۰

تبصره کاخ سفید هم به پاسپورت ایرانی عزت نمی‌دهد

طبق قانون آمریکا، شهروندان 38 کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.
تبصره کاخ سفید هم به پاسپورت ایرانی عزت نمی‌دهد
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از آناج، درست دو روز بعد از شروع اجرای برجام، قانون محدودیت ورود به آمریکا بعد از کش و قوس های فراوان به مرحله ی اجرا درآمد. بر اساس فصل 203 از متن بودجه سال آینده آمریکا  که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده  اگر شهروندان این 38 کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به‌علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.
هر چند وزارت خارجه آمریکا در تبصره ای بازرگانان و خبرنگاران را از این محدودیت مستثنی کرده، لکن آنچه که مشهود است، تصویری از ایران در کنار کشورهایی که دچار تروریسم و جنگ است. جمهوری اسلامی که در منطقه ی غرب آسیا به عنوان جزیره ی ثبات و امنیت شناخته می شود و خود بزرگترین قربانی تروریسم در جهان است، حال هم رده ی کشورهای بحران زده و گرفتار شده ی ای مانند سودان، سوریه و .... قرار گرفته است. از طرفی دیگر تعامل مثبت و باز دستگاه دیپلماسی کشور در قبال کشورهای غربی و علی الخصوص آمریکا، که اثرگذار در تصمیمات ایالات متحده نشده است.
دولت که با شعار بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی، توجهات اقشار عوام جامعه را جلب کرده بود، لکن تا به امروز تغییری در احترام به هویت و پاسپورت ایرانی مشاهده نمی‌شود. شاید اخراج دانشجویان ایرانی از برخی کشورهای اروپایی، تجاوز به نوجوانان ایرانی در جده و انواع بی احترامی هایی که در طول سالهای اخیر در برخی کشورهای مغرض انجام گرفته شده نشان گر زیرپا گذاشته شدن عزت و احترام هویت ملی بوده و اقدام اخیر آمریکا با تصویب و اجرای این قانون، اتمام حجت این کشور در قبال ایران و ایرانیان است.
مستثنی شدن خبرنگاران و بازرگانان از این قانون شاید تاثیر ضربه ی اقتصادی- تجاری به جمهوری اسلامی را کمتر می کند، لکن اقشار مختلفی در جهان هستند که در این صورت باعث آسیب دیدن ایران در ابعاد مختلف می شود. برای مثال بعد از کاهش قیمت نفت، یکی از عرصه هایی که جمهوری اسلامی دیدی امیدوارانه به آن داشته است صنعت توریسم (گردشگری، درمانی و ...) بوده که عرصه ی مناسبی برای توسعه ی اقتصادی می باشد و همان طور که اشاره شد، در عرصه ها و اقشار مختلفی برای جمهوری اسلامی زیان آور خواهد شد.
دولت آمریکا با گذاشتن این تبصره اولا سعی در تداوم اجرای نقش پلیس خوب در عرصه سیاسی کشورش دارد و ثانیا به نوعی با این اقدام، متاسفانه نوعی حالت مسکّن به دولت ایران بخشیده است. در حالی که مهمترین مشکل در این قضیه نفس عمل اقدام ایالات متحده است که با توجه به اقدامات کاملا نرم و سازشکار دستگاه دیپلماسی، باز هم ایران به نوعی مهد و حامی تروریسم معرفی می گردد و ذهن هر فرد مطلعی را به زمان دولت اصلاحات و بوش پسر سوق می‌دهد که علی رغم تعامل دولت دوم خرداد، شعار گفتگوی تمدن های دولت و حتی مساعدت به ناتو در قضیه حمله به افغانستان، باز ایران به عنوان محور شرارت در جهان معرفی گردید.

بنابراین لازم است دولت تدبیر و امید، با توجه به قضایای مذکور و تحریم های متعددی که در پسابرجام علیه ملت و نظام ایران انجام گرفته شده و یقینا ادامه خواهد یافت، تجدید نظر اساسی کرده و اقدامات سازنده در راستای تعامل را محتاطانه انجام دهد. چرا که عزت به هویت و پاسپورت ایرانی با خنده، قدم زنی و دیدار های بیش از حد دیپلماتیک بخشیده نخواهد شد، بلکه نمایش اقتدار و مقاومت در محوریت اسلام ناب محمدی باعث بازگشت عزت و هیبت هویت ایرانی خواهد شد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 425251
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *