۰

شغل هایی که پایداریشان روزهای عید و درآمدشان یک سال مزد کارگری است

دغدغه اشتغال و درآمدزایی یکی از اصلی ترین مشکلات جوامع در حال توسعه است که کماکان نسل ها را به خود وا می دارد.
شغل هایی که پایداریشان روزهای عید و درآمدشان یک سال مزد کارگری است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از کُردتودی، در این راستا افراد با توجه به امکاناتی که وجود دارد و در اختیار آنهاست در فصل های مختلف و به مناسبت های فصلی بازار خود را به منظور کسب درآمد در هر جای پهن می کنند.
 
در ایام عید اما بازار دست فروشی بالا می زند، شغلی که ثابت و پایدار نیست ولی سود زیادی برای افراد دارد.
 
شغلی که وسوسه انگیز و کاسبی پر درآمد با عمری کوتاه است شغلی نوروزی که بساطی گرم و پر درآمد را برای فرد به دنبال دارد.
 
در ایام عید، تعداد دستفروشان بیشتر می شود خودشان معتقدند که هرچه را در این ایام بیاوری روی دست نمی ماند، و خیلی‌ها به هوای استفاده از این فرصت چند هفته‌ای، جنس‌هایشان را در کف خیابان به فروش می‌رسانند.
 
چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، دستفروشان بخش جدایی ‌ناپذیری از بازار نوروزی هستند، قاعده ای دلچسپ و دلنشین که حال و هوای عید را بیشتر برای ما تجلی می بخشد، و در دل شلوغی بازارهای شب عید، سهم عمده‌ای از خرید و فروش‌ها را به عهده دارد.
 
در اصل دستفروشی ریشه در اقتصاد نامناسب و نتیجه بیکاری در جامعه است در فصل های سیر و سفر مردم، غالبا هر کس از نقاط مختلف کشور روانه بازارهای پر تردد و پر درآمد کشور در دیگر نقاط استان های مهمان پذیر می شود تا در این ایام بتواند رزق و روزی خانواده اش را کسب کند.
 
در این میان هم هستند افرادی که واقعا مستحق پهن کردن این بساط هستند، اما آمار واقعی آنها در میان این همه جنس و کالا و تنوع، تنها 10 درصد خواهد بود، چرا که افرادی که در بازارهای نوروزی بساط فروش پهن می کنند غالبا از جمله گروه ها و باندهای بزرگ تجار هستند که فقط به دنبال کسب سود بیشتر هستند.
 
دستفروشان نوروزی گاها بومی همان استان هستند ولی بیشتر دست فروشان در این ایام از شهرهای مختلف روانه مرزهای پر درآمدتر شدند تا بتوانند جبران یک سال رزق سردشان را در خیابان های مختلف به دست بیاورند.
 
آنها در ایام عید، ساعت کار مشخصی ندارند ولی معمولا دستفروشان هم در ایام نوروز، پابه‌پای مغازه‌دارها از شروع صبح تا نیمه‌های شب کار می‌کنند، قیمت بعضی محصولاتشان هم پایین‌تر از مغازه‌دارهاست و به همین دلیل هم خیلی از رهگذران برای خرید اجناس نوروزی ارزان قیمت هم که شده، سری به دستفروش‌ها می‌زنند.
 
اما جدا از زیبایی که این دستفروشان به حال و هوای عیدی در شهرهای مختلف می بخشند باید در نظر داشت که این افراد به واسطه نبود اشتغال پایدار و بحران بیکاری، و به منظور تامین معیشت خانواده خود راهی این کارزار شدند.
 
تنوعی که در نتیجه هجوم دستفروشان در این بازارهای نوروزی به چشم می خورد خیره کننده است اما کاش در این ایام مسئولین هم در استان کردستان بازارهای نوروزی از همکنون اشباع شده است و اگر در زمان های مختلف قدم در خیابان های شهر نهاده شود، قطعا دست فروشان غیربومی را مشاهده خواهید کرد و البته در این میان دختران جوانی که به دست فروشی می پردازند را هم می توان به سادگی دید.
 
پل هوایی میدان آزادی شهر سنندج و خیابان های منتهی به میدان انقلاب این شهر جای خوبی برای نظارت کسانی که قصد حل مشکلات مردم را دارند، خواهد بود، البته بد نیست در این نظارت ها هم از کمک نیروهای خواهر هم استفاده کرد شاید احیانا دختران جوان کنار خیابان ها را هم دید.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 428230
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *