۰

سرای تنهایی، تنها پناهگاه بانوی 92 ساله / افزایش نگران کننده والدین سرراهی در کردستان

وارد سرای سالمندان سنندج که می شوی، حس غریبی دلت را چنگ می‌زند؛ جایی که می توانی سراغی بگیری از پدر بزرگ و مادربزرگ‌هایی که بیشترشان چشم انتظار بچه‌ها و نوه‌هاشان هستند.
سرای تنهایی، تنها پناهگاه بانوی 92 ساله / افزایش نگران کننده والدین سرراهی در کردستان
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از آفتاب دل، وارد سرای سالمندان سنندج که می شوی، حس غریبی دلت را چنگ می‌زند؛ جایی که می توانی سراغی بگیری از پدر بزرگ و مادربزرگ‌هایی که بیشترشان چشم انتظار بچه‌ها و نوه‌هاشان هستند.

به محض ورود به آنجا در گوشه ای از حیاط در کنج درخت خشکیده ای که همانند چروک های صورتشان نمایان است به فکر فرو رفته اند، تصویری از دست و پا و بدنی که مدام می‌لرزد؛ نگاه‌هایی که به آخرین بازی عمر انسان زل زده‌اند؛ حالا دیگر سالخوردگی از همه جای بدنشان بیرون زده است...

سکوتی سرشار از ناامیدی با طعم امیدی تلخ راهروهای بی روح این سرا را فرا گرفته است .

معلولیت‌های ذهنی و جسمی ، افراد آلزایمر، بی‌خانمانی و نداشتن خانواده ، سالمندانی که فرزندانشان، آن‌ها را به این سرای سپرده‌اند. سرای تنهایی کسانی است که شاید بعضی از آنها تا  سالخوردگیشان سال‌هایی مانده است و ناگزیر از سرنوشت با پای خود به اینجا آمده‌اند.


به سراغ مدیر سرای سالمندان 17 شهریور سنندج که می رویم با خوشرویی ما را به سالمندان معرفی می کند، عده ای از آنها در کنار تخت خواب هایشان به پنجره چشم دوخته اند تا بلکم خبری از فرزندانشان بیابند که روزی روزگاری عمرشان را برای به ثمر رساندشان سپری می کردند.

عجب آشفته بازاریست دنیا، دنیایی که والدین تمام هم و غم خود را برای فرزندانی خوردند که امروز حسرت دیدن خود را بر دل آنها می گذارند، چهره ی غمگینشان نشان از درد و دل هایی می دهد  که حاضرند همانطور که جدایی را با حسرت به پایان رساندند دوران سالمندیشان را هم با مرگ به پایان برسانند .

چه قلب بزرگی داری که حتی وقتی فرزندت سالی یکبار برای دیدنت تو به خانه سالمندان می آید جایی که حتی تصورش را هم نمی کردی روزی سر از آنجا در بیاوری ،خوشحال او را در آغوش میگیری و او چه ناجوانمردانه از تو فاصله می گیرد.

بانوی سالمند 92 ساله
به سراغ آمنه محمدی بانوی سالمند 92 ساله در این سرا رفتیم گویا تنهایی با او خفت گرفته و وقتی از او سوالی ﻣﯽ ﭘُﺮﺳﯿﺪﯼ ﺩﺭ ﺟﻮاﺑﺖ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ :ﺁﺭﻩ،  ﻣﺜﻼً ﻣﯽ ﮔﻔﺘﯽ : ﻣَﻨﻮ ﻣﯽ ﺷﻨاﺳﯽ ؟ - ﺁﺭﻩ

ﻣﯽ ﮔﻔﺘﯽ : ﺍﯾﻨﺠا ﺧﻮﺑﻪ ﺑﺮاﺕ ، ﺭاﺣَﺘﯽ ؟  - ﺁﺭﻩ

ﻣﯽ ﮔﻔﺘﯽ : ﺧﻮﺷﺤاﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠاﯾﯽ ؟   ﺁﺭﻩ

ﻣﯽ ﮔﻔﺘﯽ : بزرگترین آرزویت چیست؟

ﺑﻌﺪﺍً فقط نگاهت می کرد، ﺩﻟﯿﻠﺶ ﺭا ﭘﺮﺳﺘاﺭ ﺁﺳاﯾﺸﮕاﻩ گفت: متاسفانه به علت کهولت سن و افت شنوایی و گویایی قادر به تشخیص و جواب درست سوال در خصوص آرزوهایش نمی باشد.

ساکنان این سرا منتظر محبت هستند
خانم غفاری پرستارسرای سالمندان که 16 سال است در این سرا مشغول به کار است در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل گفت: وقتی پا به این سرا می گذارم انرژی می گیرم اوایل دلتنگ می شدم اما به دلیل علاقه ای که به این کار داشتم به آن وابسته شده ام .
 
وی گفت: ساکنان این سرا سالیان سال محبت کرده اند و امروز منتظر محبت هستند زیرا باورتان نمی شود که این مادران در مناسبت هایی مانند روز مادر و عید تا چه حد دلتنگ هستند .

این خانم پرستار که با مهربانی قرصهای مادران را در دهانشان می گذاشت اظهار کرد: بهترین مکان برای این افراد کانون گرم خانواده است و جوانترها باید بدانند که تندخویی  از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به دلیل کهولت سن و اقتضای این دوران است .

25 زن در این سرا تحت مراقبت هستند
علی قادرمرزی مدیر سرای سالمندان سنندج در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار کرد: در حال حاضر ٧٥ نفر متشکل از ٥٠ مرد و ٢٥ زن در این مرکز بصورت شبانه روزی نگهداری می شوند.

وی گفت: در این مرکز کلیه هزینه غذایی ، درمانی ، بهداشتی ، مراقبتی و ... تامین میشود حدود ٢٠ درصد از هزینه ها توسط دولت و براساس مصوبه هیات دولت تامین می شود و ٨٠ درصد توسط خیرین و نیکوکاران تامین می شود و این کمک بصورت مستمر و مشخص نمی باشد و بیشتر در مناسبت ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: روزگار می گذرد و آنچه که از این ایام و خاطرات جوانی به یادگار می ماند خاطرات خوب و بدی است که در ذهن هرکس نقش بسته است، اگر خداوند به عنوان آفریدگار و پروردگار می بایست پرستش شود، پدر و مادر نیز به عنوان واسطه فیض وجود و نعمت های خداوندی بر انسان، باید مورد احترام و احسان قرار گیرند. از این رو خداوند امور چندی را که می تواند نسبت به خدا و پدر و مادر به جا آورده شود در کنار هم می آورد.

قادرمرزی بیان داشت:  تنها 10 درصد از سالمندان این سرا خانواده دارند و مابقی از داشتن خانواده محروم و یا اصلا به دیدن آنها نمی‌آیند.

وی از فعالیت 14 نفر مراقب برای نگهداری سالمندان این مجموعه خبر داد و گفت: هشت مرد و شش زن مراقب به صورت شیفتی از سالمندان نگهداری می‌کنند.

قادرمرزی خاطرنشان کرد: کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم خیر استان به سرای سالمندان 17 شهریور سنندج نقش مهمی در ارائه خدمات هرچه بهتر به سالمندان زیرپوشش داشته است.

وی یکی دیگر از مشکلات را افزایش نگران کننده سالمندان مجهول الهویه و بی سرپرست در این مرکز دانست و گفت: متاسفانه تعداد سالمندان نسبت به گذشته بیشتر شده و تعداد سالمندانی که متقاضی نگهداری هستند روز به روز بیشتر می شود و از این لحاظ فشار زیادی بر این مراکز وارد می کند .

وی درپایان گفت:  با توجه وضعیت کمک های دولتی ، از خیرین و نیکوکاران انتظار داریم مثل گذشته کمک های خودشان را از این سرا دریغ نکنند.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 425854
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *