۰

انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر لبنان/ جوانان لبنانی از ایران می‌گویند

در کشورهای حومه خلیج (فارس) وقتی جنگ (تحمیلی) به راه افتاد، تمام اخبار پُر بود از گزارش‌های دروغین از فتوحات صدام، به طوری که تصور می‌کردی تا چند روز دیگر نسل ایرانی‌ها تمام خواهد شد!
انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر لبنان/ جوانان لبنانی از ایران می‌گویند
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، محمود علوی در وبلاگ خاطرات و نظرات یک ایرانی ساکن لبنان نوشت: انقلاب اسلامی ایران حرکت امواج خروشان مردمی بود که از ظلم پادشاهان صبرشان لبریز شده بود و با دندان تیز کردن پادشاهان بی‌اراده برای نابودی دین و فرهنگ و اخلاق مردم، تحمل مردم تمام شد و همگی دست در دست هم،  به رهبری امام خمینی (ره)، مهره بی‌اراده و بی‌اقتدار استعمار را بیرون کردند.
با پیروزی انقلاب ایران معادلات منطقه و جهان به هم ریخت؛ معادلاتی که توسط قدرت‌های استعماری بر جهان دیکته می‌شد. نه گفتن به این معادلات باعث شد دشمنی و کینه ظالمان، برانگیخته شده و جنگ و تحریم و فشار بر این مملکت تحمیل کنند.
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برای بررسی نظر لبنانی‌ها در مورد انقلاب ایران با دو جوان لبنانی صحبت کردم.
حسن متخصص شبکه و امور رایانه‌ای است. وی عقیده دارد انقلاب ایران در همه کشورها به سرعت منعکس نشد. خصوصاً کشورهای پولدار عربی که مردم هیچ دل نگرانی نداشته و اصلاً به سیاست کاری نداشتند.
 وی که در کودکی در کویت زندگی می‌کرده است می‌گوید: «در کشورهای حومه خلیج (فارس)، انقلاب ایران را اصلاً پوشش خبری نمی‌دادند. اما وقتی جنگ (تحمیلی) به راه افتاد، تمام اخبار پر بود از گزارش‌های دروغین از فتوحات صدام. به طوری که تصور می‌کردی تا چند روز دیگر نسل ایرانی‌ها تمام خواهد شد! برای امام خمینی کارتون و کاریکاتور پخش می‌کردند و کلیپ‌های حماسی عراقی پخش می‌کردند.
انقلاب ایران فقط برای مظلومین و محرومین در کشورهای خارجی اهمیت داشت و اخبار آن را با دلواپسی دنبال می‌کردند. لبنان که شیعیان آن در محرومیت بودند، یکی از کشورهایی بود که انقلاب ایران در آن بشدت و به سرعت تأثیر پذیرفت. دلیل آن هم وجود امام موسی صدر و حمایت او از انقلابیون ایران بود. اصلاً او حرکت انقلابی شیعه را در لبنان پیش‌تر کلید زده بود و شاید برای همین ربوده شد تا جلوی نهضت شیعیان گرفته شود.
 جدال امام موسی صدر با شاه ایران و قضیه توقیف پاسپورت ایرانی ایشان به فرمان شاه و وعده سرنگونی شاه توسط امام موسی صدر از قدیم مشخص بود. از آنجا که امام موسی صدر و شهید چمران، انقلابی های ایران را که از دست ساواک فرار ‌می‌کردند در لبنان پناه می‌دادند و در مورد انقلاب با لبنانی‌ها حرف می‌زدند، انقلاب ایران برای شیعیان لبنان آشنا بود».
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هواپیمایی پر از شخصیت‌های مختلف لبنانی برای تبریک به تهران آمد. مسئولان مجلس شیعیان لبنان، علمای شیعه و سنی و مسیحی، مسئولان حرکت امل و برخی شخصیت های لبنانی دیگر به تهران آمده و برای تبریک به خدمت امام خمینی (ره) رفتند.
یکی از نمودهای تأثیر انقلاب ایران در لبنان تأسیس حزب الله بود. یکی از اهالی جنوب لبنان می‌گفت: «قبل از اینکه ایران گروه‌های مقاومت را جمع کند و آموزش بدهد هر از گاهی یک عملیات کوچک بر ضد دشمن صهیونیست انجام می‌شد. دشمن هم بلافاصله هلی کوپتر می‌فرستاد تا از نیروهایش حمایت کند و مبارزان مقاومت را سرکوب کند. یک بار عملیات شد. صدای شلیک موشک‌ها بیشتر از همیشه بود. صدای هلی کوپتر پس از مدتی شنیده شد. اما به جای آنکه صدای موشک‌ها قطع شود، صدای هلی کوپتر قطع شد! دوباره پس از مدتی هلی‌کوپتر دیگری آمد اما صدای شلیک موشک قطع نمی‌شد. اینجا بود که فهمیدیم نیروی مقاومت افزایش یافته و عملیات در سطح و مقیاس بزرگی انجام می‌شود.
قدرت یافتن مقاومت در لبنان سرانجام به آزادی خاک لبنان منجر شد و بار دیگر بر درستی سیاست مبارزه و ظلم ستیزی مهر تأیید زد».
حسین که یک وکیل و حقوقدان برجسته است در مورد انقلاب ایران و تأثیر آن بر لبنان می‌گوید: «انقلاب ایران همه چیز را در لبنان برای شیعیان عوض کرد، وضع شیعیان به کلی تغییر کرد. همانطور که امام خمینی فرمودند که: اگر قیام سیدالشهدا سلام الله علیه نبود، امروز هم ما نمی‏توانستیم پیروز شویم. باید گفت اگر انقلاب ایران نبود ما هم نمی‌توانستیم پیروز شویم؛ انقلاب ایران به شیعیان لبنان موجودیت بخشید.
 قبل انقلاب هرچند به یمن زحمات امام موسی صدر وضع شیعیان و محرومین در حال بهبود و ارتقا بود اما هنوز شیعیان به این وحدت و قدرت کنونی نرسیده بودند. خیلی‌ها با کمونیست‌ها بودند، خیلی‌ها با بعثی‌ها، حتی برخی با کتائب همکاری می‌کردند (نیروهای راستگرای مسیحی) اما پس از انقلاب ایران، شیعه برای خودش کیان و موجودیتی پیدا کرد که بدون اجازه آن در لبنان نمی‌شود اقدامی کرد.
 هرچند انقلاب ایران تاثیر اقتصادی مستقیم در لبنان نداشت اما به طور غیرمستقیم وضع نابسامان شیعیان بهبود یافت و کم کم از سال‌های 1990 به بعد، گردش مالی و تجاری در میان شیعیان بهبود یافت و شیعیان که تنها قشر فقیر و محروم جامعه رو تشکیل می‌دادند به سطح متوسط و رو به بالا رسیدند.»
حسین که به تازگی از سفر زیارتی سیاحتی به ایران بازگشته بسیار از ایران و مردمش تعریف کرد و نظم و قانون و خدمات موجود را ستود.
نکته مشترکی که در صحبت با این دوستان و دیگر شیعیان لبنان وجود دارد دلدادگی آنان به انقلاب اسلامی و ایران است. همیشه دل تمام شیعیان جهان برای تنها دولت شیعه می‌تپد و برای حفظ آن تا ظهور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تقدیم پرچم حکومت تشیع به آن حضرت دعا می‌کنند.
انتهای پیام/ فارس
يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 425206
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *