابزارهای مشابه بسیار مهم است؛ تا با استفاده معقول به اعتیاد منجر نشود.
اعتیاد به موبایل هم مانند سایر انواع اعتیاد اثرات منفی بسیاری دارد؛ در تعریف اعتیاد باید گفت: هرگاه فرد در استفاده از چیزی زیاده روی کند و در او تبدیل به یک عادت شود و بدون توجه به مشکلات و مسائل ضروری زندگی، آن کار را ادامه دهد و بخش عمده ای از وقت خود را صرف آن کند و حتی با وجود فشارها و استرس هایی که به او وارد می شود؛ نتواند از آن رهایی یابد؛ در واقع می توان گفت: این فرد معتاد شده است.
اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی هم به همین شکل است و می تواند تمام مسائل اصلی و ضروریات زندگی یک فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد؛ به گونه ای که از بسیاری از وظایف اصلی زندگی خود باز ماند.
اعتیاد به موبایل در مجموع می تواند مشکلات روانی بسیاری را به همراه داشته باشد؛ صرف زمان زیاد در فضای مجازی علاوه بر مشکلات روانی، افسردگی، اضطراب، بی خوابی، خستگی مفرط، سردی روابط خانوادگی، مشکلات جسمی و سایر موارد را به همراه دارد.
 مدیریت زمان در استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی، مهمترین راهکار جلوگیری از آسیب های اعتیاد به فضای مجازی است؛ بنابراین در خانواده ها، ابتدا باید خود والدین میزان مصرف خود را نسبت به شبکه های اجتماعی کاهش و کنترل کنند؛ سپس در صدد رفع این مشکل در فرزندان خود شوند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب: 428784
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *