۰

دولتی ها از برجام بهره برداری سیاسی نکنند/ اقتصاد مقاومتی تنها راه پیشرفت کشوراست

کارشناس اقتصادی با بیان این‌که همیشه جریان های غرب گرا برای کشور هزینه درست می کنند، گفت: اگر ما تحریم شدیم یکی از دلایل این بود جریان موافق با آمریکا در خصوص ایجاد تحریم ها با این کشور همراهی کردند تا اهداف سیاسی شان در داخل کشور محقق شود.
دولتی ها از برجام بهره برداری سیاسی نکنند/ اقتصاد مقاومتی تنها راه پیشرفت کشوراست
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خاورستان، به لغو شدن برخی تحریم ها در کشور اشاره کرد و گفت: اگر این گونه که مسوولان می گویند تحریم ها لغو شده باشد ما باید دست کم به 150 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران که در خارج از کشور است از همان دیروز دسترسی پیدا کرده باشیم.
 
وی با اشاره به این‌که اگر تحریم ها آنگونه که مسوولان می گویند لغو شده باشد همه فعالان اقتصادی شبکه بانکی باید توانسته باشند همه معاملات مالی بین المللی خود را از شبکه سوئیس انجام دهند، افزود: باید مسوولان و فعالان بخش خصوصی در این زمینه پاسخ دهند که این اتفاق افتاده است.
 
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که اگه تحریم‌ها این گونه که گفته می شود تحریم ها لغو شده باشد باید از روز گذشته شرکت‌های بیمه، بیمه کردن کشتی‌ها و هواپیماهای ما را آغاز کرده باشد، بیان کرد: شرکت های هواپیمایی مانند ماهان باید جواب بدهند که به جهت لغو تحریم ها هواپیماهای بزرگ خود را در مسیرهای داخلی به کار گیری کرده و باید پروازهای بین المللی خود را افزایش داده باشند.
 
عبدالملکی بیان کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شده باشد شرکت ملی نفت الان باید بتوانند 14و نیم میلیون بشکه نفت خام بفروشد که این باید از دیروز اتفاق می افتاد.
 
وی اضافه کرد: هر کدام از موارد تحریم های بانکی، هواپیمایی، کشتی رانی و غیره باید از دیروز اتفاق می افتاد و گرنه این تحریم ها برداشته نشده است و این به این معنا است که ما به روز اجرا نرسیده ایم و روز اجرا یک روز سوری است.
 
این کارشناس اقتصادی یادآورشد: همه مواردی که مستلزم صبرکردن است یعنی اینکه ما به روز اجرا نرسیده ایم و اگر که تحریم ها به این شکل کاهش نیافته باشد توضیحاتی که در خصوص لغو تحریم ها داشته ایم توضیحات ناقصی است.
 
عبدالملکی اظهارکرد: اگر به ده‌ها میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا است دسترسی پیدا کرده باشیم باید قبول کنیم که بخشی از تحریم ها باقی است.
 
 
وی با بیان این‌که با رفع تحریم ها اگر به ده ها میلیارد دلار دارایی بلوکه شده خود دسترسی پیدا کنیم تحریم ها لغوشده است، گفت: خیلی از مواردی که برای ما سوال است و باید شواهد آن را روزهای آینده ببینیم و فعالان بخش خصوصی، مسوولان و دست اندرکاران به آن باید پاسخ بدهند.
 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در برجام 10 تا 20 درصد تحریم ها لغو می شود که این به معنای تعلیق تحریم ها است و 40 درصد تحریم ها دست نخورده است که مسوولان باید توضیح بدهند کدام تحریم ها حذف، کدام تعلیق و دست نخورده است و خبر شفاف به مردم ارائه کنند.
 
وی گفت: اینکه گفته شود طومار تحریم‌ها برچیده شد حداقل براساس برجام این اتفاق نیفتاده است حتی اگر برجام اجرایی شود آمریکایی ها خلف وعده خواهند کرد و بسیاری از تحریم ها ما را کنار نخواهند گذاشت.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که اگر برجام اجرا شود بخشی از تحریم ها در جای خود باقی می ماند، گفت: دولت، مسوولان و نهادهای متولی دقیقا به مردم در خصوص تحریم ها گزارش بدهند و هر زمانی که خلف وعده ای اتفاق می افتد بیان شود.
 
عبدالملکی بیان کرد: متاسفانه در جریان توافق ژنو طرف غربی خلف وعده کردند و مسوولان بجای اعلام این موضوع، خلف وعده غربی ها را توجیه کردند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر موجودی دلار کشور افزایش پیدا بکند و دسترسی کشور به منابع ارزی افزایش پیدا کند می توان انتظار داشت قیمت ارز کاهش یابد، ادامه داد: اگر چنین نشود و منابع ارزی افزایش پیدا نکند تنها اثرات روانی ناشی از تبلیغاتی بر لغو تحریم ها تاثیر می گذارد.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر ما در زمینه واردات هر کالایی که نیاز داریم از قبیل کالاهای اساسی، تکنولوژی، دارو و مواد اولیه با کوچکترین مشکلی مواجه باشیم یعنی تحریم ها لغو نشده است.
 
عبدالملکی با اشاره به اینکه هر محدودیتی که بر واردات داشته باشیم یعنی بخشی از تحریم ها لغو نشده است، افزود: ما اکنون در شرایط چند روز بعد از توافق ژنو هستیم که ادعا می شود بخشی از تحریم ها برداشته شده است.
 
وی در خصوص اثرات تحریم ها گفت: شاید بیش از یک سال و شش ماه بعد از توافق ژنو اولین محموله طلا اجازه پیدا می کند وارد کشور شود و باید صبر کرد و اثر لغو تحریم ها را بر کشور دید چراکه ما الان هرچه می شنویم ادعا است
 
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که ما امیدواریم اقتصاد مقاومتی در کشور فراموش نشود، اضافه کرد: باید توجه کرد دشمن حلقه تحریم را به این زودی کنار نمی گذارد و روز اجرا که مقامات غربی ادعا می کنند تحریم های هسته ای برداشته شد تحریم های موشکی جدیدی علیه ایران وضع شد.
 
عبدالملکی تصریح کرد: در همین دوره ای که ما در حال اجرای مقدمات برای اجرای برجام بودیم حداقل یک تحریم مخالف برجام علیه ما تصویب شد.
 
وی با تاکید بر این‌که الان هم که برجام به روز اجرا رسیده است یک روز بعد از آن لیستی از افراد به دلیل مشارکت در برنامه موشکی ایران تحریم می شوند، گفت: آمریکایی و غربی ها برنامه یشان این است که هر تحریمی که در جریان برجام برداشته می شود سراغ دیگر تحریم ها می روند و ساختار تحریم های ما تغییر چندانی نخواهد کرد.
 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هنوز موافق نیستم که موفقیت خاصی اتفاق افتاده است و مذاکره کنندگان یک برنامه ملی است باید مراقب باشیم که سوء استفاده سیاسی نشود اگر ما با این اتفاق افراد و گروه های طرفداران آمریکا را موجه جلوه بدهیم و با این جریان شروع به بزک کردن آمریکا کنیم اینکه طرفدار جریان آمریکا را به سمت مجلس هدایت کنیم به ضرر کل ملت است.
 
عبدالملکی ادامه داد: حتی اگر ما موفقیتی هم در برجام کسب کنیم بخاطر مقابل در آمریکا و استکبار بوده است ونه بخاطر همراهی با آمریکا و استکبار.
 
وی با تاکید بر اینکه همیشه جریان های غرب گرا برای کشور هزینه درست می کنند، گفت: اگر ما تحریم شدیم یکی از دلایل این بود جریان موافق با آمریکا در خصوص ایجاد تحریم ها با این کشور همراهی کردند تا اهداف سیاسی شان در داخل کشور محقق شود.
 
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این همه ملت بخاطر قدرت طلبی و افرادی که عاشق غرب هستند در کشور سختی کشیدند و این ها معشوقشان خواستند کشور را تحریم کنند تا آن ها به خواسته هایشان برسند.
 
عبدالملکی با بیان اینکه مردم باید از هوشیاری و بصیرت لازم برخوردار باشند، گفت: از مسوولان می خواهیم بخاطر این موفقیت کاذب چهره آمریکا را بزک نکنند و جریان غرب گرا در کشور گسترش ندهند.
 
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ما را به قله های پیشرفت جهان می رساند، یاداورشد: چه تحریم باشد و چه نباشد ما راه زیادی برای پیشرفت داریم ما می توانیم در جایگاه دوم جهان قرار بگیریم.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۷
کد مطلب: 424688
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *