۰

خانم ابتکار به جای ۲ درصد کار سیاسی یک درصد به فکر مردم باشید/حال و هوای این روزهای کویر میقان و شهر اراک+تصاویر

اراک یکی از ۸ شهر آلوده کشور است و یکی از دلایل این آلودگی وجود ریزگردها از جمله ریزگردهای حاصل از وزش باد و شن های روان کویر میقان در اراک است.
خانم ابتکار به جای ۲ درصد کار سیاسی یک درصد به فکر مردم باشید/حال و هوای این روزهای کویر میقان و شهر اراک+تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از اراک امروز؛اراک یکی از ۸ شهر آلوده کشور است و یکی از دلایل این آلودگی وجود ریزگردها از جمله ریزگردهای حاصل از وزش باد و شن های روان کویر میقان در اراک است.

بر اساس آمارهای مرکز پایش آلودگی هوای اراک، غلظت آلاینده های هوای این شهر (میزان ذرات معلق ۲.۵ میکرون)، ساعت ۹ صبح روز یکشنبه به ۵۳ میکروگرم بر متر مکعب رسید که فراتر از حد استاندارد است درصورتی که در شرایط استاندارد میزان این ذرات در هوا باید ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب باشد.

هر چند در گزارش امروز این مرکز طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به۹۴/۱۲/۱۷  شاخص کیفیت هوا عدد۷۰ میباشد که بیانگر کیفیت هوای سالم در روز گذشته بوده است.در صبح امروز نیز کلیه پارامترها پایینتر از استاندارد میباشد.اما تداوم این وضعیت در سالها و روزهای متمادی نیازمند برنامه ریزی و تصمیم گیری  مسئولین امر  به خصوص مسئولین کشوری به عنوان موضوعی ملی و حساس  دارد.

علی رغم ادعای مرکز پایش آلودگی هوای استان،شهروندان اراک روزهای اخیر را به سختی نفس کشیدند و غبار و گرفتگی هوا بدون نیاز به هیچ دستگاه کنترل کیفیت هوا قابل مشاهده بود.

آنچیزی که موجب نگرانی فعالان زیست محیطی استان می شود خشک شدن قسمتی از تالاب میقان به دلیل گرم تر شدن هوا به خصوص در تابستان است که در این صورت با وجود بهره برداری های شرکت املاح معدنی، در تابستان شاهد ریزگردهای محلی از این ناحیه در سطح شهر اراک هستیم که این موضوع وضعیتی به مراتب خطرناکتر از شرایط بحرانی خوزستان را ایجاد می کند.

یکی از اشکال ژئومورفولوژیکی در حوزه میقان، کویر میقان است که دارای سطح نمکی بوده و در آب و هوای مرطوب تشکیل شده است.

این محدوده توسط روستاهای متعدد از جمله میقان، مشهد، مراد آباد، ویسمه، راهزان، طرمزد، ایبک آباد، مالک آباد، سهل آباد، ده نمک و شهرهای کارچان و داودآباد احاطه شده است.

شن های روان موجود در سطح کویر میقان اراک با وزش باد به صورت ریزگرد، غبار و خاک به مرکز استان و شهرها و روستاهای اطراف وارد می شود.
  22
بخشهای جنوبی کویر رسوب های رس و سیلیت و نمک سدیم سطح سخت و متراکم را بوجود آورده است وبر اثر فرایند تبخیر حرکت اب از پایین به بالا اشکال چند ضلعی تشکیل گردیده در شمال غربی کویر بر اثر فعالیت باد تپه های ماسه ای ایجاد گردیده است در کویر میقان تبخیر کمتر از میزان آبی است که به منطقه وارد می شود و در نتیجه باعث تشکیل دریاچه موقتی می شود.
به دلیل اینکه سطح کویر صاف و هموار است و از رسوبهای نرم و ریز تشکیل شده است و بیشترین آن رسوب رس است با کوچکترین وزش بادی این خاک در هوا پراکنده می شود و باعث آلایندگی هوا در شهرها و روستاهای اطراف این کویر می شود.
هرچند در برخی از مناطق حاشیه ای کویر پوشش گیاهی ایجادشده است ولی این پوشش به اندازه ای نیست تا بتواند از انتشار خاک ها جلوگیری کند.
کویر میقان اراک به دلیل اینکه بیشتر سطحش خشک است به کانونی برای ریزگردها تبدیل شده است که نباید از این موضوع غافل شد.
البته خانم ابتکار به جای ۲ درصد! کارهای سیاسی بهتر است با برنامه ریزی از تبدیل شدن این منطقه به کانون ریزگرد جلوگیری کند تا هم ریه های مردم اراک از ریزگرد پر نشود و هم با گسترش این مسئله استانهای دیگر هم دچار این مشکل نشوند و ریزگردها صدای مردم مرکز کشور را مانند مردم جنوب آن خفه نکنند.

تصاویر زیر گویای حال و هوای این روزهای کویر میقان است
52 541 4122 4654 5212 8585 55666 64646 454146 551511313 6541123213161
            

این تصاویر نیز گویای حال و هوای این روزهای شهر اراک است
a1(7) a1(21) a1(20)
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۴
کد مطلب: 428681
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *