۰
وقتي پاي«بخيه انگشت يك زن» به سوژه شایعات سریالی شبکه‌های اجتماعی باز شد؛

از موج‌سواری شایعاتِ حوزه بهداشت و درمان در فضای مجازی تا بخيه زدن انگشت پاي يك زن در درمانگاه/ مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند

شایعات فضای مجازی این روزها در حوزه بهداشت و درمان بسیار شدت پیدا کرده و کم نیستند پیام‌هایی که بدون بررسی صحت و سقم در فضای اینترنتی و شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شوند و عده‌ای را به دلهره، وحشت و اضطراب می‌اندازند.
از موج‌سواری شایعاتِ حوزه بهداشت و درمان در فضای مجازی تا بخيه زدن انگشت پاي يك زن در درمانگاه/ مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند
به گزارش تفتان ما، نشر شایعات و دروغ های آنلاین قدمتی به اندازه خود اینترنت دارد. در فضای شبکه های اجتماعی روزانه هزاران شایعه و دروغ پخش می شود که شما با عضویت در یک شبکه اجتماعی می توانید به دنیای بیکرانی از روابط گروهی و فردی پیوند بخورید و مطالب بسیاری را دریافت کنید اما چه کسی می تواند به شما تضمین دهد که این اطلاعات صحیح و یا موثق است؟
سواد رسانه ای به عنوان طرح و سوادی جدید در رسانه مطرح می شود و میزان ارتباط سواد رسانه ای با میزان برخورد و رفتار مخاطبان فضای مجازی هر کشوری سنجیده خواهد شد.
 گسترش ظریف نفوذ استفاده کاربران ایرانی از  شبکه های اجتماعی پیامد و آسیبهای  اجتماعی بسیار زیادی را به  دنبال خواند داشت و طبق آمارهای موجود میزان سواد اجتماعی نسبت میزان دسترسی جوانان به شبکه های اجتماعی در جامعه ایرانی بسیار پائین است.
اما بیشتر این شایعات مربوط به حوزه سلامت و بهداشت می شود که خواب و آسایش شبانه را از چشمان بسیاری از افراد جامعه که در این شبکه های اجتماعی عضو هستند می ربایند و باعث تنش، یاس و ناامیدی در جامعه می شوند، این تنشها گاهاً هزینه های بسیار گزافی برای افراد دارد چرا که باعث تخریب و توهین به فرد یا اقشاری از جامعه می شود و بعضاً دیگر راهی برای جبران برخی از این اتفاقات نیست و به راحتی با آبروی افراد بازی می شود.
* هنجار شکنی شبکه های اجتماعی در شایعه پراکنی ناشی از فقر رسانه ای است
کارشناس ارشد علوم اجتماعی در خصوص معضل شایعه پراکنی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: فقر رسانه ای در ميان بسياري از جوانان و كاربران ايراني سبب عدم درك از كاركردهاي مختلف شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي در حوزه فرهنگي، سياسيف اجتماعي و غيره شده است.
محمد ميري افزود: در واقع برخي از كاربران صرفاً جهت پركردن اوقات فراغت از اين شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند و بعضاً هرگز درك درستي از نحوه برخورد با خبر و محتواهاي موجود در اين فضاها را ندارد و بدون تحليل و تفكر اين موضوعات و مطالب را با ساير افراد به اشتراك مي گذارند.
وي همچنین به اهمیت مراجعه مردم به شبکه‌های رسمی جهت دریافت دقیق اخبار نیز اشاره و تصریح کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌ها در داخل کشور اخبار را تحریف می‌کنند و این باعث بدبینی و کاهش اعتماد مردم نسبت به آنها شده است. 
ميري اذعان كرد: در همه‌ شبکه ‎های اطلاع ‌رسان رسمی درج هر گونه خبر و اتفاق به تائید کامل از منبع معتبر نیاز دارد، زیرا در غیر این صورت و درج و اعلام خبر غلط، مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد؛ اما در رسانه ‌های مجازی و شبکه ‎های اجتماعی هیچ گونه نظارت یا تاکیدی برای تائید منبع وجود ندارد و اخبار و اطلاعات به سرعت منتشر می‌شود. این انتشار سریع ممکن است باعث مخلوط شدن محتوای صحیح و ناصحیح و حتی وارونه جلوه دادن معنی نیز شود. به هر شکل این سرعت انتشار، مخاطب بیشتری را به خود جذب خواهد کرد.
وي  ضعف این نوع گرایش در کاربران ایرانی را عدم آموزش صحیح در دانشگاه و مدارس توسط دولت دانست و اظهار کرد: سیستم آموزش و پرورش در مدرسه و دانشگاه آموزش های لازم را ندیده است.
اما طی چند روز گذشته در خصوص خبری مبنی بر اینکه «بیوه زن روستایی که انگشت شصت پایش بر اثر برخورد با شیشه دچار پارگی شده بود ساعت 9 به درمانگاه مراجعه کرد که کادر درمانگاه وارد عمل شدند اما وقتی متوجه شدند که در تامین هزینه درمان مشکل دارد دست از ادامه بخیه برداشتند و بیمار را به حال خود گذاشتند و گفتند تا پرداخت کامل هزینه صورت نگیرد ادامه بخیه انجام نمی‌شود و الان ساعت حدود 12 ظهر است و هنوز بیمار را به حال خود رها کرده‌اند‌‌» فضای شبکه های اجتماعی را پر کرده و باعث سلب آرامش و آسایش شهروندان شده و همچنین توهین و تخریب قشر پزشک را در پی داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما به منظور جلوگیری از گسترش این شایعه در شبکه های اجتماعی، به بررسی این موضوع پرداخته و واقعیت اين مسئله مهر تاییدی بر کذب بودن این شایعه می زند.
* پاي زن بيمار از قبل با داروهاي سنتي و محلي شستشو داده شده بود
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: طبق صحبت هاي كه با پزشك معالج اين زن كرده ام؛ خانم روستایی با شکایت پارگی پوست انگشت بزرگ پا به درمانگاه لقمان اين شهرستان مراجعه كرده است.
پرويز براهويي با بيان اينكه زخم پاي اين زن از قبل توسط داروهاي سنتي و محلي شستشو داده شده بود، افزود: ولي كادر پزشكي اين درمانگاه به محض مشاهده اين وضعيت مراحل درمان و شستشو پا اين زن را انجام دادند و براي انجام بخيه آماده كردند.
* هزينه درمان در درمانگاه هاي خصوصي بر اساس نرخ مصوب دريافت مي شود
وي تصريح كرد: در همين حال مسئول پذيرش درمانگاه به همراه بيمار متذكر شد كه بايد هزينه درمان اين زن را پرداخت كنيد كه آنها با شنيدن اين حرف خواستار تخفيف درمان شدند كه مسئول پذيرش به همراه بيمار گفت جهت تخفيف بايد به رييس درمانگاه مراجعه كنيد.
براهویی با بيان اينكه برخي از افراد معلوم الحال صرفاً به فكر تخريب افراد در فضاهاي مجازي هستند، اذعان كرد: همراه بيمار از پرداخت هزينه هاي درمان سرباز زد و خطاب به مسئول پذيرش گفت در صورت عدم درمان، اين مطلب را در شبكه هاي اجتماعي و فضاهاي مجازي در جهت تخريب اين درمانگاه منتشر خواهم كرد.
وي خاطرنشان كرد: خدمات اين درمانگاه خصوصي با نرخ مصوب اين مركز ارائه مي شود و كاركنان اين درمانگاه خصوصي نيز پس از ارائه خدمات درماني، همراه بيمار را متقاعد كردند كه ضروري است در برابر دريافت خدماتف هزينه هاي درمان را طبق قانون پرداخت كنند.
* مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند
وي  با اشاره به شایعاتی که در این خصوص در فضای مجازی پخش شده بود، تاکید کرد: واقعا تعجب برانگیز است که چه کسی با چه سوادی نوشته است "پاي زن را بخيه نكرده اند" در صورتي كه در تصاوير منتشر شده از پاي اين زن مشخص است كه پاي وي بخيه شده و مراحل درمان به صورت كامل انجام شده است.
براهويي گفت: اینگونه شایعات باعث می شود که مردم از نظام سلامت ناامید شوند و برای درمان به طبیب سنتی مراجعه کنند و برای آنها مشکلات و معضلات بسیار زیادی را به وجود می آورد و حتی در مواقعی باعث مرگ آنان می شود.
وي تاکید کرد: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند بلکه از طریق رسانه‌های معتبر جویای احوال و اوضاع باشند و باید عقلایی به این گونه از مسائل نگاه کنند.
براهويي خاطر نشان کرد: چنین شایعاتی باعث می شود تا پزشکان و هم شهروندان نسبت به یکدیگر بی اعتماد شوند و در مواقعی نیز صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به افراد جامعه وارد می شود.
 وی با بیان اینکه تمامی پزشکان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی مشکلاتی را فراروی خود حس و لمس می‌کنند، اذعان کرد: این دسته از افراد بجای اینکه به دنبال پخش شایعات و دامن زدن به مسائل پوچ و بی ارزش باشند بیایند در رکاب نظام سلامت گام بردارند و به یاری بهداشت و درمان بشتابند.
وی اظهار کرد: از افرادی که این شایعه را در شبکه های اجتماعی پخش کرده اند شکایت شده و این موضوع به صورت جدی در دست پیگیری است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش با بيان اينكه همراهان این بیمار می‌توانند در صورت هرگونه ابهام موضوع را از طريق مراجع قانوني پيگيري كنند، اظهار كرد: علاوه بر واحد نظارت بر درمان این شبکه، سامانه تلفنی 1590 آماده ثبت و پیگیری شکایات و انتقادات بیماران در زمینه روند ارائه خدمات و سامانه 1690 آماده رسیدگی به شکایات مرتبط با تعرفه‌های درمانی و یا دریافت هزینه‌های خارج از صورت حساب‌های رسمی است.
به گزارش تفتان ما، پیامی که در چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است نمونه ای از ماجراها و تخریب های است که علیه افراد حقوقی و حقیقی در فضاهای مجازی دست به دست می شود و نوع و نحوه نگارش این پیام ها به گونه ایست که خواننده را تحت تاثیر قرار می دهد ولی اطلاعات مندرج در آن از واقعیت فاصله دارد.
انتهای پیام/
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 425117
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *