۰

دولت قراردادهای پسابرجامی را شفاف‌سازی کند/با 94 هزار میلیارد چند کارخانه داخلی رونق می‌گرفت؟

مسئولین باید پاسخگو باشند که با این 94 هزار میلیارد تومانی که هزینه کرده‌اند، چند کارخانه داخلی رونق می‌گرفت و چند شغل ایجاد می‌شد؟
دولت قراردادهای پسابرجامی را شفاف‌سازی کند/با 94 هزار میلیارد چند کارخانه داخلی رونق می‌گرفت؟
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق» در سفر اخیر رئیس جمهور به فرانسه قرار داد 118 فروند هواپیمای ایرباس میان ایران و فرانسه منعقد گردید.
از میان این 118 فروند چیزی بالغ بر 70 نوع از این هواپیماها  بیشتر برای سفرهای خارجی استفاده می شوند تا سفر های داخلی، علی القاعده چنین چیزی به این معناست که 94 هزار میلیارد بودجه ای که قرار است برای ناوگان هوایی کشور در نظر گرفته شود بیشر صرف هزینه سفر های خارجی قشر مرفه جامعه خواهد شد.
علاوه بر این با چنین قرار دادی تقریبا تمام پول های بلوکه شده ای که از سوی مدیران دولتی از 100 تا 150 هزار میلیارد تومان بصورت متغیر اعلام شد باز به خود خارجی ها بازگردانده شد در حالی که تا قبل از برداشته شدن تحریم ها از سوی دولتی ها اعلام می شد که ما نباید چنین پولی را خرج کنیم و باید این مبلغ را در صندوق توسعه ملی ذخیره کرد و بیشتر کاربرد آن در بهبود همه زیر ساخت ها خواهد بود، نه صرفا یک بخش خاص!
نکته دیگر در خرید این هواپیما ها این است که حدود 40 درصد از قطعات مورد نیاز این هواپیما ها در کشور آمریکا ساخته می شود یعنی با چنین خریدی ما بازهم بصورت غیر مستقیم به آمریکا وابسته خواهیم شد و همانطور  که بد عهدی و بد قولی این کشور قبلا بارها به ما ثابت شده است در آینده نیز نمی توان امیدوار بود که با خرید این هواپیما ها دست ایران را در کاسه حنا بگذارد.
در کل می توان گفت کسی با نوسازی ناوگان هوایی کشور مخالف نیست و بالعکس همه استقبال هم می کنند اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در شرایط اقتصادی فعلی که مشکلات و معضلات بزرگتری همچون اشتغال جوانان، وضعیت دستمزد خانوار های کارگری، رکود و عدم رونق اقتصادی که بر سر راه ایران قرار دارد اختصاص چنین پولی تنها برای سفر خارجی قشر نسبتا مرفه جامعه به صلاح اقتصاد کشور نخواهد بود و بیشتر تقویت نظام سرمایه داری و اقتصاد لیبرالی آمریکا خواهد بود.
سری به آمار ها هم که بزنیم متوجه می شویم بسیاری از خانوار های هیچ سفری نداشته اند چه برسد به اینکه بخواهند با هواپیما به مسافرت بروند به طور مثال طبق یکی از گزارشات مرکز آمار ایران در بهار سال گذشته حدود 40 درصد از خانوارهای کشور هیچ سفری نداشتند.
تعداد سفرهای داخلی در بهار 1391 معادل 71 میلیون و 100 هزار و 201 مورد بود که 56 درصد از این سفرها با اقامت شبانه و 44 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.
طبق این آمار از کل مسافرت های خارجی صورت گرفته نیز تنها حدود 70 درصد با هواپیما صورت گرفته و باقی مانده از راه های زمینی و دریایی صورت گرفته است.
چنین آماری نشان دهنده اینست که خرید این حجم از هواپیما ها آنهم بیشتر هواپیماهای پهن پیکر و لوکس که برای سفر های خارجی و بین المللی استفاده می شوند ضرورتی نداشته و بهتر بود دولت چنین منابع با ارزشی را به این راحتی از دست نمی داد و در بخش های مهمتری مثل اشتغال و تولید که چند سالی است با رکود و تورم دست و پنجه نرم می کند هزینه می کرد.
اولویت های فعلی کشور اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی باید باشد
نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس توسط ایران که بیشتر آن ها نیز پهن پیکر و لوکس است اظهار کرد: من با خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور مخالف نیستم اما موضوع دارای اهمیت بحث اولویت بندی این خرید هااست.
وی با بیان اینکه قرار نیست ایران قرارداد هایی ببندد که هشت سال دیگر این هواپیماهارا تحویل دهند و قیمت های آن را نیز دوبرابر قیمت واقعی برای ما حساب کنند، گفت: در واقع خریدن هواپیماهای لوکس و گران قیمت در شرایط اقتصادی فعلی جزء اولویت های کشور ما نباید باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حال حاضر اولویت های کشور ما اشتغال، تولید ملی، تحقق اقتصاد مقاومتی و سرمایه در گردش شهرک های صنعتی است که باید به آن توجه شود.
قاضی پور با بیان اینکه توجه ما باید بیشتر به افراد متوسط و رو به پایین افراد جامعه باشد، بیان کرد: توجه ما باید بیشتر به مردمی باشد که می خواهند بیمار خود را برای درمان از شهری به شهر دیگر منتقل کنند نه افرادی که برای سفرهای خارجی، گردش و تفریح خود می خواهند سوار هواپیماهای لوکس شوند.
وی ادامه داد: در واقع طبق اولویت بندی های کشور ما ابتدا باید بحث اشتغال و بیکاری را در کشور حل کنیم آنگاه بدنبال واردات هواپیماهای لوکس باشیم.
آخوندی در بستن قرار داد ها و مبالغ پرداختی شفاف سازی کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ما دست آقای آخوندی را هم می بوسیم، عنوان کرد: این بد نیست که ایرلاین های ما جایگزین ایرلاین های کشور هایی همچون دوبی و امارات شود اما بهتر است آقای آخوندی در بستن قرار داد های خود و مبالغ پرداختی شفاف سازی کنند و مشخص شود که آیا پول های آزادشده صرف خرید این هواپیماها شده یا نه، که دیگر حرف و حدیث های اینچنینی هم پیش نیاد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانجات تولیدی ما با مشکل کمبود بودجه و سرمایه در گردش دست به گریبان هستند، اظهار کرد: بهتر بود دولت به جای هزینه کردن چنین پولی در بخش ناوگان هوایی به کارخانجات تولیدی سطح کشور توجه می کرد.
قاضی پور با اشاره به اهمیت توسعه کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، گفت: در حال حاضر کشاورزی در جهان به سمت صنعتی شدن پیش رفته است در حالیکه در ایران هنوز همان روال سنتی ادامه دارد و بهتر بود به این قضیه توجه شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،افزود: مطمئنا اگر کشاورزی ما به سمت صنعتی شدن پیش برود صرفه بیشتری برای کشاورزان داخلی و حتی اقتصاد کلان کشور خواهد داشت، همچنین بنا به گفته امام(ره) و مقام معظم رهبری و بسیاری از کارشناسان اقتصادی اولویت در کشور ما ابتدا باید تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی باشد که با خود اتکایی بتوان راه پیشرفت و سربلندی را طی کرد.
خرید هواپیما ها از طریق آزادسازی پول های بلوکه شده خیانت است به مردم!
قاضی پور در پاسخ به این سوال که آیا هزینه خریدن این هواپیما ها از طریق منابع آزاد شده پول های بلوکه شده بوده یا نه، گفت: واقعا اگر از این طریق پول خرید هواپیما ها را تامین کرده باشند خیانت است به مردم و نظام اما من فکر می کنم که این منابع از طریق آزاد سازی ال سی ها امکان پذیر شده است که از آقای آخوندی خواهشمندیم این موضوع را شفاف سازی کنند.
وی در پایان با اشاره به ضرب المثل معروف مبنی بر اینکه ماهی نمی خواهیم، ماهیگیری را یادمان دهید، خاطر نشان کرد: ما هم در حال حاضر هواپیما نمی خواهیم بیشتر نیازمند تکنولوژی ساخت هواپیما هستیم که باید به کشورمان وارد شود.
هیچ  اولویت بندی برای واردات به کشور مشخص نشده است
 عبدالمجید شیخی نیز در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اینکه در بحث واردات هیچ  اولویت بندی برای کشور ما مشخص نشده است، اظهار کرد: درست است که ما نمی توانیم ادعا کنیم که توانایی ساخت هواپیما را نداریم اما باید خرید هواپیما نیز در اولویت بندی های ما قرار بگیرد و بر اساس نیاز سنجی روی آن اقدام شود.
وی افزود: با وضعیت اشتغال فعلی و بیکاری که بر جمعیت جوان کشور حاکم است نرخ ازدواج بسیار کاهش یافته است از همین رو مسئولین باید پاسخگو باشند  این 94 هزار میلیارد تومانی که خرج خرید هواپیما های لوکس کرده اند، آیا اصلا ایجاد شغل می کند؟ و یا اینکه با خرید این هواپیماها کدام کارخانه های داخلی قرار است رونق بگیرد؟ آیا اینها جزء اولویت های تولید محسوب می شوند؟
این نوع هواپیماها را حتی کشورهای صنعتی هم نمی خرند
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هواپیماهای ایرباس  «آ 380» از نوع هواپیماهایی هستند که در کل جهان مشتری ندارند، بیان کرد: این نوع هواپیماها را حتی کشورهای صنعتی هم نمی خرند در حالی که کشور ما اقدام به خرید 12 عدد از این نوع هواپیماها کرده است، در واقع می توان گفت این هواپیما ها روی دست شرکت سازنده آن باد کرده بود که ایران اقدام به خرید آنها کرده است.
تمثیل رسانه های غربی از سفر رییس جمهور برای ایران شرم آور است
شیخی افزود: علاوه بر این تسهیل در خدمات ترابری هوایی تنها با خرید هواپیما که ممکن نمی شود، اینها که ادعا دارند مشکل نفتی سوئیفیت را حل کردند و یا تحریم ها لغو شد که همه آن هم هنوز لغو نشده می توانستند از خدمات این شرکت ها استفاده کنند و بصورت اجاره ای از خدمات چنین شرکت های استفاده کنند تا به داد اولویت های مهم تر کشور برسند.
وی در پایان با اشاره به شرم آور بودن تمثیلی رسانه های خارجی  از رئیس جمهور ایران برای مقام شامخ نظام جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: تعبیری که از رئیس جمهور ایران در محافل خبری و رسانه های غربی شد بسیار برای ایران خفت بار بوده است و این رسانه ها نوشتند که « پرزیدنت ایران همچون خانم سبد به دستی به فرانسه آمد و خرید کرد و رفت» که بسیار ناراحت کنند و خفت بار است.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 427126
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *