۰

"سرابکلان"؛ روستایی با مختصات اقتصاد مقاومتی+تصاویر

شهرها و روستاها به طور معمول با مختصات جغرافیایی معرفی می شوند ولی روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام با تولید برنج، ماهی، تخته وایت برد و دیگر محصولات، تعریفی عملی از اقتصاد مقاومتی را در خود شکل داده و با این عنوان شناخته می شود.
"سرابکلان"؛ روستایی با مختصات اقتصاد مقاومتی+تصاویر
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  سیروان نوین، شهرها و روستاها به طور معمول با مختصات جغرافیایی معرفی می شوند ولی روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام با تولید برنج، ماهی، تخته وایت برد و دیگر محصولات، تعریفی عملی از اقتصاد مقاومتی را در خود شکل داده و با این عنوان شناخته می شود.
روستای سرابکلان در 12 کیلومتری جنوب غربی شهر لومار و 55 کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام واقع شده و به لحاظ جمعیتی جزء روستاهای بزرگ و پرجمعیت شهرستان سیروان محسوب می شود و اشتغال عمده مردم از زمان قدیم تاکنون در بخش کشاورزی و دامداری بوده ولی در سال های اخیر بعضی دیگر از شغل ها در این روستا شکل گرفته و با تلاش مردم توانسته مصداق موفقی از روستای اقتصاد مقاومتی در این شهرستان باشد.
این روزها شاید از نگاه بعضی از مسئولان و افراد اهمیت و نقش اینگونه روستاها که نمونه ای از اقتصاد مقاومتی هستند، چشم گیر نباشد ولی با کمی نگرش و تحقیق می تواند فهمید روستای با این ظرفیت و پتانسیل کمک شایانی به اقتصاد منطقه و حتی کشور می کند.
مراد پاشا ابو، از اهالی روستای سرابکلان گفت: روستای سرابکلان یکی از محدود روستاهای استان ایلام است که اکثر اهالی آن مشغول فعالیت بوده و میزان بیکار آن اندک می باشد و نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه این روستا دارای 240 خانوار و 978 نفر جمعیت می باشد، اظهار کرد: این روستا داری زمین های کشاورزی بکر و سرچشمه های فراوانی است و این امر باعث شده اکثر مردم مشغول کشاورزی باشند.
ابو با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های روستای سرابکلان در زمینه دامپروری افزود: اهالی این روستا علاوه بر کشاورزی به شغل دامپروری نیز مشغول بوده بطوریکه تمام نیازهای خود از جمله گوشت و لبنیات را در روستا تولید می کنند و از طرفی مازاد بر نیاز خود را برای مثال روزانه بیش از یک تن شیر مازاد در این روستا را به فروش می رسانند.
این ساکن روستای سرابکلان عنوان کرد: اهالی روستا همت بلندی برای ساختن و توسعه زادگاهشان دارند و در حال حاظر علاوه بر کشاورزی و دامپروری، تعدادی کارگاه از جمله تولید تخته وایت برد، جوشکاری، خیاطی، جوجه کشی و ... راه اندازی کرده اند که بعضی از آنها در سطح شهرستان و استان زبانزد است.
ابو یکی از مهمترین مشکلات این روستا را قرار گرفتن بر روی شهر تاریخی سیروان و ممانعت میراث فرهنگی از ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: روستای سرابکلان به دلیل پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان و همچنین همت اهالی مشکل اشتغال ندارند ولی متاسفانه به دلیل ممانعت از ساخت و سازدر این روستا، بعضی از جوانان بعد از ازدواج مجبور به مهاجرت می شوند.
وی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح هادی و اجازه ساخت و ساز نتنها این روستا شاهد هیچ مهاجرتی نخواهد بود بلکه مهاجرت معکوس نیز خواهیم داشت.

اسحاق صیدی، مدیر کارگاه تولید تخته وایت برد در روستای سرابکان نیز گفت: 6 سال است در این زمینه مشغول فعالیت هستم و این کارگاه تنها تولید کننده تخته وایت برد در غرب کشور است.
وی بیان کرد: در این کارگاه دو نفر به صورت مستقیم و بیش از چهار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند و شاید برای بعضی ها راه اندازی اینگونه کارگاه ها آن هم در یک روستا بدون هیچ امکاناتی باورکردنی نباشد.
صیدی با بیان اینکه از سراسر استان های کشور مشتری برای تولیدات این کارگاه وجود دارد، تاکید کرد: به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب توانسته ایم بخشی از بازار شهرهای ایران را به تولیدات خود اختصاص دهیم که این مهم ارزش و اهمیت زیادی دارد.
این تولید کننده اضافه کرد: جدیداً حتی در این کارگاه کوچک یک نوع تخته وایت برد تولیده کرده ایم که در سطح کشور منحصر به فرد بوده و نمونه آن وجود ندارد.
مدیر تنها کارگاه تولید تخته وایت برد درغرب کشور اظهار کرد: چرخه تولیدی خودجوش در روستای سرابکلان در نوع خود مثال زدنی است اما می طلبد که دستگاه های متولی پای کار بیایند و با حمایت های برنامه ای و مالی خود باعث توسعه این کارگاه های تولیدی شوند.

حاجیعلی پورمحمد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان نیز در خصوص تولیدات بخش کشاورزی روستای سرابکلان اظهار کرد: روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان قطب تولید برنج و ماهی شهرستان و حتی استان ایلام است.
وی افزود: بالغ بر 90 هکتار از اراضی این روستا زیر کشت برنج رفته که سالانه به تنهایی بیش از 315 تن برنج سفید استان را تولید می کنند.
پورمحمد با بیان اینکه این روستا با 6 استخر پرورش ماهی قطب تولید ماهی شهرستان و استان می باشد، گفت: در استخرهای پرورش ماهی این روستا بالغ بر 100 تن ماهی با ارزش 10 میلیارد ریال تولید می شود.
این مسئول عنوان کرد: دامپروری سنتی در این روستا نیز مشهود بوده و بخشی از تولیدات دامی شهرستان در این روستا تولید می شود.

 روستاها و روستانشینان نقش بی بدیلی در توسعه کشور دارند و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد ملی و مقاومتی تلقی می شوند، روستاها علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی و کمک در عرصه اقتصاد در زمینه مقابله با ناهنجاری های اجتماعی موثر است و می طلبد مسئولان با تغییر نگرش توجه ویژه ای به روستاها داشته باشند.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 427131
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *