۰

تناقض ژست پایتخت کتاب بودن اهواز و آمار پایین کتابخوانی

پس از انتخاب شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران و پس از در بوق و کرنا کردن این خبر توسط مسئولان، مردم منتظر ایجاد تحولی در این زمینه بودند اما گویی تا به امروز که بیش از یک سال از این انتخاب می گذرد تنها دستاورد آن پُز این خبر برای برخی مسئولان و دستگاه ها بوده است.
تناقض ژست پایتخت کتاب بودن اهواز و آمار پایین کتابخوانی
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از اهوازنوین : سال گذشته شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد خبری که بیش از همه موجی از شادی و امید را در دل شهروندان
اهوازی که سابقه درخشانی در فرهنگ و ادب دارند، فراهم کرد اما باید توجه داشت که پایتخت کتاب ماندن نیازمند مؤلفه هایی مانند وجود کتاب های متنوع و جدید در کتابخانه ها و از همه مهم
تر افراد مشتاق کتابخوانی است.
n00222753-t
 
پس از انتخاب شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران و پس از در بوق و کرنا کردن این خبر توسط مسئولان، مردم منتظر ایجاد تحولی در این زمینه بودند اما گویی تا به امروز که بیش از یک سال از این انتخاب می گذرد تنها دستاورد آن پُز این خبر برای برخی مسئولان و دستگاه ها بوده است.اتفاقی میمون که اگر برای آن برنامه ریزی دقیق و مشخصی می شد زمینه رشد و پیشرفت این شهر را فراهم می کرد.
۱۰۳۲۳۷
امروزه به جرأت می توان گفت تنها کاربرد کتابخانه های عمومی برای جوانان استفاده از فضای این محیط ها برای مطالعه در ایام امتحانات می باشد؛ اگرچه استان خوزستان طی یک سال با رشدی جهشی از رتبه ۲۱ به رتبه دهم در میزان چاپ کتاب رسید اما باید توجه داشت که لازمه افزایش تولید کتاب وجود افراد کتابخوان در سطح جامعه است.
 
حجت الاسلام سپهر مسئول کتابخانه های استان خوزستان در گفتگو با اهواز نوین با اشاره به اینکه اهواز در بین شهرهای استان خوزستان کمترین سرانه فضای کتابخانه ای را دارد تصریح کرد:۲۱۹ کتابخانه فعال در خوزستان وجود دارد که از این تعداد تنها ۲۰ باب آن در اهواز است.
 
وی با اشاره به اینکه مسئولان نسبت به کتابخانه ها بی توجهی می کنند، افزود: شهرداری ها با وجود مکاتبات بسیار و طرح شکایت، مطالبات کتابخانه ها را نمی دهند و به نظر بنده این ظلم و ستمی است که به جوانان می شود.
 
حجت الاسلام سپهر چندی پیش نیز از اعلام کرد: هم اکنون تنها ۲۰درصد فضای کتابخانه ها برای مطالعه و کتابخوانی مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون مشکل فضای کتابخانه وجود ندارد اما متاسفانه استقبال برای استفاده از کتابخانه ها برای امر کتابخوانی و مطالعه کم رنگ شده است.

عباس حسین زاده بندقیری رئیس کتابخانه های عمومی اهواز نیز بیان کرد: ۴۷۹ هزار جلد کتاب در اهواز وجود دارد که با توجه به جمعیت از سرانه کشور پایین تر است. سرانه عضویت از هر ۱۰۰ نفر ۴۴.۲نفر عضو در اهواز داریم که این سرانه نسبت به استان ۳.۴ نفر است و در واقع نسبت به استان و کشور نیز پایین تر هستیم.
 
حسین زاده تصریح کرد: اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۳ با کاهش پنج هزار عضو کتابخوان در کتابخانه های عمومی خود مواجه شد.
 
مسلما نوسازی و تجهیز کتابخانه ها، گسترش آنان در تمام نقاط شهر به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته، توزیع کتاب هایی پر محتوا و متناسب با نیازهای امروز جامعه و تبلیغات مناسب همه راهکارهایی برای آشتی دوباره خوانندگان با کتاب است. با نگاهی اجمالی به نقشه پراکندگی کتابخانه ها در شهر مشخص می شود که عمده کتابخانه های مجهز در هسته مرکزی شهر و یا مناطق توسعه یافته شهر قرار دارند.
 
از سویی دیگر بی رغبتی جوانان ساکن حاشیه شهرها و شهرک ها به مطالعه کتاب که عمدتا از امکانات رفاهی و سرگرمی مناسبی برخوردار نیستند چندان دور از انتظار نمی باشد زیرا یا در محل سکونت آنها کتابخانه ای وجود ندارد و یا کتابخانه ها مجهز به امکانات متناسب با نیازهای روز جوانان نمی باشد.

اگرچه انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران می توانست باعث توجه بیشتر مسئولان به نیازها و دغدغه های فرهنگی این شهر شود اما باید گفت که متأسفانه از سال گذشته همزمان با این انتخاب، تاکنون هیچ گونه تغییر محسوسی در این خصوص صورت نگرفته است.
 
اکنون بیش از یک سال از انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران گذشته و تب و تاب مسئولان مربوطه هم کاهش یافته است اما انتظار می رود اقدام موثری برای تبدیل اهواز به پایتخت کتابخوانی کشور در آینده انجام شود زیرا ظرفیت های فرهنگی و انسانی فراوانی در این شهر وجود دارد که تاکنون مورد اقبال مسئولان قرار نگرفته است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب: 427213
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *