۰

اخلاق انتخاباتی؛ مشارکت اجتماعی

اگر راه تخریب و توهین به فضای انتخابات باز شود و کاندیداها یا هواداران آنها دست به بداخلاقی‌هایی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی بزنند بی‌شک اعتماد مردم خدشه‌‌دار می‌شود.
اخلاق انتخاباتی؛ مشارکت اجتماعی
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «محمدرضا‌هادیلو» نوشت:
کم‌کم شمارش معکوس برای برگزاری دهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود. بر همین اساس کمتر از دو هفته دیگر با شروع تبلیغات نامزدها، شهر با شور و هیجان خاصی مواجه می‌شود که هر چهار سال یک‌بار آن را تجربه می‌کند. اما در این میان و با توجه به تجربیات سالیان قبل، برخی بداخلاقی‌های سیاسی و انتخاباتی نه تنها به میزان مشارکت‌های مردمی ضربه می‌زند، بلکه وجهه جمهوری اسلامی را نیز در مجامع بین‌المللی خدشه‌دار می‌کند.
همیشه با نزدیک شدن به ایام انتخابات و خصوصاً در روزهای تبلیغات نامزدها سخن از اخلاق انتخاباتی بسیار به میان می‏آید و هواداران کاندیداها و رسانه‌ها یکدیگر را به دوری از «بد‌اخلاقی سیاسی» دعوت می‏کنند. با این حال یکی از رایج‏ترین بی‏تقوایی‏های سیاسی که معمولاً در این روزها شاهد آن هستیم تخریب و توهین و تهمت‌هایی است که بعضاً از یک طرف به طرف دیگر پرتاب می‌شود.
بر همین اساس آنچه در گام اول باید برای کاندیداها ملاک قرار گیرد، تعلق خاطر آنها به انقلاب و حفظ منافع ملی کشور است؛ کاری که می‌تواند افزایش مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.
نباید فراموش کرد که مردم در لایه‌های میانی و پایین جامعه چشم به رفتار و گفتار مسئولان خود دارند و به همین خاطر اعتماد آنان به مسئولان نظام را می‌توان از دلایل و انگیزه‌های اصلی مشارکت‌شان در انتخابات در نظر داشت.
حال با این اوصاف اگر راه تخریب و توهین به فضای انتخابات باز شود و کاندیداها یا هواداران آنها دست به بداخلاقی‌هایی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی بزنند بی‌شک اعتماد مردم خدشه‌دار و در سطحی کلان‌تر به نظام ضربه وارد می‌شود.
در سال‌های گذشته مشاهده شده که متأسفانه معدودی از کاندیداها اخلا‌ق انتخاباتی را رعایت نکرده و برای رسیدن به مقصود از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند - گویی از منظر اینها هدف وسیله را توجیه می‌کند- و با کنار گذاشتن تقوا و اخلا‌ق برای تصاحب صندلی‌های مجلس یا نهادهای دیگر به تخریب و تهمت و شایعه‌پراکنی علیه رقبای انتخاباتی اقدام می‌نمایند، به طوری که معدودی از کاندیداها از تبلیغات پرهزینه و برگزاری مراسم و میهمانی‌‌های پرخرج و چند هزار نفری پرهیز نمی‌کنند و برای جمع‌آوری آرا از مقدسات مردم هم سوءاستفاده می‌کنند. این اتفاقات در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که در اهمیت و جایگاه انتخابات در کشور همین بس که امام (ره) سلامت انتخابات را تکلیف شرعی و دینی عنوان کردند و لذا رعایت قواعد اخلاقی در ایام رقابت‌های انتخاباتی مهم‌ترین چالش در این فضا به شمار می‌رود.
البته نقش مسئولان نظارتی و اجرایی انتخابات در جلب مشارکت مردم در انتخابات را نباید نادیده گرفت. مسئولان نظارتی و اجرایی رسالت سنگینی به دوش دارند و باید ضمن عمل به قانون دقت نظر بیشتری در اجرا و نظارت بر انتخابات داشته باشند.
کوتاه سخن اینکه جمهوری اسلامی نظامی مردم‏سالار و با محتوای اسلامی است که طبق قانون اساسی، خود را ملزم به رعایت همه احکام و باید و نبایدهای اسلامی می‏داند. بنابراین همان‏گونه که خط قرمز احکام فقهی را واجبات و محرمات تشکیل می‏دهد، باید و نبایدهای اخلاقی نیز دارای خط قرمزهایی است که عبور از آنها صرفاً به معنی انجام یک سری کارهای ناپسند و مکروه تلقی نمی‏شود؛ بلکه به منزله‏ خروج از مرزهای تقوا و ایمان شناخته می‏شود.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 427138
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *