۰

اثرگذاری نامه رهبری وابسته به تولید محتواست/ جهان اسلام از تعامل با غرب ابا ندارد

رئیس موسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: صرف رساندن نامه‌های رهبر انقلاب اسلامی به دست جوانان غربی کفایت نمی‌کند برای ما تأثیرگذاری نامه‌ها مهم است و این تأثیرگذاری با تولید محتوای مناسب فراهم می‌شود.
اثرگذاری نامه رهبری وابسته به تولید محتواست/ جهان اسلام از تعامل با غرب ابا ندارد
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، هم ‌اندیشی علمی «اسلام و جوان غربی: چالش‌ها و چشم‌اندازها (بررسی و بازخوانی دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غرب)» صبح امروز (دوشنبه 17 اسفند) با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی این هم‌اندیشی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس موسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی با مشارکت جمعی از دستگاه‌های علمی و فرهنگی کشور و اساتید حوزه و دانشگاه در تالار استاد شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز شد.
* جنگ‌های صلیبی همچنان در دستور کار غرب است
حجت‌الاسلام غلامی طی سخنانی با اشاره به اهمیت پرداختن به این موضوع و اینکه چنین بحث مهمی تا به حال به حاشیه رفته و حقش ادا نشده است، افزود: ما باید پنجره‌های تازه‌ای در داخل کشور و جهان اسلام و همینطور دنیای غرب باز کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: من معتقد هستم نامه رهبری برای جوانان غربی حقیقتاً در داخلش یک دلسوزی و عطوفت نسبت به خود جوانان دارد. ایشان نگران هستند که با ادامه سیاست‌های نظام سلطه و جنگ‌افروزی‌ها -که دلایلش هم روشن است- قربانی اصلی خود مردم غرب به ویژه جوانان باشند.
غلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از حادثه 11 سپتامبر درباره به راه افتادن جنگ‌های صلیبی عنوان کرد: این سخن ساده نبود هر چند مورد انتقاد قرار گرفت اما از برنامه کلانی که به ویژه آمریکایی‌ها در جهان برای جلوگیری از رشد اسلام در اعماق غرب و مرگ نظام سرمایه‌داری توسط اسلام دارند، پرده‌برداری کرد.
وی همچنین اظهار داشت: هنوز هم بحث جنگ‌های صلیبی از دستور کار خارج نشده و به هر میزان که این برنامه‌های تروریستی با این پیشرفت درون دستگاه‌های اطلاعاتی برنامه‌ریزی می‌شود و حتی در قلب پاریس اقدام تروریستی صورت می‌گیرد و گفته می‌شود که خود پلیس هم غافلگیر شده،‌ ادامه خواهد داشت. خود 11 سپتامبر هم حتی توسط خود غربی‌ها مورد شک قرار گرفت و کتاب‌هایی درباه آن نوشتند.
غلامی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها نفرت علیه مسلمانان را نشان می‌دهد، گفت: ما شاهد درگیری و اعمال خشونت هستیم بدون اینکه گناهی از سوی مسلمانان صورت بگیرد آنها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. اگر چنین چیزهایی کنترل نشود به درگیری  و کشتار مسلمانان منجر خواهد شد.
وی اظهار داشت:‌ لازمه چنین چیزی این است که مردم غرب بیدار شده و با اسلام حقیقی آشنا شوند. حتی بزرگان مذاهب اسلامی هم چنین فجایعی را رد می‌کنند و نسبتی جدی این خشونت‌ها با مذاهب اسلامی ندارد. هر چند شاید ریشه و زمینه‌هایی از این امر دیده شده باشد چرا که این فرق تندرو در جهان اسلام سابقه دارند با این حال چنین فجایعی بدون حمایت و چراغ سبز دولت‌های غربی سر بر نمی‌آورند.
* جهان اسلام از تعامل با غرب ابا ندارد
رئیس موسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: غرب باید با اسلام حقیقی و ناب آشنا شده و پروژه اسلام‌هراسی به شکست بینجامد تا جلوی فاجعه را خود مردم غرب بگیرند و زمینه‌ای برای تعامل سازنده مردم غرب و مسلمانان فراهم شود. امروز غرب فرصت بهتر زیستن و غلبه بر تهدیدات مدرنیته را ایجاد کرده است.
وی افزود:‌ آنچه امروز هم از آن محرومیم با این تعاملات برخودار می‌شویم همانطور که جهان اسلام هیچ ابایی در طول تاریخ برای ارتباط با غرب نداشته، حتی تعامل نقادانه و گزینشی که استقلال و  عزت ما را زیر سوال نبرد و بر اساس جهان‌بینی الهی به سمت پیشرفت ما باشد، از سوی ما تأئید می‌شود.
غلامی با اشاره به دستاوردهای مثبت برگزاری این نشست گفت:‌ این نشست می‌تواند برای کسانی که در اروپا و آمریکا فعالیت می‌کنند و این دو نامه را ترویج می‌دهند محتوا فراهم کند. البته این نامه به همین شکل کفایت نمی‌کند باید تحلیل و تدوین صحیح شود این کار از سوی اساتید و علما باید انجام شود.
وی در پایان عنوان کرد: اساتید ایرانی می‌توانند برای تولید محتوا در این حوزه پیشتاز باشند و منابعی برای کسانی که دلسوزانه در اروپا و آمریکا این حوزه را دنبال می‌کنند فراهم کنند. بنابر این صرف رساندن نامه به دست جوانان کفایت نمی‌کند برای ما تأثیرگذاری نامه‌ها مهم است و این تأثیرگذاری با تولید محتوای مناسب فراهم می‌شود.
بر اساس این گزارش، هم‌اندیشی علمی اسلام و جوان غربی که با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و تعدادی از دستگاه‌های معتبر علمی فرهنگی کشور در دانشگاه تهران آغاز شده با ارائه مقالات برتر علمی از سوی اساتید حوزه و دانشگاه و نشست‌های نقد و بررسی پیرامون آنها تا عصر امروز 17 اسفند ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 428658
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *