۰

آقای رئیس جمهور؛ همچنان چرخ زندگی مردم نمی چرخد

با وجود ابراز امیدواری دولتمردان درباره گشایش های اقتصادی بعد از تحریم ها، ولی حتی با لغو عمده ای از تحریمها همچنان چرخ زندگی مردم نمی چرخد.
آقای رئیس جمهور؛ همچنان چرخ زندگی مردم نمی چرخد
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از سیروان نوین، بی شک کسانی که به حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ رای دادند، این جمله او را به یاد دارند که گفت: «باید کاری کنیم هم چرخ های سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم». جمله کلیدی که توانست نظر مردم را جلب کند و کمک شایانی به پیروزی او در رقابت با سایر رقبا کند. نتیجه ای که هر چند ناپلئونی و لب مرزی رقم خورد.
کلید روحانی برای عملی شدن این شعار در ظاهر زیبا، مذاکره با غرب و حل موضوع هسته ای بود و از روز اول فعالیت خود تاکید زیادی داشت که حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق مذاکرات هسته ای و رفع تحریمها میسر می شود،  تمام سرمایه دولت برای مذاکرات هسته ای با ۵+۱ بسیج شد و بنابراین اعضای تیم اقتصادی دولت، دو سال و نیم دست روی دست گذاشتند و صبر کردند تا اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای گره مشکلات اقتصاد ایران را باز کنند! و تقریبا ساماندهی و رفع مشکلات معیشتی مردم، نه تنها در ۱۰۰ روز، که در طول دو سال و نیم، راکد ماند تا خبر خوش رفع تحریم ها مخابره شود.
 در این میان تنها نکته مثبت دولت روحانی در بخش اقتصادی یعنی کاهش تورم، هم چندان در زندگی مردم اثرگذار نبود، زیرا نرخ تورم به قیمت عمیق تر شدن رکود اقتصادی کاهش یافت و عملا کسب و کارهای بسیاری تعطیل شد.
بالاخره مهمترین وعده دولت تدبیر و امید در خصوص مذاکرات هسته‌ای عملیاتی شد. روز اجرای برجام فرا رسید و مردم امیدوار شدند که بنا به وعده دو سال و نیم پیش رئیس جمهور، هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم به گردش درآید. اکنون انتظار می رود نشانه های بهبود اوضاع اقتصادی در افکار عمومی دیده شود و یا حداقل به خروار خروار وعده های داده شده مثقال مثقال عمل شود.
سیاستهای اقتصادی دولت، قبل از اجرای برجام شرایطی را فراهم کرده که مردم بعد از اجرای برجام هم چندان نسبت به بهبود معیشت خود امیدوار نباشند. تجربه دوران قبل از تحریم هم نشان می دهد که رفع تحریمها تنها اوضاع را به نفع واردکنندگان تغییر می دهد و با رونق واردات کالا، تولید کشور در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت و آسیب وارد شدن به تولید هم اشتغال کشور را دچار مشکل می کند. در حال حاضر وضعیت اشتغال  کشور در شرایط بحرانی قرار دارد، به طوری که اشتغال خالص صفر درصدی در هشت سال فعالیت دولتهای نهم و دهم به رغم ادعای رئیس جمهور،‌ در دولت یازدهم به رقم منفی 6.6 درصد رسیده است. با این حال ضربه احتمالی که در دوران پسا برجام به روند تولید و اشتغال کشور وارد خواهد شد، کار را برای حل مشکل بیکاری بسیار دشوارتر از قبل خواهد کرد.
با همه این مشکلات تصمیم گرفتیم تا به میان مردم برویم و میزان امیدواری آنها به تغییر در وضعیت اقتصادی کشور در دوران پساتحریم را جویا شویم.
چرخ زندگی مردم نمی چرخد
حسینی یکی از جوانان شهرستان سیروان در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در خصوص تغییر در وضعیت اقتصادی کشور در دوران پساتحریم گفت: متاسفانه بعد از برجام نتنها وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بهبود نیافته بلکه روز به روز بدتر می شود و این روزها چرخ زندگی مردم نمی چرخد.
وی اظهار کرد: تا به امروز برجام تنها برای تعداد اندکی از سرمایه داران که بیشتر نیز وابسته به دولت هستند سودآور بوده است چرا که مشاهده می کنید بعد از برجام و رفع تحریم ها واردات آن هم کالاهای غیر اساسی بیش از حد شده است.
حسینی با بیان اینکه بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی ارتباطی به تحریمها ندارد، افزود: آقای رئیس جمهور که نصفی از عمر دولت را به بهانه تحریم ها سپری کرد و در این دو سال و نیم هیچکدام از چرخ های کشور نچرخید، اکنون که تحریم ها لغو شده کاری کند که چرخ زندگی مردم بچرخد.
این فرد تاکید کرد: دولت باید بپذیرد وقتی که چرخ اقتصاد کشور را به مذاکرات گره می زند قطعا سرنوشت و حیات سیاسی دولت هم به برجام گره می خورد، پس فرار از مسئولیت و خلف وعده، بیشتر از هر کسی به ضرر شخص رئیس جمهور و دولت است.
امیدی برای تغییر فضای اقتصادی کشور نیست
رضا یکی دیگر از شهروندان سیروان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مردم انتظار داشتند بعد از تحریم ها وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود یابد و با رفع تحریم ها تولیدات داخلی افزایش یابند.
وی ادامه داد: در این مدت دو سال و نیم از عمر دولت که گذشت اکثر کارخانجات و تولیدکنندگان داخلی ورشکست و تعطیل شدند و با رفع تحریم ها دولت بجای حمایت از آنها با واردات بی رویه که حتی نمونه آن در داخل تولید می شود روی آوره است و این باعث شده که هیچ وقت تولید کنندگان داخلی قد علم نکنند.
این شهروند با بیان اینکه واردات بی رویه نتنها هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند بلکه باعث فلج شدن تولیدات داخلی و افزایش بیکاری به علت تعطیلی کارخانجات و مراکز تولیدی می شود، عنوان کرد: تیم اقتصادی دولت برنامه خاصی را برای دوران پساتحریم تدارک ندیده و تنها دو سال و نیم بیننده فضای اقتصادی کشور بوده و با این روند هیچ امیدی برای تغییر فضای اقتصادی کشور نیست.
رفتارها و اقدامات دولت در دوران پساتحریم به نفع اقتصاد کشور نیست
محمدی یکی دیگر از اهالی سیروان با اشاره به وضعیت نامناسب معیشت مردم در بعد از رفع تحریم ها، اظهار کرد: تا به امروز رفع تحریم ها تاثیری بر روی معیشت مردم نداشته و دلیل آن عدم برنامه ریزی مناسب دولت برای دوران پساتحریم است.
وی با بیان اینکه دولت بجای اینکه به فکر معیشت مردم باشد به فکر رابطه با کشورهای اروپایی و غربی است، گفت: دولت برای رابطه به کشورهای دیگر حتی حاظر است از آن کشورها اجناس و کالاهای وارد کند که مشابه آن در داخل کشور به فراوانی تولید می شود و این اقدام دولت ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.
این کشاورز سیروانی تاکید کرد: امروز رفتارها و اقدامات دولت در دوران پساتحریم نتنها به نفع اقتصاد کشور و معیشت مردم نیست بلکه به ضرر آنها است و بجای اینکه به واردات روی آورد بر روی تولیدات داخلی سرمایه گذاری کند تا مثل سال های گذشته دوباره وابسته با خارج نباشیم.
محمدی خاطرنشان کرد: در صورتیکه دولت از واردات کالاهای که مشابه آن در داخل تولید می شود جلوگیری کند نتنها تولید داخلی افزایش می یابد بلکه باعث افزایش اشتغال و به تبع آن کاهش بیکاری در کشور می شود.
با این حال باید دید رئیس جمهور که در خرداد ماه 92 اعلام کرد که کلید حل مشکلات اقتصادی مردم را در دست دارد، چه زمانی از این کلید استفاده خواهد کرد. آیا تیم اقتصادی دولت ترجیح می دهد یک سال و نیم باقی مانده را هم با دست روی دست گذاشتن و نگاه کردن به مشکلات اقتصادی مردم بگذارند؟
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 427002
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *