۰

آیا سخن نگفتن از رکود اقتصاد خواب رفته ایران را بیدار می‌کند؟

رییس جمهور درحالی بار دیگر حل مشکلات افتصادی کشور را به درهم پیچیده شدن طومار تحریم حواله می دهد که به نظر می رسد به جای اجرای برنامه هایی از جمله اقتصاد مقاومتی و بازگشت به ظرفیت داخلی بیشتر تمایل به پاک کردن صورت مسئله دارد.
آیا سخن نگفتن از رکود اقتصاد خواب رفته ایران را بیدار می‌کند؟
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  «رازق»، از شعارهای دولت تدبیر و امید مبنی بر سروسامان دادن اقتصاد ایران طی 100 روز بگذریم که هیچ گاه عملی نشد و سخنی هم از آن به میان نیامد اما خروج اقتصاد ایران از رکود  که موضوعی است که بر رییس جمهور ایران بیش از یک سال گذشته در جمع مردم خراسان رضوی با اشاره به آمار و ارقام به آن اشاره کرد، موضوعی که به نظر کارشناسان اقتصادی باید در معیشت و رونق اقتصادی به دنبال آن بود نه آمارهای کاغذی! این در حالی است که حسن روحانی رییس جمهور در اظهارات روز گذشته خود در عسلویه به نوعی دیگر این مسئله را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه برخی نیایند از رکود صحبت کنند، گفت: دولت کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند، نه نفت 147 دلاری، دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند، نه در شرایط عادی! به نظر می رسد دولت تدبیر و امید به جای اجرای برنامه هایی از جمله اقتصاد مقاومتی و بازگشت به ظرفیت داخلی بیشتر تمایل به پاک کردن صورت مسئله دارد. روحانی باردیگر حل مشکلات افتصادی کشور را به درهم پیچیده شدن طومار تحریم حواله داد و گفت:  من از همین‌جا به ملت ایران قول می‌دهم که سال آینده با عبور از تحریم و با همت جوانان این کشور سال رونق اقتصادی خواهد بود.
نکته قابل ذکر این است که شاید بتوان از رکود حرف نزد اما نمی توان اقتصاد خواب رفته ایران را با این آمارها بهوش آورد. رکود، عدم تقاضا در کنار واردات بی رویه و قاچاق کالا از جمله معضلاتی است که اقتصاد ایران را به شدت به چالش کشیده است. شاید اصناف و اتحادیه ها نمونه هایی خوبی برای بررسی این موضوع باشند و بیش از همه از این رکود رنج می برند به نحوی که بسیاری از آن ها با تعطیلی کارخانجات و کارکاه های تولیدی صنف خویش دست و پنجه نرم می کنند.
 
حجم بالای وارداتی بسیاری از کارخانجات تولیدی ما را بسته است
حسین درودیان رئیس اتحادیه تولید و فروش لوازم الکتریک در گفت و گو با «رازق»، گفت: واردات این جنس کالا در حوزه کاری ما به شکل قانونی هم به تولید و توزیع داخلی و ملی در این صنف ضربه وارد می کند ، چه برسد به اینکه شاهد ورود غیر مجازکالاهای الکتریک هم به داخل کشور باشیم.
وی تصریح کرد: حجم بالای وارداتی را که در این حوزه با آن مواجه هستیم، بسیاری از کارخانجات تولیدی ما را در این صنف بسته است و آن ها را به محل توزیع کالاهای چینی تبدیل کرده است و در این راستا فعالیت می کنند.
رئیس اتحادیه تولید و فروش لوازم الکتریک با بیان اینکه این موضوع ضربه ای مهلک به بدنه تولید ملی است، گفت: حمایت ازتولید ملی با این حجم واردات و اجازه تزریق آن به داخل کشور باید موردتوجه قرار بگیرد.
 
ثبت هفت میلیون دلار از واردات 500 میلیون دلار کفش در کمرگ!
رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، با بیان اینکه سال گذشته در حوزه صنفی مایک برآورد حدودی در مورد میزان واردات کفش، انجام شد، افزود: در سال گذشته 450 تا 500 میلیون دلارواردات در حوزه کفش به داخل کشور داشتیم که تنها هفت میلیون دلار آن درگمرک ثبت شده است.
وی با بیان اینکه این تحقیق میدانی انجام شد، تصریح کرد: آیا نمی توان نام این شکل واردات را غیر مجاز خواند؟
شجری ادامه داد: در نقطه مقابل این حجم واردات کالا در شش ماهه دوم سال گذشته حدود 50 میلیون دلار صادرات دراین صنف داشتیم و این نشانگر وجود پتانسیل و زیر ساخت غنی در این حوزه هستیم اما متاسفانه حجم واردات و از سوی دیگر قاچاق کالا به این حوزه صدمات جبران ناپذیری وارد کرده است
 
20 درصد کارگاه های تولید آهن در آستانه تعطیلی قطعی قرار دارند
حبیب الله بشارتی در گفت وگو با خبرنگار «رازق»، با اشاره به وضعیت حوزه تولید آهن شاخه مهم صنعت کشور با بیان اینکه اتحادیه آهنسازان همانند سایر حوزه های دیگر ازمشکلات و کمبود های عمقی رنج می برد، اظهار کرد: عوامل بسیاری در ایجاد این شرایط دخالت  دارند و باید واکاوی شود تا مشکلات ریشه ای مورد بررسی قراربگیرد.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: بیمه کارگران و به خصوص بحث مالیات که دارای قیمت متغیر است مورد انتقاد اهالی اتحادیه آهنسازان است و رقم مالیاتی که نوشته می شود مورد بحث فعالان اتحادیه آهنسازان، حوزه ای مهم در توسعه کشور و انجام فعالیت های عمرانی است.
رئیس اتحادیه آهنسازان رکود اقتصادی را عمق ریشه مشکلات در اتحادیه ها به خصوص اتحادیه آهنسازان برشمرد و اضافه کرد: سایه رکود بسیار سنگین است و بر اتحادیه ها فشار وارد کرده است.
وی اضافه کرد: امیدواریم دولت اقداماتی در راستای رفع مشکلات اقتصادی به خصوص رکود اقتصاد کشور به ثمر برساند.
بشارتی  با تاکید براینکه خیلی از کارگاه های تولید آهن باوجود باز بودن درب آنها و حضور کارگران عملا تعطیل هستند، ابراز کرد: این باز بودن درب کارگاه ها تنها بخاطر این است که کارگران بیکار نشوند و بیمه که آتیه آن ها است پرداخت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه روز به روز به کارگاه های درآستانه تعطیل شدن اضافه می شود، اضافه کرد: 20 درصد کارگاه های تولید آهن در آستانه تعطیلی قطعی قرار دارند.
رئیس اتحادیه آهنسازان حجم بالای واردات را یکی از معضلات مهم در رکود در بازار تولید آهن در داخل کشور دانست و اظهار کرد: متاسفانه واردات بدون توجه به تولید داخل انجام می شود و چاره ای در این راستا اندیشیده نشده است.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: در بحث واردات نظر اتحادیه به خصوص اتحادیه آهنسازان پرسیده نمی شود.
 
جنس هست ولی مشتری نیست
حبیب انوری در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به مشکلات رنگ فروشان در سطح کشور، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور سنگینی بار رکود را بر دوش دارد و رکود اقتصادی، گریبان تمامی اصناف را گرفته است و در این راستا هیچ صنفی استثناء نیست.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: اگرچه حجم بالای واردات و ورود کالاهای قاچاق گریبان تمامی اصناف را که شاهرگ حیات آنها با واردات زیاد دچار مشکل می شود گرفته است اما این معضل در حوزه رنگ وجود ندارد.
رئیس اتحادیه رنگ فروشان ادامه داد: نظم و انضباطی در جریان واردات کالا به داخل کشور وجود ندارد و تولید ملی در این راستا دچار آسیب می شود.
انوری با بیان اینکه حوزه رنگ از جمله اصنافی است که واردات تاثیری بر اقتصاد و تغییر در سیستم عرضه و تقاضا ندارد، اضافه کرد: از سوی دیگر با وجود قطع واردات رنگ ، جریان های غیر قانونی هم در واردات رنگ شکل نگرفته است.
رئیس اتحادیه رنگ فروشان با تاکید براینکه رکود اقتصادی از جمله مشکلات محوری در حوزه اتحادیه رنگ است، این معضل را خلاء اشتراکی در بین اصناف مختلف برشمرد و ابراز کرد: مشکل اصلی رکود در بازار رنگ داخلی است و ریشه در ساختار فعالیت های عمرانی دارد.
انوری با اشاره به اینکه رکود در بازار ساخت و ساز، رکود در بازار رنگ را رقم زده است، تصریح کرد: چون ساخت و ساز نمی شود، حوزه تقاضا رونقی ندارد و این معضلی بر بازار رنگ است.
وی با بیان اینکه جنس هست ولی مشتری نیست، اضافه کرد:کارخانجات در حوزه تولید فعالیت خوبی دارند، ولی خروجی خوب اقتصادی ندارند.
رئیس اتحادیه رنگ فروشان در خاتمه اظهار کرد: در حوزه بازار رنگ اتومبیل هم شاهد رکود اقتصادی هستیم و در این راستا هم بازار خوبی نداریم و متاسفانه این مشکل در شاخه های مختلف صنف رنگ دیده می شود
 
بازار چینی و لوستر در ایران اشباع شده است
احمد رحمانی در گفت وگو با خبرنگار«رازق» با بیان اینکه هزینه های زیادی به منظور برپایی نمایشگاه بین المللی  بلور چینی و لوستر صرف شده است ، اظهار کرد: صنف بلور وچینی و لوستر در داخل کشور، ساختاری مستقل دارد، زیرا تولید در این حوزه از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار می باشد.
وی از قدرت رقابت با ایتالیا در این صنف خبر داد و اضافه کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه با ساختار بین المللی، رونمایی از توانایی رقابت ایران در حوزه تولید بلور و چینی ولوستر با کشور های مطرح جهان ، مانند ایتالیا است.
رئیس اتحادیه فروشندگان بلور چینی و لوستر در پایان خاطرنشان کرد: در بحث واردات برخی از تولید کنندگان ما از کشور چین اجناس خود را وارد کشور می کنند ولی در نهایت تولید بلور وچینی و لوستر در ایران اشباع شده می باشد.
 
حجم بالای واردات به بازار آسیب می‌زند
حسین مهاجران در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اینکه متاسفانه مرز ها به عنوان دروازه های ورودی کشور به سوی واردات محصولات کشاورزی غیر مجاز باز است، اظهار داشت: حجم بالایی از محصولات کشاورزی وارداتی، وارد کشور می شوند و نظارت دقیقی در سیستم گمرکی کشور وجود ندارد.
وی با عنوان اینکه میوه های خارجی وارداتی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، ابراز کرد: متاسفانه این محصولات بی کیفیت خارجی که برخی از اقلام آنها از لحاظ سلامت مشکوک هستند بر تولیدات داخلی در بازار میوه و تره بار سایه انداخته اند.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار با بیان اینکه سیب و پرتقال و انگور که به ترتیب از کشور های فرانسه، مصر و شیلی وارد کشور می شوند در قیاس با مشابه این محصولات کشاورزی که در داخل کشور تولید می شوند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: ولی زرق و برق آنها مشتری را با وجود قیمت بالا جذب می کند و متاسفانه محصولات داخلی دچار ضرر می شود.
مهاجران با تاکید براینکه تولیدات کشاورزی داخلی گوشه گیر شده اند، تصریح کرد: انزوا و گوشه گیری محصولات داخلی در بازار میوه و تره بار بخاطر حجم بالای واردات به بازار آسیب می زند و مشکلات باغداران و تولید کنندگان میوه و سایر اقلام کشور را در داخل دچار مشکل می کند.
 
رکود عاملی برای جذب طلاسازان ایرانی به کشور های خارجی
محمد کشتی آرای در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به جذب طلاساز های ایرانی به کشور هایی همچون ترکیه، اظهار کرد: طبیعی است وقتی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم می شود و طلاسازان ایرانی در شرایط اقتصادی بدی قرار می گیرند خواهان این باشند تا برای بهبود کسب و کارشان به سایر کشور ها مهاجرت کنند.
وی با توجه به اقداماتی که از سوی اتحادیه و دولت برای جلوگیری از چنین موضوعی باید رخ دهد،  بیان کرد: دولت باید نقدینگی را به اتحادیه طلاسازان بدهد تا با پرداخت این نقدینگی به واحدهای صنفی، طلا فروشان بتوانند به کسب و کار خود رونق بخشند چرا که واقعا در حال حاضر بیشتر کارگاه های طلاسازی ما تولید ندارند و در رکود کامل به سر می برند.
رئیس اتحادیه طلا فروشان در خصوص ایمیل های دعوت کننده به کار در ترکیه به طلاسازان ایرانی، عنوان کرد: متاسفانه قابلیت پیگیری این موضوع که این ایمیل های سازمان یافته از کدام ارگان در خارج از کشور برای طلاسازان ما ارسال شده نیست.
 
بازار مبل ایران هم در رکود غوطه ور است
عبدالحسین عباسی در گفت وگو با خبرنگار «رازق»با اشاره به رکودی که بر بازار مبل کشور حاکم است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار مبل هم همانند سایر صنوف در رکود کامل به سر می برد و در این شرایط واردات نیز ضربه ای مهلک برای صنف ما است.
وی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه هایی که هر چند وقت یکبار بدون مجوز از اتحادیه در تهران برگزار می شود، افزود: از معضلاتی که صنف مارا تهدید می کند رکود حاکم بر بازار و واردات است علاوه بر این چیزی که بیش از همه صنف ما را دچار تهدید می کند برگزاری نمایشگاه های مبلی است که بدون مجوز از اتحادیه برگزار می شود.
رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان ادامه داد: این نمایشگاه ها به عنوان نمایشگاه فرش برگزار می شود اما بدون مجوز از اتحادیه ما اقدام به فروش مبل می کنند که چون مدت این نمایشگاه ها محدود است تا ما بخواهیم نامه نگاری کنیم و جلوی این افراد متخلف را بگیریم نمایشگاه تمام شده است.
 
صادرات تنها راه نجات بازار گل از رکود است
سید جلال عجایبی در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به رکود حاکم بر بازار گل و گیاه اظهار داشت: هنگامی که رکود به بیشتر بخش های صنعتی و ضروریات زندگی مردم وارد شود، صد برابر آن در حوزه گل و گیاه ورود پیدا خواهد کرد چرا که گل از نیاز های اساسی زندگی مردم نیست و در چنین شرایطی کسی تمایلی برای خرید گل ندارد.
وی در ادامه بیان داشت: در حوزه گل و گیاه علاوه بر تولیدات داخلی برخی از انواع گل ها بصورت وارداتی به کشور ما راه پیدا می کنند و برخی نیز با وجودی که واردات آن ها به کشور ما ممنوع است اما از مبادی غیر قانونی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
رئیس اتحادیه گلفروشان با بیان علت واردات برخی از گیاهان با وجود توانایی تولید آن ها در داخل کشور افزود: علت برخی از این واردات نامناسب بودن شرایط آب و هوایی برای برخی از گیاهان است و اینکه برای تولید گل و گیاه در زمینه ای خاص سرمایه گذاری نشده است اما با تمام این شرایط اگر آن گل ها وارد نشوند اتفاق خاصی رخ نخواهد داد به طور مثال ما انواع گل ارکیده را در کشورمان تولید می کنیم به جز یکی، دو نوع از انواع آن را که نبود آن ها در کشور مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
عجایبی با عنوان اینکه بارها مخالفت خود با واردات گل را اعلام کرده ایم اظهار داشت: اتحادیه در این کار به تنهایی از پس جلوگیری از واردات آنها بر نخواهد آمد و باید ارگان هایی چون وزارت کشاورزی و مرکز حفظ نباتات در این حوزه اقدام کنند که متاسفانه هیچکدام مسئولیتی را در این حوزه قبول نمی کنند.
وی با توجه به عملکرد حوزه گل و گیاه در بخش صادرات عنوان کرد: با وجودی چندین برابر نیاز داخلی در کشور ما گل تولید می شود اما در حال حاضر درصد صادرات در کشور را می توان صفر بیان کرد بجز آن مقدار از گیاهان آپارتمانی و فضای سبز که آن هم تنها بصورت مرز به مرز صادراتش صورت می پذیرد و تا زمانی که بحث پایانه های گل و گیاه تکمیل نشود نمی توان در این بخش موفق عمل کرد.
 
کمر خم شده سنگبری ها زیر مالیات های سنگین
مهدی ملک زاده در گفتگو با خبرنگار سایت خبری«رازق» با اشاره به رکود شدیدی که بر  بازار سنگ بری و سنگ تراشی  حاکم است اظهار داشت: بازار سنگبری و سنگ تراشی تنها به ساخت و ساز مسکن وابسته است و از آنجا که در حال حاضر این بازار حال و روز خوشی ندارد و در رکود به سر می برد به تبع آن صنف ما نیز بدون رونق است.
وی ادامه داد: عدم صادرات نیز موضوعی که بیشتر به این رکود دامن زده است و حتی بسیاری از سنگبری های ما در شهرستان ها بخاطر همین رکود به تعطیلی کشیده شده اند.
رئیس اتحادیه سنگبر و سنگتراشان با بیان این موضوع که صادرات سنگ در کشور ما طی 8 سال اخیر به شدت افت داشته است، عنوان کرد: در این 8 سال کشور ما بخاطر وجود تحریم ها روز به روز در بحث صادرات سنگ  افت کرده و سایر کشور هایی که روزی از لحاظ میزان صادرات از ما پایین تر بودند؛ در حال حاضر از ما پیشی گرفته اند.
ملک زاده با توجه به تاثیر بسته خروج از رکود دولت در اقتصاد کشور، بیان داشت: حدود 70 درصد از اقتصاد کشور به بازار مسکن بستگی دارد و زمانی که بازار ساخت و ساز رونق داشته باشد نشان از وجود رونق در کل اقتصاد است اما اختصاص تسهیلات به بخش خودرو باعث شده تا به طور موقت تنها مشکل خودروسازان حل شود که آن هم پس از مدتی دوباره با مشکل مواجه خواهد شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر که اکثر واحد های صنفی ما رو به تعطیلی هستند نتنها دولت از آنها حمایتی ندارد بلکه با گرفتن مالیات های سنگین و سایر هزینه های دیگر بیشتر به تعطیلی آنها کمک می کند.
 
قاچاق؛ تدبیری که پشم ایرانی را به فرش افغانی تبدیل می کند
سید مجتبی عراقچی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری «رازق» با اشاره به اینکه  در کشور ما حدود 80 درصد قیمت فرش را دستمزد کارگر در بر می گیرد اظهار داشت:  این در حالی است که در کشورهایی مثل افغانستان به علت پایین بودن دستمزد کار گر قیمت تمام شده هر فرش برایشان پایین تر می افتد و با عرضه به بازار های جهانی باعث می شود تا ما مشتریان خارجی خود را از دست بدهیم.
رئیس اتحادیه فرش دستباف با بیان اینکه از دولت انتظار داریم فکری برای این موضوع بکند از علل دیگر رکود بازار فرش را قاچاق پشم دانست و افزود: پشم ایران تریلی تریلی به صورت قاچاق به کشورهای مثل افغانستان، هندوستان و همچنین پاکستان می رود یعنی حتی تار و پود فرش های این کشورها هم ایرانی محسوب می شود اما تنها به دلیل مزد پایین فرش های آن ها مشتری بیشتری دارند.
عراقچی در پایان با ذکر مثالی تصریح کرد: به طور مثال «گبه» نوعی فرش دستبافت محسوب می شود که قیمت تمام شده هر متر مربع آن در ایران حدود 200 دلار در می آید اما همین نوع فرش را در هندوستان با پشم ایرانی می توان با قیمت هر متر مربع 100 دلار خریداری کرد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 424223
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *