۰

ژلاتین خوکی سر سفره‌های مردم/ عدم حمایت از تولیدکنندگان ژلاتین حلال در کشور

رئیس هیئت مدیره فرآورده‌های محصولات حلال گفت: مصرف ژلاتین با پوست و استخوان خوک بسیار به صرفه‌تر از استخوان گاو است اما شرکت ما آن را حلال تولید می‌کند و متاسفانه حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد، ولی به دنبال مطابه ملی و قانونی خودمان از مسئولین هستیم.
ژلاتین خوکی سر سفره‌های مردم/ عدم حمایت از تولیدکنندگان ژلاتین حلال در کشور
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، حسن رقابی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا، به ارزشمند بودن و کارایی زیاد ماده ژلاتین در صنعت غذا و دارو اشاره کرد و گفت: ژلاتین مصارف عمده‌ای در صنعت غذا، دارو و مواد خوراکی دارد که در مصارف غذایی اعم از ماست، خامه، ژله میوه‌ای، شکلات، نوشابه، پاستیل و همچنین مصارف دارویی مثل پوکه‌های کپسول و در بخش نظامی و صنعتی هم کاربرد فراوان دارد.

وی ادامه داد: دو کارخانه در تولید این فرآورده در حال حاضر مشغول به کار است که یکی از این کارخانجات در شهر ورامین واقع شده است که در آن محصولاتی از استخوان گاو به صورت ذبح حلال پیش فرآوری می‌کنند، در حقیقت استخوان گاو به سه محصول دی کلسیم فسفات، ‌‌ام دی‌‌ام (پودر گوشت و استخوان) و استخراج عصاره اسئیین تبدیل می‌شود که در صنعت مرغداری هم بسیار کاربرد دارد؛ ماده اصلی اوسئین در پروسه‌ای در کارخانه قزوین تبدیل به ژلاتین می‌شود و نکته قابل توجه اینکه خوشبختانه به این درجه از علم رسیده‌ایم که از پوست گاو بی‌بهره نمانیم؛ در حال حاضر نیز رایزنی‌هایی با وزرات بهداشت و دامپزشکی داریم تا ظرفیت تولید را بالا ببریم.

رئیس هیئت مدیره فرآورده‌های محصولات حلال به حلال بودن تولیدات ژلاتین در کشور اشاره کرد و گفت: آیت الله عالمی که از سوی مقام معظم رهبری در بخش حلیت (حلال بودن محصولات) منتصب شده‌اند وقتی از کارخانه بازدید کردند در پایان بازدید گفتند که این کار شما مشابه جهاد است.

تولیدات محصولات حلال ژلاتینی با تکیه بر دانش بومی است
وی تولیدات ژلاتین در کشور را منحصر به دانش بومی کارکنان فنی این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه به تمامی درجات علمی برای تولید ژلاتین حلال در کشور رسیده‌ایم و با پروسه آزمون و خطا این دانش بومی توسط کارکنان فنی مرکز خودمان بدست آمده است.

رقابی، ادامه داد: این دانش فنی با گوشت، خون و پوست کارکنان فنی این کارخانه جات آمیخته شده است و ما هم اجازه نمی‌دهیم کسی از دانش بومی ما اطلاعات کسب کند.

رئیس هیئت مدیره فرآورده‌های محصولات حلال تصریح کرد: تولید کارخانجات فرآورده‌های محصولات سالم تولید انبوه خود را از سال ۸۷ شروع کرد و متاسفانه در برهه‌هایی از زمان با تعداد زیادی کارگر متوقف شد که امروزه آمار کارکنان فقط به ۱۲۰ نفر می‌رسد و سالیانه چیزی حدود ۷۰۰ تن محصول تولید می‌کنیم در حالی که این رقم باید ۲۰۰۰ هزار تن باشد.

۶۰ درصد از ماده ژلاتین از پوست خوک تهیه می‌شود
رقابی، تهیه ماده ژلاتینی از خوک را به صرفه دانست و اظهار کرد: ۶۰ درصد از ماده ژلاتین در دنیا در واقع از از پوست خوک تهیه شده است که پوست آن هم بسیار ارزان است و مقدار زیادی هم ژلاتین دارد و دیگر آنکه زاد و ولد خوک نسبت به گاو اصلا قابل مقایسه نیست، این در حالی است که استخوان گاو به سختی در دسترس است؛ بنابراین مصرف ژلاتین با پوست و استخوان خوک بسیار به صرفه‌تر از استخوان گاو است اما شرکت ما ژلاتین را حلال تولید می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ژلاتین‌های خوکی به راحتی از گمرک وارد کشور می‌شوند و در دسترس مردم قرار دارد.

در سال گذشته سه هزار و ۸۵ تن محصولات ژلاتینی وارد کشور شد
وی به آمار واردات محصولات ژلاتینی به کشور اشاره کرد و افزود: طبق آمار گمرک در سال ۹۳ کل واردات ژلاتین به کشور سه هزار ۸۵ تن از سیزده کشور بوده است، این در حالی است که ما می‌توانیم با راه‌اندازی کارخانه مشهد و دانش فنی و بومی که در این زمینه داریم خودمان تولیدات انبوه حلال داشته باشیم و نیازی هم به این حجم واردات نیست.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 424906
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *