۰

ارتباط صنعت و دانشگاه حلقه گمشده پیشرفت مهندسی پزشکی است

یک متخصص پاتولوژی گفت: برای کارآمد شدن رشته مهندسی پزشکی باید میان صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار شود، همچنین باید دانشجویان این رشته به وسیله شرکت‌های دانش بنیان بازار را در دست داشته باشند.
ارتباط صنعت و دانشگاه حلقه گمشده پیشرفت مهندسی پزشکی است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، دکتر عیسی جهانزاد، درباره کاربردی نبودن رشته مهندسی پزشکی گفت: این رشته عرصه‌های مختلفی از جمله الکترونیک و مکانیک دارد که به تنهایی نمی‌تواند کارآمد باشد بلکه این گرایش‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند، به این دلیل که رشته مهندسی پزشکی فراگیر است.

وی در ادامه افزود: گرایش‌های مختلف در رشته مهندسی پزشکی باید ایده‌ها را از یکدیگر بگیرند و در کنار هم کار کنند؛ باید به این رشته کمک کرد تا شرکت‌های دانش بنیانی در این باره فعالیت کنند، از نمونه‌های هایتک استفاده کنند و به ایده‌های جدید عمل کنند؛ در این حالت اتفاق خوبی برای این رشته رخ خواهد داد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه زمینه مصرف بزرگی در حوزه مهندسی پزشکی در کشور وجود دارد، افزود: معمولاً دستگاه‌های هایتک قیمت‌های بالا دارند که این رشته در به دست آوردن این نوع علوم می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در ادامه افزود: ایده‌های زیادی در حوزه آسیب‌شناسی و بالینی عرصه سلامت وجود دارد که هر کدام از این حوزه‌ها نیازمند همکاری گروهی از کار‌شناسان مهندسی پزشکی و مکانیک با افراد آزمایشگاهی و پاتولوژیست‌ها است، البته این نوع همکاری هزینه‌بر است اما این همکاری‌ها می‌تواند به مرور نتیجه بخش باشد.

این متخصص پاتولوژی تاکید کرد: برای توسعه کار در رشته مهندسی پزشکی وجود افرادی که در بکارگیری سیستم‌های مختلف از جمله نرم افزار، سخت افزار و مکانیک توانمند هستند و ایده‌پردازی دارند بسیار حائز اهیمت است.

جهانزاد، در ادامه با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که وسایل مختلف آمریکایی را ساخته‌اند به این شکل بوده که در ابتدا پاتولوژیستی ایده‌ای را مطرح کرده سپس مهندسان پزشکی در کمپانی‌ها آن را تولید کرده‌اند، افزود: وقتی فرد به دنبال ورود به شرکت‌های دانش بنیان است باید در ابتدا سرمایه کار را داشته باشد سپس پروژه‌های مربوطه مطرح شود؛ البته خطری که در اجرای پروژه وجود دارد این است که یا نیمه کاره متوقف می‌شوند و یا اینکه حتی اگر به نتیجه نیز برسند متعلق به سیستم دانشگاهی هستند و دانشگاه نیز هیچ‌گاه به دنبال صنعتی کردن این علوم نیست.

این متخصص پاتولوژی ادامه داد: باید روند کار به این شکل پیش برود که اگر پروژه‌ای به نتیجه رسید پس به سمت صنعتی کردن آن حرکت کنیم اما اگر رشته مهندسی پزشکی در قالب شرکت دانش بنیان توسعه پیدا کند باید به فکر پیشرفت اقتصادی و درآمدزایی آن نیز باشیم.

جهانزاد، در پایان اظهار کرد: برای کارآمد شدن رشته مهندسی پزشکی باید میان صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار شود و اگر به دنبال مفید‌تر بودن این رشته هستیم باید دانشجویان این رشته به وسیله شرکت‌های دانش بنیان بازار را در دست داشته باشند.

انتهای پیام/ راه دانا
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 424693
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *