۰

ابتکار در گفتگو با گاردین علیه شورای نگهبان گارد گرفت!

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در سالروز هوای پاک و همزمان با تعطیلی مدارس پایتخت در اوج آلودگی هوا، با یک رسانه انگلیسی به گفتگوی سیاسی و دیپلماتیک نشست و ضمن دخالت در وظایف قوه مقننه، از روند اقدامات شورای نگهبان قانون اساسی، ابراز نگرانی کرد.
 ابتکار در گفتگو با گاردین علیه شورای نگهبان گارد گرفت!
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، «معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» و در سالروز هوای پاک، نسبت به روابط آتی ایران با غرب به ویژه آمریکا ابراز نظر کرد.
ابتکار در این گفت‌و‌گوی تفصیلی که در صفحه 14 شماره امروز این نشریه انگلیسی به چاپ رسیده است، رفع تحریم‌ها را ناشی از موفقیت دیپلماسی و مذاکرات خواند و گفت: شواهد مستحکمی وجود دارد که ایران می‌تواند بسیاری از ستیزهای مهم بین‌المللی را بدون استفاده از نیروی نظامی و تنش رفع کند.
ابتکار در گفتگو با گاردین علیه شورای نگهبان گارد گرفت
به گزارش فارس، وی در بخشی دیگر از این گفت‌‌وگو افزود که عملکرد آمریکا در دوره پسابرجام تعیین‌کننده طیف بیشتری از روابط امن دوجانبه بین تهران و واشنگتن است.
وی که از فعالان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران بوده است، در پاسخ به سؤالی درباره سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به تهران برای اولین بار بعد از انقلاب گفت: «فکر می‌کنم که چگونگی اقدام‌های آینده آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای در ابعاد و جنبه‌های مختلف بسیار مهم است. البته اشتیاق زیادی بین شرکت‌های آمریکایی و بخش خصوص این کشور  برای تعامل با ایران وجود دارد. همچنین فکر می‌کنم که اشتیاق زیادی در بین بخش‌های خصوصی و علمی در ایران نیز در این زمینه  وجود دارد. من فکر می‌کنم دیپلماسی (روابط) عمومی بسیاری وجود خواهد داشت، شاید شاهد خیل عظیم رفت و آمد گردشگران باشیم.»
معاون رئیس‌جمهور ایران در ادامه با ارسال یک سیگنال سیاسی، به خبرنگار گاردین اعلام کرده است که مهم‌ترین موضوعی که دولت روحانی با آن مواجهه خواهد داشت، انتخابات ماه فوریه پارلمان و مجلس خبرگان است.
ابتکار در این زمینه گفت: «نگرانی‌هایی در زمینه فرآیند بررسی و تفحص شورای نگهبان وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم بر نگرانی‌ها غالب شویم. همه چشم انتظار انتخابات عادلانه و رقابت سالم هستند و این مهمترین موضوعی است که ما در پیش داریم. دولت در پی اطمینان یافتن از انجام درست انتخابات بر اساس قانون و اصولی است که ما برای چشم انداز دموکراسی در کشور داریم.»
معصومه ابتکار در زمینه روابط تهران-ریاض هم گفته: «فکر می‌کنم ایران به ویژه در دولت دکتر روحانی نشان داده که نیات خوبی به همه همسایگان دارد و در پی پیشبرد صلح و امنیت است. البته تلاش‌هایی برای ایجاد حس ایران هراسی مشاهده می‌شود. ولی دلیلی برای ترس از ایران که کشوری مستقل در منطقه است، وجود ندارد. ایران به طور کامل آماده دفاع از خود است در عین حال آماده همکاری کامل با همسایگان جهت صلح و رفاه و بهبود روابط است.»
این اظهار نظر معصومه ابتکار در گفتگو با یک نشریه بیگانه و دخالت در امور داخلی شورای نگهبان در حالی صورت می‌پذیرد که:
1- معاونان رئیس جمهور و دولتمردان حق دخالت در امور مربوط به نظارت بر انتخابات را ندارند چه رسد به اینکه در گفتگو با نشریه‌ای بیگانه، بخواهند سفره دل خود و جناح متبوع‌شان را باز کنند و از خود، اظهار نگرانی بروز دهند.
2- این اظهار نظر و دخالت در امور و وظایف شورای نگهبان قانون اساسی، در حالی است که تا به حال، چهار نفر از استانداران دولت یازدهم هم در امور داخلی شورای نگهبان دخالت کرده و به این شورا تهمت‌های رنگارنگی را نسبت داده‌اند.
 

3- اگرچه معصومه ابتکار مانند برخی استانداران پایش را بیش از گلیم خود دراز کرده و باید جواب درخور شأنی به وی داده شود، ولی مروری بر موضوع ورود انگلیسی‌ها در برخی انتخابات‌های کشور بویژه در برهه انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و فتنه و آشوب پس از آن و چه در جریان انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری و گفتگوی یکی از حامیان علی‌اکبر ناطق نوری در آن انتخابات با یک مسؤول انگلیسی، باعث شد برخی اصلاح‌طلبان، به‌درستی انتقاد کنند که چرا موضوعات داخلی در جریان گفتگو با بیگانگان بازگو شده است.
اکنون نیز مردم، در آستانه انتخابات، از مسؤولان و فعالان سیاسی جریانات مختلف، انتظار دارند که اولاً از دخالت در امور داخلی و وظایف دیگر قوا بپرهیزند و ثانیاً سفره دل خود را پیش پای انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و بیگانگان نگشایند و از همسوسازی طرح مطالبات سیاسی خود در داخل کشور با رسانه‌های غربی خودداری کنند.
همچنین انتظار افکار عمومی از مقامات دولتی این است که به جای ساعت‌ها وقت گذاشتن برای انجام مصاحبه‌های سیاسی، کمی به مسائل مربوط به حوزه کاری خود بیندیشند و دست‌کم در زمانی که مرگ و میر مردم بر اثر بی‌تدبیری‌های آنان، رو به وخامت گذاشته، مقابل بیگانگان سفره دل نگشایند.
 
انتهای پیام/ فارس
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 425005
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *