۰

وقتی اقتصاد دولت منتقد چین،چینی تر می شود!

آمار می گوید دولت روحانی علی رغم انتقادات گسترده از چینی ها، چینی تر از همیشه شده است البته سفر اخیر رئیس جمهور چین و انعقاد قراردادهای پر تعداد مهر تاییدی بر این مدعاست.
وقتی اقتصاد دولت منتقد چین،چینی تر می شود!
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از عصرهامون، نخستین ماه های تصدی ریاست جمهوری توسط حسن روحانی بود که وی در یکی از شب های سرد پاییزی سخنانی بر زبان جاری کرد که حداقل تا چندین روز تیتر داغ رسانه های داخلی و خارجی بود.
وی گفت و رکود شدید و عمیق اقتصاد ایران تا آمارهایی مبنی بر اشتغال‌زایی را به باد انتقاد گرفت، روحانی آن شب چینی ها را هم بی نصیب نگذاشت و شمشیر انتقاد خود را بر تن آنها هم زد، رئیس جمهور تازه کار ایران در آن زمان جلوی لنز دوربین هایی قرار گرفت که مخاطبانش مردم ایران بودند و گفت: دولت قبل شغل ایجاد کرد، اما برای چینی‌ها! درسال‌های اخیر، شغل زیاد درست کردیم، منتها برای چینی‌ها و کره‌‌‌ای‌ها مرتب شغل اضافه کردیم.

اما گویا توپ دولتمردان پر بود و در ادامه دومینوی انتقاد دولت تدبیر از چینی ها اینبار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پا پیش گذاشت و برگ تازه ای برای تایید سخنان کلیدار دولت تدبیر رو کرد و گفت: در دو دوره گذشته، ۷۰۰ میلیارد دلار پول مملکت خرج واردات کالا به کشور شد، در دو دوره قبل پیش و پس از مصرف ۷۰۰ میلیارد دلار، تعداد شاغلین در کشور ۲۰ میلیون نفر بوده است و این به آن معناست که این میزان پول رفته و موجب اشتغال جوانان چینی و کشورهای دیگر شده است.

اما این روزها با سفر رئیس‌جمهوری چین که در صدر هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به کشورمان سفر کرده است به نظر می رسد شمشیر برنده انتقاد دولت از چینی ها کندتر از همیشه شده است.

این نخستین دیدار رسمی‌ رئیس‌جمهور چین از ایران بعد از ۱۴ سال و بعد از لغو تحریم‌ها در ۱۶ ژانویه است در همین حال رئیس‌جمهور از ارتقای روابط تجاری تهران - پکن تا ۶۰۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آینده خبر داد. حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور چین طی سخنانی اظهار داشت: خوشحالیم که این سفر در یک مقطع تاریخی بسیار مناسبی یعنی در دوران پساتحریم تحقق یافته و امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه ۲ کشور است به امضای سند نهایی دست پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار گفت: من با آقای روحانی مذاکرات سازنده و ثمربخشی را برگزار کرده و درخصوص روابط فی‌مابین و مسائل مورد علاقه و مشترک میان دو کشور به طور عمیق به تبادل نظر پرداختیم. شی جین پینگ ادامه داد: همان طور که آقای روحانی گفتند ما به توافقات گسترده‌ای دست یافتیم و ما با مرور روند توسعه دو کشور پس از ۴۵ سال روابط سیاسی فهمیدیم که مناسبات دو کشور پیشرفت چشمگیری داشته و همکاری‌ها و مبادلات فرهنگی میان دو کشور تقویت شده است.

رئیس‌جمهور چین خاطرنشان کرد: کشور چین در سال‌های متمادی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین وارد‌کننده نفت‌خام حفظ کرده است و ایران نیز شریک مهم همکاری چین در منطقه خاورمیانه بوده که گسترش روابط دو‌جانبه میان دو کشور در راستای منافع دو کشور است.

البته نگاه به آمارها هم با زبان بی زبانی از لطف دولت تدبیر به چینی ها پرده بر می دارد در این میان، شاید بیشترین آماری که تامل در آن، اقتصاد چینی‌تر شده ایران را در دو سال اخیر نمایان می‌کند، گزارش ۸ ماهه منتهی به آبان سال ۹۴ است. سالی است که تجارت خارجی ایران به سختی نفس می‌کشد و میزان واردات و صادرات کشور، با میزان رشدهای در نظر گرفته شده برای آن همخوانی ندارد. دیگر کسی حرف از جهش صادراتی نمی‌زند. حتی حرف از این هم زده نمی‌شود که باید ارزهای کشور را در مسیر واردات، مدیریت کرد.

با این سخنان رئیس جمهور نیاز نیست کلاف های پیچیده ای را باز کنیم امروز اسب لجام گسیخته انتقاد از چینی ها رام تر از همیشه شده است!

انتهای پیام/
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 425279
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *