۰

نمی‌گذاریم ایرانِ پساتحریم بهشت وارد کننده‌ها شود

معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی گفت: درصورتی که در شرایط اجرای برجام بگوییم همه تعرفه ها صفر باشد و به وراد کنندگان اجازه می‌دهیم که هر چه خواستند وارد کنند، ایران بهشتی برای وارد کنندگان می‌شود، اما وزارت جهاد کشاورزی اجازه این کار را نمی‌دهد.
 نمی‌گذاریم ایرانِ پساتحریم بهشت وارد کننده‌ها شود
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، عبدالمهدی بخشنده در جمع خبرنگاران ، اظهار کرد: در صورتی که در زمان اجرای برجام بگوییم همه تعرفه های صفر باشد  و به وراد کنندگان اجازه می دهیم که هر چه می خواهند وارد کنند ایران تبدیل به بهشتی برای وارد کنندگان تبدیل می شود، اما وزارت جهاد کشاورزی با توجه به مسئولیتی که دارد این اجازه را نمی‌دهد.
وی افزود: کشاورزان خارجی با همه یارانه ها و اقلیم مناسبی که از جهت بارندگی دارند، شرایط برابری با کشاورزان داخلی ندارند به همین منظور این دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات بی رویه و ایجاد این رقابت نابرابر، را به وارد کنندگان نمی‌دهد.
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما برای واردکنندگان محدودیت ایجاد می‌کنیم که این محدودیت ها برای حمایت از تولید داخل است.
یواشکی نمی‌شود میوه وارد کرد
وی در واکنش به سوالی در خصوص واردات قانونی میوه به کشور گفت:  میوه که به کشور وارد می شود به طور قطع به صورت غیر قانونی و قاچاق صورت می‌گیرد و به صورت یواشکی نمی‌شود میوه خارجی وارد کرد.
بخشنده افزود: در صورتی که میوه بخواهد به صورت قانونی وارد شود، نیازمند ثبت سفارش و تاییدیه بهداشتی و ترخیص از گمرک است که این امور برای واردات میوه انجام نشده است.
وی تصریح کرد: قاچاق میوه به صورت پیله وری صورت می‌گیرد و بعدعبور از مرز در کامیون ها بارگیری شده و به کشور می آید یا اینکه ممکن است مرزبانی به وظایف خود به درستی عمل نکرده یا غفلت کرده باشد یا آنها نیز مشکلاتی برای خود داشته باشد.
وی افزود:  گستردگی مرزهای ایران و نا امنی حکومت های کشورهای اطراف و نداشتن اشراف بر روی مرزهای خود، شرایط قاچاق میوه را به کشور ما محیا می‌کند اما ما وظیفه داریم که از ورود آنها جلوگیری کنیم.
وی در خصوص واردات بیش از اندازه برنج نیزگفت: واردات برنج در 2 سوال گذشته مدیریت شده و واردات بیش از اندازه صورت گرفته از سال 92 باقی مانده است.
این مقام مسئول در توضیح گفت:  به دولت گذشته نیز باید برای واردات برنج بیش از اندازه برنج حق داد، زیرا  آنها از جنگ یا محاصره می‌ترسیدند و درصورتی که من هم بودم شاید اقدام به این کار می‌کردم.
وی افزود: ما سه میلیون تن مصرف برنج داریم اما میزان تولید این محصول در کشور 2 میلیون است و کسری آن را باید وارد کنیم و نمی‌توانیم بگوییم که واردات برنج به طور کلی ممنوع باشد.
سازمان حمایت مسئولیت کنترل قیمت گندم وارداتی است
بخشنده اظهار کرد:  نظارت بر فروش گندم در بازار داخلی بر عهده سازمان حمایت است  اما ایجاد محدودیت ثبت سفارش گندم و تصمیم گیری های کلان در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که توقف ثبت سفارش گندم نیز بر این اساس و برای جلو گیری از واردات بیشتر از نیاز صورت گرفته است.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال تسنیم مبنی بر اینکه گندم وارداتی با چه قیمتی باید به فروش برسد گفت: کیفیت گندم وارداتی با گندم داخلی متفاوت است و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی قیمت 800 تا 850 تومانی برای این کالا منصفانه باشد.
انتهای پیام/ تسنیم
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 427953
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *