۰
اما و اگر های تصمیمات پسابرجامی دولت؛

قیل و قال برای قراردادهایی که هنوز قطعی نیست/ وعده "ورود هواپیمای نو به کشور تا پایان سال" به کجا رسید؟

اما و اگرهای پسابرجامی آغاز شده است و ادعاهای اولیه مسئولین از روند بهبود شرایط که بعد از اجرای برجام داشتند امروز با حاشیه‌های زیادی همراه شده است که نشان می دهد گرده زدن مشکلات کشور به روز اجرای برجام صرفا برای فرار از حل مشکلات مردم بوده است.
قیل و قال برای قراردادهایی که هنوز قطعی نیست/ وعده "ورود هواپیمای نو به کشور تا پایان سال" به کجا رسید؟
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما به نقل از راه دانا، بیش از یک ماه از اولین سفر روحانی به کشورهای اروپایی می گذرد که در این سفر پیش نویس توافقنامه میان ایران ایر و ایرباس فرانسه برای ورود هواپیما به کشور امضا شد.
امضای این قرارداد همزمان با اجرایی شدن برجام در کشور بود و عده ای از کارشناسان این موضوع را فرصت جدیدی برای ورود هواپیما به کشور تلقی کردند.
طبق این تفاهم نامه شرکت ایرباس موظف شد تا در مدت حداکثر 8 سال تعداد 118 هواپیما در انواع کاربری‌ها را در اختیار شرکت هواپیمایی ایران ایر قرار دهد و در هر مرحله قرارداد مخصوص برای هر هواپیما میان ایران ایر و ایرباس منعقد می‌شود.
پیش از این ماجرا اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل از برنامه ریزی برای ورود چندین فروند هواپیمای جدید به ناوگان حمل ونقل هوایی کشور تا پایان سال میلادی 2015 خبر داده بود.
از طرف دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: تا پایان سال جاری چند هواپیما از این قرارداد 114 فروند وارد ایران خواهد شد و از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هم برای خرید هواپیما حمایت می‌کنیم.
سال 2015 به پایان خود رسیده و آخرین روزهای زمستان نیز سپری می‌شود اما در حالی که رفت و آمدهای زیادی برای انعقاد این قرارداد تا کنون صورت گرفته است هنوز خبری از هواپیماهای نو در کشور نیست.
برخی معتقدند آمریکا هنوز اجازه لازم برای ورود این هواپیماها به داخل کشور را نداده است؛ بر همین اساس عباس عراقچی در گفت و گو با دانا اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم های اولیه امریکا می شود و برای خرید هواپیما آمریکایی ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده اند و در آینده هم باید انجام بدهند.
وی با تایید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه امریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط امریکا صادر نشده است، گفت: طبق برجام باید این کار انجام شود.
آنچه که مسلم است ورود هواپیماهای نو به کشور به بن بست های اداری خورده است و هنوز ورود آنها قطعی نشده است هرچند که علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه خرید هواپیماهای جدید در کشور گفته است که تمامی شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور مذاکرات خود را برای خرید هواپیما آغاز کرده‌اند و می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند بر همین اساس تا پایان سال احتمال ورود چند فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور وجود دارد.
خبرها حاکی از آن است که هنوز قراردادهای نهایی قطعی نشده است و اگر ایران نتواند مجوز کتبی از وزارت خزانه داری آمریکا را دریافت کند ورود هواپیماهای نو به کشور منتفی خواهد بود هرچند که عده ای از کارشناسان معتقدند رضایت اوباما برای این کار کافی است.
آنچه که مشخص است ورود 118 هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور و استفاده تبلیغاتی از آن در سخنرانی های مسئولین تنها بهانه ای برای گذر از انتخابات بود؛ بهره برداری سیاسی از این قراردادها در حالی که هنوز قطعیتی پیدا نکرده بودند صورت گرفت تا از این طریق آرایی برای دولت در انتخابات مجلس جلب شود.
در هر حال اما و اگرهای پسابرجامی آغاز شده است و ادعاهای اولیه مسئولین از روند بهبود شرایط که بعد از اجرای برجام داشتند امروز با حاشیه‌های زیادی همراه شده است که نشان می دهد گرده زدن مشکلات کشور به روز اجرای برجام صرفا برای فرار از حل مشکلات مردم بوده است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 428611
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *