۰

ایران و قزاقستان همیشه در کنار هم بودند حتی در زمان تحریم ها

سرکنسول قزاقستان در استان گلستان با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان همیشه در کنار هم بوده اند، گفت: در زمان تحریم ها نیز کشور قزاقستان پشتیبان ایران بوده است.
ایران و قزاقستان همیشه در کنار هم بودند حتی در زمان تحریم ها
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از کاسب امین، "اونطلب اونالبایف" در دیدار با مسئولین اتاق بازرگانی گرگان گفت: بعد از لغو تحریم های سیاسی علیه ایران، این کشور می تواند از ظرفیت قزاقستان در امر صادرات کالاهای خود نهایت بهره را ببرد.
بر اساس این گزارش، در دیدار سرکنسول قزاقستان در استان گلستان با مسئولین اقتصادی استان، سامورت ایماندوسوف مدیرعامل شرکت سهامی خاص 'رضا'، ایرمیک تانجاریک مدیرکل طرح های صنعت کشاورزی شرکت سهامی خاص 'بایکاونر' و نورلان یزدیبایوف مدیرعامل شرکت 'اکتوبه' همراهی می کنند.
این هیات از روز جمعه وارد گرگان شد و تا دوشنبه در استان گلستان حضور داشته و ضمن برگزاری نشست های تخصصی با کارشناسان و مسئولان کشاورزی استان از صنایع تبدیلی در بخش های خوراک دام و طیور، بانک نشاء برنج به صورت صنعتی و نشاء سنتی، واحد شالیکوبی و واحد روغن کشی دانه های روغنی بازدید دارند.
گفتنی است، قزاقستان از مجموعه کشورهای آسیای میانه است، پایتخت این کشور در سال 1998 از آلماتی در جنوب که بزرگ ترین شهر آن می باشد، به آستانه در شمال منتقل شد.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.
قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا می باشد که راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که آذرماه سال 93 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون واقع در شرق استان گلستان افتتاح شد، زمینه ساز توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه از جمله کشور قزاقستان شده است.
اکنون فعالیت تجاری بین استان گلستان و کشور قزاقستان با استفاده از راه زمینی و خط ریلی از طریق گمرک اینچه برون واقع در گنبدکاووس و عبور از ترکمنستان و خط دریایی از طریق بندرترکمن انجام می شود.
استان گلستان زمینه صادرات محصولات و تولیدات صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری به قزاقستان را دارد و این کشور نیز می تواند در زمینه صادرات گندم و تولیدات معدنی با ایران همکاری های خود را توسعه دهد.هم اینک قزاقستان پنجمین کشور مقصد صادرات از گلستان است و درهشت ماه نخست امسال حدود چهار میلیون دلار کالا از گلستان به این کشور صادر شد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور دارای یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت از اقوام مختلف از جمله قزاق ها است که این قوم بیشتر در شهر گرگان سکونت دارند.
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 428565
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *