۰

تمامی واکنش ها به اظهارات اخیر رییس جمهور در خصوص رد صلاحیت ها

روحانی که در نخستین روز بهمن‌ماه در جمع استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سخنرانی کرد، پس از برشمردن چندباره مزایا و دستاوردهای برجام، نوک پیکان حملات خود را متوجه شورای نگهبان کرد و از تأیید نشدن صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و طرفدار دولت به‌شدت انتقاد کرد.
تمامی واکنش ها به اظهارات اخیر رییس جمهور در خصوص رد صلاحیت ها
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از سایت قم فردا،دوشنبه هفته گذشته (28 دی‌ماه) شورای نگهبان برای اولین در تاریخ 36 ساله انقلاب اسلامی، هیئت‌های نظارت با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از 12 هزار و 123 نفر داوطلب ثبت‌نام کرده برای دهمین دوره انتخابات مجلس، 4 هزار و 720 داوطلب را تائید صلاحیت کردند.
با بررسی آمار تعداد افراد تائید صلاحیت شده در دوره‌های پیشین مشخص می‌شود که تائید 4 هزار و 720 نفر نشانگر آن است که در دوره دهم شاهد بیشترین تأیید صلاحیت بوده‌ایم، به‌طوری‌که چنین رقم بالایی در تأیید صلاحیت‌ها هیچ‌گاه در تاریخ انتخابات مجلس ایران سابقه نداشته است.
بر اساس این آمار می‌توان گفت که به‌طور میانگین برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر و در تهران برای هر کرسی 30 نفر با یکدیگر رقابت خواهند کرد، اما بااین‌وجود رد صلاحیت بسیاری از افراد که در پرونده‌های خود فسادهای مختلفی داشتند و حتی برخی از آن‌ها از عوامل اصلی به وجود آمدن فتنه 88 بودند با واکنش قوه مجریه و شخص رییس‌جمهور مواجه شد.
آقای روحانی که در نخستین روز بهمن‌ماه در جمع استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سخنرانی کرد، پس از برشمردن چندباره مزایا و دستاوردهای برجام، نوک پیکان حملات خود را متوجه شورای نگهبان کرد و از تأیید نشدن صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب و طرفدار دولت به‌شدت انتقاد کرد و هشدار داد این امر سبب ناامیدی و کاهش چشمگیر مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد. روحانی در سخنان خود بابیان اینکه به مرّ قانون باید عمل شود نه مرّ سلیقه، شورای نگهبان را به سیاسی‌کاری و برداشت سلیقه‌ای از قانون باهدف حذف یک جریان سیاسی و کمک به گروهی خاص برای در دست گرفتن کرسی‌های مجلس دهم متهم و تصریح کرد مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح خاص.
این در حالی است که بر اساس قانون دولت مجری اجرای قانون است و وظیفه شورای نگهبان تأیید صلاحیت‌ها است، فارغ از این موضوع که تعداد بسیاری از افرادی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده است دارای جرم‌های مختلفی از قبیل دزدی، شرارت و حضور در فتنه 88 داشتند، بسیاری از کارشناسان تهاجمات اخیر رییس‌جمهور را آن‌هم درزمانی که مردم در انتظار تحقق وعده‌های دولت هستند، نوعی فرافکنی و فرار بزرگ محسوب می‌شود.
به هر حال  این اظهارات تند رییس‌جمهور با واکنش‌های بزرگان حوزه و دلسوزان نظام هم روبرو شد.
 
1
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز تصمیم دارد تذکری رسمی را در این باره به رییس جمهور بدهد و رییس جمهور هم باید به نحوی اظهارات خود را جبران کند.
2
فراکسیون روحانیت مجلس در نامه‌ای به رئیس‌‌جمهور
 
سخنان  رئیس جمهور در جمع فرمانداران موجب تأسف و تأثر شد و این‌ طور القا می‌کند که دولت برای فرار از پاسخگویی درباره مشکلات اقتصادی اقدام به جنجال‌آفرینی می‌کند.
 
 
۲۱ نماینده مجلس در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان
شورای نگهبان دولت را ملزم به بی‌طرفی در انتخابات کند/ نتیجه فرمان رئیس‌جمهور ایجاد مجلسی دولت‌ساخته است
 
3
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
این نهاد  تصمیم دارد به رئیس جمهور در این خصوص تذکر دهد، آقای روحانی باید اظهاراتش را به نحوی جبران کند
4
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود رضا جمشیدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
اظهارنظرهای مغرضانه درباره شورای نگهبان حرکت در مسیر استکبار است
5
حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظ موسوی،عضو خبرگان رهبری
شورای نگهبان یکی از نهادهای مؤثر در انقلاب است
6
محمد حسن آصفری ،نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی
جای تأسف دارد که رئیس جمهور به عنوان مسؤول اجرای قانون اساسی حرف‌هایی را بزند که با قانون اساسی فاصله دارد و ارکان نظام و کشور را زیر سؤال می‌برد. سخنان رئیس جمهور موجب تضعیف نظام و شورای نگهبان است
7
اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
رئیس جمهور خود را در جایگاهی فراتر از قانون تصور کرده و از این موضع شورای نگهبان را برای بهره‌برداری سیاسی در آستانه انتخابات مورد هجمه قرار می‌‌دهد.
8
محمدحسن جوکار، عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان
نظارت بر امر انتخابات و حیطه مسؤولیت‌ها و اختیارات شورای نگهبان را در این حوزه قانون تعیین می‌کند نه سلیقه و خواست رئیس جمهور یا یک جریان سیاسی.
9
سیدحسین نقوی،‌ نماینده مردم ورامین
شورای محترم نگهبان، حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است، شورای نگهبان در این ارتباط نظارت استصوابی دارد و بر اساس مرّ قانون در تأیید صلاحیت‌ها و ردّ صلاحیت‌ها اقدام می‌کند.
10
حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور، امام جمعه رفسنجان
حمایت رئیس جمهور از یک طیف که یا در فتنه نقش داشتند یا حامیان فتنه بودند، عجیب و توهین به مجلس کنونی است، اظهارات رئیس جمهور قابل قبول نیست.
11
مینواصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور
رئیس جمهور حقوقدان، نباید اینگونه درباره شورای نگهبان سخن بگوید، صحبت های اخیر رئیس جمهور ناامید کننده است
12
حجت‌السلام و المسلمین سید ابراهیم مهاجریان‌مقدم امام جمعه طبس
سخنان رئیس‌جمهور به بدخواهان نظام علیه شورای نگهبان بهانه می‌دهد/ فتنه‌گران به مجلس راه پیدا نکنند
13
مهدی کوچک‌زاده، نماینده عضو جبهه پایداری
 
 
آقای رئیس‌جمهور باید به این سوال پاسخ دهد که تایید صلاحیت خودشان در زمان نمایندگی مجلس و همچنین برای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان با روش قنبرنمایی‌گزینی بوده یا با روش زیاد‌بن ابی‌هایی؟!
14
نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به روحانی
از تفسیر به رأی قانون و کلام رهبری به نفع جریانات سیاسی اکیداً پرهیز کنید.

​انتهای پیام/
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۹
کد مطلب: 425461
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *