۰

لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی

همانگونه که در میدان جنگ، درخواست سلاح از دشمن امری مضحک و از سر ضعف به شمار می‌آید، در هماورد اقتصادی نیز چشم دوختن به توان مالی و اقتصادی دشمن برای تقویت درون، کاری به دور از معیارهای صحیح اقتصادی است.
لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «محمدحسن قدیری ابیانه» به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخت و نوشت:
1- انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در حالی به پایان رسید که مردم، در انتظار تحقق شعارهای منتخبین و بخصوص بهبود معیشت خویش هستند. با خاتمه یافتن رقابت‌های انتخاباتی و با شور و نشاط حاصل از حماسه 7 اسفند، اکنون وقت آن است که شعارهای سیاسی و فعالیت‌های انتخاباتی کنار گذاشته شود و مسئولین، به موضوعات اساسی کشور از جمله اهتمام به اقتصاد درون‌‌زا بپردازند.
بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، غالب مشکلات داخلی و به ویژه معضلات اقتصادی با مشکلات داخلی مرتبط است و تنها درصد کمی از آن با عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها ارتباط دارد. با توجه به این حقیقت که دشمنان، همیشه سعی کرده‌اند با اجرای توطئه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف و به خصوص در زمینه اقتصادی به نظام ضربه وارد کنند، در نتیجه چنانچه در موضوعات اقتصادی، به لوازم تحقق «اقتصاد مقاومتی» به صورت صحیح عمل کنیم، ضمن اینکه ساز و کارهای اقتصادی داخلی تقویت خواهد گردید، در مقابل تکانه‌های جهانی نیز مصون خواهیم ماند.
نظام سلطه از آغازین روزهای انقلاب دسیسه‌های زیادی علیه کشورمان به راه انداخت و بدون تردید هرگاه فرصتی پیدا کند، تحریم‌های جدیدی علیه ما وضع خواهد نمود. اما مردم کشور ما ثابت کرده‌اند که مرد روزهای سخت هستند؛ به نحوی که دستاوردهای درخشان نظام از جمله توفیقات هسته‌ای، موشکی، علمی و پزشکی در اوج تحریم‌های خارجی شکل گرفت.
مرور تحولات چند سال گذشته کشورمان نشان می‌دهد که دو عامل اساسی موجب گردید تا مواضع خصمانه نظام سلطه تشدید گردد. اول، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تضعیف زیرساخت‌های کشور در این حوزه و دوم، بازی‌های سیاسی به خصوص فتنه آمریکایی – اسرائیلی 88. بنابراین، تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی لحظه‌ای هم نباید به تاخیر بیفتد. ضعف اقتصادی موجب می‌گردد دشمنان ما به خود اجازه دهند تعهدات خود را بار دیگر و مانند گذشته زیر پا گذارند. روشن است که پایان دادن به این چرخه معیوب و دور باطل تنها از طریق تقویت تمام قوا از جمله قوای اقتصادی میسر است.
2- از آنجا که دشمنی آمریکا دلیلی جز استقلال‌طلبی و استکبار‌ستیزی ندارد، بنابراین باید بدانیم که یکی از راه‌های مهم مقابله، توانمندسازی اقتصاد بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. عبارت «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر حکیم انقلاب به صورت هوشمندانه از آن جهت انتخاب شده که دشمن در صدد تهاجم بوده و جنگی واقعی در جریان است. در میدان جنگ اقتصادی، راه مبارزه، تقویت نیروهای داخلی و توان درونی است و شکی نیست که عینیت بخشیدن به این امر، از تقویت قوای دشمن جلوگیری می‌کند. مسئولین باید هوشیارانه بدانند در عرصه نبرد اقتصادی فروش هر کالای با کیفیت ایرانی و کمک به شکوفایی صنایع و کشاورزی، مانند شلیک مداوم و بی‌وقفه گلوله به سوی دشمن است. همانگونه که در میدان جنگ، درخواست سلاح از دشمن بسیار دور از مهارت‌های جنگی و حتی امری مضحک و از سر ضعف به شمار می‌آید، در هماورد اقتصادی نیز چشم دوختن به توان مالی و اقتصادی دشمن برای تقویت درون، کاری به دور از معیارهای صحیح اقتصادی است. نقش سربازان این میدان که کشاورزان و صنعتگران کشورند، اگر دارای اهمیتی بیشتر از نقش مدافعان مرزها و نیروهای مسلح نباشد، یقیناً کمتر نیست.
3- از منظر علمی و با توجه به چالش‌های پیش رو، باید واقعیات اقتصاد کشور در چارچوب اسناد بالادستی به خصوص سند چشم‌انداز ایران در سال 1404 به درستی شناخته شوند. در سیاست‌های یک اقتصاد مقاوم، عواملی نظیر افزایش نرخ اشتغال، کاهش هزینه‌های تولید، جذب سرمایه‌ بیشتر و افزایش ارزش پول ملی از ارکان و پایه‌های آن به شمار می‌روند. یکی از راهکارهای دستیابی به این معیارهای تعیین‌کننده، گسترش بازار محصولات ایرانی است. چنانچه ظرفیت بازارهای کشور، فراتر و بیشتر از بازارهای داخلی تعریف شوند، اولا انگیزه تولیدکنندگان کشور افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، کیفیت کالاها به مراتب بهتر خواهد شد. این، تنها یک نمونه کوچک از تدابیری است که مسئولین اجرایی‌ می‌توانند با توجه به رقابتی بودن بازارهای جهانی به منظور رشد دادن اقتصاد درون‌زا مد نظر قرار داده و تولیدکننده ایرانی را به حضور در بازارهای بین‌المللی تشویق نمایند. وقتی که چنین امری محقق شود، بازارهای داخلی مملو از اجناس با کیفیت و صادراتی ایرانی خواهند گردید و عرصه بر محصولات خارجی و واردکنندگان این محصولات تنگ خواهد شد.
نباید فراموش کرد که نقش مسئولین در این میان، سنگین‌تر از مردم است. هر چند مردم نیز باید نسبت به مصرف کالاهای داخلی تعصب داشته باشند اما اگر درب مرزهای کشور باز شده و بازارها از اجناس پر زرق و برق خارجی پر شوند، آنگاه از مردم بخواهیم که کالای داخلی با تنوع محدود را مصرف کنند، یقیناً‌ اقتصاد کشور راه به جایی نخواهد برد.
4- منظور از اقتصاد مقاومتی عبور از وابستگی مطلق به نفت و گاز و وابسته کردن مصرف‌کنندگان به کالاهای تولید داخل است. باید از وابستگی خود به کالاهای مصرفی وارداتی بکاهیم و با حرکت به سمت تولید علم، کالاهایی را به بازار جهانی عرضه کنیم که نه قادر به تحریم آنها باشند و نه امکان جلوگیری از نقل و انتقال آنها وجود داشته باشد. با توجه به این که کشورمان نیاز کمتری به واردات مواد خام از خارج دارد، ضروری است الگوی اقتصادی ما بر سه گزاره استوار باشد: «تولید در کشور» به منظور «مصرف کالای ساخت داخلی» و «صادرات کالای ساخت ایران» برای اعتلای نام ایران در دنیا.
شنیده شدن سوت پایان انتخابات نباید معنایی جز همت مسئولین برای اجرای تمام قد اهداف نظام داشته باشد. بنابراین لازم است که مقامات کشورمان با آگاهی کامل از نقاط قوت و ضعف اقتصاد ایران، عزم خود را برای دست‌یابی به آرمان‌های کشور جزم نموده و پیامد تصمیم‌گیری‌های خود را در مواجهه با چالش‌ها پیش‌بینی کنند. تنها با انگیزه قوی و ایمان به خداست که بستر مناسب پیشرفت همه‌جانبه کشور ایجاد می‌گردد؛ پیشرفتی که با هماهنگی، مدیریت صحیح منابع مادی، مالی و انسانی، با تصمیم‌گیری به موقع در مقابله با بحران‌ها و چالش‌ها و تبدیل نمودن تهدیدات به فرصت‌ها یقیناً قابل دستیابی است.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 427967
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *