۰

راهنمای سفر به لبنان

بسیاری از افراد سفر به لبنان را دوست دارند؛ برخی‌ها برای بازدید از مناظر طبیعی و برخی هم به عشق جهاد، مقاومت و شهادت.
راهنمای سفر به لبنان
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، محمود علوی در وبلاگ خاطرات و نظرات یک ایرانی ساکن لبنان نوشت: سفر به لبنان یکی از تجربه‌هایی است که اگر با هدف و برنامه همراه باشد بسیار مفید و فراموش نشدنی است. بسیاری از افراد سفر به لبنان را دوست دارند، برخی‌ها برای مناظر طبیعی جغرافیایی و برخی هم به عشق جهاد و مقاومت و شهادت.
5 سال پیش که برای تحصیل و ادامه زندگی به لبنان رفتم قیمت دلار حدود یک هزار و 100 تومان بود، وضع لبنان هم خوب بود. نه جنگ بود، نه گرانی، نه پناهنده‌های سوری در لبنان بودند؛ امنیت کامل برای توریسم فراهم بود؛ تورهای ایرانی زیادی در آن سال‌ها به لبنان می‌آمدند و همیشه لب دریا و کنار صخره روشه، پر بود از توریست‌های ایرانی.
بعد از گران شدن ‌بی‌سابقه دلار و پس از جنگ در سوریه و بمب‌گذاری در لبنان دیگر ندیدم تور ایرانی در لبنان بچرخد، با این حال افراد بسیاری هستند که با وجود شرایط نامساعد مایلند به لبنان سفر کنند.
برای سفر به لبنان چه به قصد تجارت باشد چه بررسی اوضاع دانشگاه‌ها و تحقیق علمی و چه برای گشت و گذار، نکاتی را خدمت دوستان عرض می‌کنم:
اولاً بین ایران و لبنان توافقنامه لغو روادید وجود دارد یعنی نه لازم است دعوتنامه از لبنان برایتان بفرستند نه به سفارت لبنان رفته و ویزا بگیرید،کافی است بلیط گرفته و به لبنان بروید.
برای صرفه جویی در تهیه بلیط، می‌توانید بلیط چارتر تهیه کنید که ظاهراً حداکثر مدت بلیط، دو هفته خواهد بود، یعنی فقط دو هفته می‌توانید در لبنان بمانید. سعی کنید در زمان‌های غیر توریستی به لبنان بیایید که قیمت بلیط و هتل و خدمات دیگر ارزانتر باشد.
هرچند همیشه قیمت تاکسی‌های فرودگاه بالاتر از تاکسی‌های داخل شهر است اما توجه داشته باشید از شرکت‌های تاکسیرانی مهم مثل الو تاکسی و چارلی تاکسی نگیرید که یک تکه راه کوتاه را حدود 50 دلار از شما خواهند گرفت.
تاکسی‌های شهری که دم در خروجی مسافر می‌آیند با حداکثر 10 دلار یا کمتر شما را به مقصد می‌رسانند، در لبنان اصلاً از چانه زدن نترسید. ببینید کدام راننده خوب انگلیسی حرف می‌زند، با او بروید و تلاش کنید شماره وی را بگیرید تا برای گشت و گذارهای بعدی خودش شما را بچرخاند.
 توجه کنید وی تاکسی رسمی باشد و شماره پلاکش با 3 یا 4 شروع شود، پلاک تاکسی‌ها در لبنان قرمز رنگ است. اجاره یک روزه تاکسی حداقل 100 دلار برایتان آب می‌خورد. پس از قبل برنامه ریزی کنید تا مکان‌های بیشتری را هر روز بازدید کنید.
نکات امنیتی را جدی بگیرید؛ مبادا با کسی که تاکسی نیست بروید در این صورت احتمال ربوده شدنتان هست. حتماً (GPS) موبایلتان را روشن کنید و مسیر را نگاه کنید.
گزینه دیگر برای رفت و آمد، اجاره ماشین است. باید گواهینامه بین المللی از ایران بگیرید تا بتوانید در لبنان به راحتی رانندگی کنید. اجاره ماشین از روزی 35 دلار به بالا است. البته برای فقط یک یا 2 روز بیشتر می‌گیرند. اما برای یکی دو هفته همین حدود محاسبه می‌شود.
اگر اینترنتی هتل رزرو کرده‌اید که هیچ، اما اگر نه، هتل‌هایی که غذای حلال داشته باشند و مشروب سرو نکنند اندک هستند و باید مراقب این قضیه باشید. خود تاکسی‌ها هتل‌ها را می‌شناسند اما همیشه نمی‌شود به حرف آنها در مورد حلال بودن غذای هتل اعتماد کرد؛ هتل‌ها حداقل شبی 80 دلار برای اتاق یک تخته از شما خواهند گرفت. عموماً صبحانه با هتل است و ناهار و شام با خودتان.
سعی کنید از صبحانه هتل که عموماً سلف سرویس است همه چیز را بخورید تا آنقدر سیر شوید که لازم نباشد ظهر ناهار بخورید. ناهار را ساعت 6-5 بخورید. برخی ایرانی‌ها در سفر خارج کشور، همان یک تکه نان و پنیر یا کره مربا را می‌خورند. از غذاهای لبنان، مناقیش، فول و حمص لذت ببرید؛ زیتون هم فراموش نشود، خوب به خودتان برسید و اصلاً خجالت نکشید.
برای ناهار از رستوران‌های حلال می‌توانید غذا تهیه کنید؛ ساندویچ‌ها بین 4 هزار تا 7 هزار لیره هستند و غذاهای لبنانی مختلف، قیمت‌های بالاتری دارند؛ برای شام شبتان شیر یا آبمیوه و کیک از مغازه‌های داخل شهر بخرید. البته رستوران‌ها هم تا بعد از نیمه شب در خدمت شما خواهند بود.
برخی هتل‌ها تور و گشت دارند که برنامه آن را باید از خودشان بپرسید؛ ولی اگر مناطق خاصی مدنظرتان هست که می‌خواهید بروید، قبلاً از صفحه اطلاعات توریستی لبنان انتخاب کرده و با تاکسی هماهنگ کنید که چند محل نزدیک به هم را در یک روز بروید.
سفر غیر لبنانی‌ها به مناطق مرز با فلسطین، طبق قطعنامه 1701 سازمان ملل ممنوع است و اگر قصد بازدید دارید باید از ارتش لبنان مجوز یک روزه بگیرید.
غیر از هتل، خوابگاه‌های دانشجویی -کارگری هم هست که اتاق بسیار کوچک یک یا دو تخته با قیمت شبی حدود 15 دلار در اختیارتان قرار می‌دهند؛ انتظاری بیش از خوابگاه دانشجویی نداشته باشید. نه نظافت و شیکی هتل را دارد نه خدمات خاصی ارائه می‌دهند.
ضمناً باید چهارچشمی مراقب پول و مدارک و وسایل خودتان باشید؛ یکی از این خوابگاه‌ها در نزدیکی دانشگاه لبنانیه در منطقه لیلکی خوابگاه مجردی است، کافی نت و اینترنت و کافه تریا دارد. ضمن آنکه خشک‌شویی، ماهواره و تلفن هم در اختیارتان قرار می‌دهد.
برای انجام امور دانشجویی و پیگیری‌های مربوطه، مطلب راهنمای گام به گام تحصیل در لبنان را مطالعه کنید.
درصورتیکه قصد خرید و بازدید از فروشگاه‌ها را دارید از پاساژهای گران خرید نکنید، چون بسیار گران تمام می‌شود، مراکزی هستند که قیمت کالاهایشان ارزانتر است، به دنبال این فروشگاه‌ها بگردید.
اگر قصد تهیه سیم کارت دارید، از فرودگاه نگیرید. از فروشگاه‌های موبایل و خدمات موبایل، در داخل شهر با حداقل نصف قیمت می‌توانید خط تهیه کنید.گاهی خود تاکسی‌ها خط دست دوم دارند. اما فروشگاه‌ها برای فروش خط، مدارک می‌خواهند و عکس‌تان را می‌گیرند. قیمت خط جدید پلمب شده از شرکت، حدود 40 هزار لیره است که شامل 22 دلار اعتبار و یک ماه صلاحیت خط است. پس از گرفتن خط، اینترنت پرسرعت را فعال کنید و به راحتی با وایبر و دیگر نرم افزارها به مکالمه با کیفیت و مجانی بپردازید.
در سفر به لبنان بهتر است دلار همراه داشته باشید، چون یورو و دیگر پول‌ها راحت و همه جا تبدیل نمی‌شود؛ اما دلار را همه حتی تاکسی قبول می‌کنند. در لبنان هر دلار در صرافی و بانک به نرخ روز بین یک هزار و 507 تا یک هزار و 515 لیره (بسته به قیمت روز) تبدیل می‌شود اما مغازه‌ها آن‌ را همیشه یک هزار و 500 لیره حساب می‌کنند.
اگر قصد دارید چیزی برای فروش به لبنان بیاورید می‌توانید عسل یا قالیچه کوچک بیاورید؛ اما قبلش از پیدا کردن مشتری مطمئن شوید.
سعی کنید لباس‌هایتان تابلو نباشد با کت و شلوار نیایید، کت و شلوار در لبنان نماد پولداری است؛  به هیچ وجه در مناطق خلوت پرسه نزنید تا طمع دزدان و جیب برها و تروریست‌های آدم دزد جلب نشود؛  اگر هتل گاوصندوق دارد پول‌هایتان را آنجا بگذارید و فقط اندازه خرج روزتان همراه داشته باشید.
از آنجا که قیمت‌ها در لبنان به نسبت ایران گران‌تر است سعی کردم توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها ارائه دهم. اما اگر آنقدر پولدارید که هزینه برایتان مهم نیست، مراحل زیر را طی کنید:
در فرودگاه سیم کارت بگیرید (البته گاهی وقت‌ها ندارند)؛ اینترنت پرسرعت بدون فیلتر لبنان را تجربه کنید؛ پشت سر هم عکس بفرستید. همه آنها خاطره خواهند شد.
از شرکت تاکسیرانی، یک تاکسی بگیرید و به هتل مناسبی بروید، پس از استراحت، تاکسی بخواهید و به جاهای مختلف از جمله خیابان الحمرا بروید و از فروشگاه‌های برندهای معروف خرید کنید.
جاهای دیدنی را فراموش نکنید؛ به جونیه، تل کابین و کلیسای بالای کوه بروید، خوش بگذرد و سلامت باشید.
انتهای پیام/ راه دانا
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 425400
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *