۰

10 درصد مردم ایران سالانه یک بار در بیمارستان بستری می‌شوند/ بستری بیماران تنفسی افزایش یافته است

سخنگوی وزارت بهداشت از افتتاح کشوری تخت‌های بیمارستانی در 94 شهر خبر داد و گفت: مردم ایران بیش از 10 بار در سال به مراکز نظام سلامت مراجعه و 10 درصد آنها یک بار در سال بستری می‌شوند.
10 درصد مردم ایران سالانه یک بار در بیمارستان بستری می‌شوند/ بستری بیماران تنفسی افزایش یافته است
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با توافق مجامع بین‌المللی در مورد نظام‌های سلامت و اهداف آنها اظهار داشت: سه هدف اصلی مجامع بین‌المللی برای حوزه سلامت قائل هستند که نخستین مسئله موضوع ارتقای سلامت است که معنای مختلفی داشته و گاهی به طول عمر، کیفیت زندگی و کاهش مرگ و میر تلقی می‌شود.
وی با بیان اینکه اسکیزوفرنی و افسردگی‌دوره‌ای از 10 بیماری اصلی دنیا محسوب می‌شود که باعث از دست رفتن عمر شده اظهار داشت: امید به زندگی و کاهش مرگ و میر در ارتقای سلامت بسیار حائز اهمیت است به طوری که بسیاری از کشورها این مسئله را تبدیل به دلار کرده و برآوردهای اقتصادی از آن دارند و این بدان مفهوم بوده که بررسی می‌کنند به ازای یک سال عمر با کیفیت که قرار است بدست آوریم چقدر عقلانی بوده که برای آن در کشور خرج کنیم. البته این موضوع در هر کشوری متفاوت است و اکثر کشورها یک تا 3 برابر سرانه درآمد ناخالص ملی را جهت خرج کردن برای ارتقای سلامت مقبول می‌دانند.
حریرچی در رابطه با معیار دوم نظام‌های سلامت از دید مجامع بین‌المللی گفت: محافظت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات ناشی از بیماری بسیار حائز اهمیت بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند بیماری در آن نباشد ولی مسئله مورد توجه این است که فقر ناشی از بیماری بدترین نوع فقر است و نظام‌های سلامت به محافظت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات ناشی از بیماری توجه داشته‌اند.
به گفته وی 10 تا 12 سال پیش رتبه ایران از دید بهداشت جهانی در حوزه محافظت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات ناشی از بیماری بالا بود ولی اکنون این رتبه با کاهش همراه بوده است.
حریرچی ادامه داد: بهترین نوع پرداخت در نظام‌های سلامت پیش‌پرداخت به صورت حق بیمه بوده و بدترین نوع آن پرداخت حین دریافت خدمت است که در این راستا و محافظت از شهروندان در برابر مخاطرات ناشی از بیماری یکی از وجهه‌های اصلی طرح تحول سلامت بوده است.
* 10 درصد مردم یک بار در سال بستری می‌شوند
سخنگوی وزارت بهداشت هدف سوم نظام‌های سلامت را مواجهه با مردم عنوان کرد و افزود: در این هدف باید به نیازهای غیر پزشکی مردم همچون احترام به بیمار و کیفیت اتاق‌های عمل و احیا توجه داشت. مردم ما در ایران به طور متوسط 10.6 بار در سال به مراکز نظام سلامت مراجعه می‌کنند که این موید مراجعه متوسط ماهی یک بار به مراکز نظام سلامت همچون بیمارستان، آزمایشگاه،‌داروخانه و .... است، همچنین 10 درصد مردم به طور میانگین در سال در بیمارستان بستری می‌شوند.
حریرچی در رابطه با آلودگی هوا و میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی اظهار کرد: مراجعات سرپایی و بستری در فصل سرما به طور کلی افزایش می‌یابد که این میزان نسبت به سال‌های پیش افزایش قابل توجهی نداشته است. شرایط تحت کنترل است و به صورتی نبوده که بیمارستان‌ها از ما تخت اضافه‌تر طلب کنند.
وی افزود: میزان مراجعات به مطب و درمانگاه‌ها نسبت به یک ماه قبل افزایش یافته و کسانی که بیماری تنفسی دارند بستری آنها مقداری بیشتر شده است ولی به طور کلی تغییر شدیدی نسبت به مشابه سال قبل نداشته‌ایم.
سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با تجمیع بیمه‌ها عنوان کرد: در این زمینه به اندازه کافی صحبت شده و جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور پنج‌شنبه گذشته تشکیل شد تجمیع بیمه‌ها از جانب دولت و مراکز تصمیم‌گیر در حال پیشروی است کار کارشناسی نیز در این زمینه انجام شده، البته تجمیع بیمه‌ها دو بعد دارد که یکی سازماندهی و عملیات در مورد آن بوده و دیگری مربوط به منابع بیمه‌ها است.
حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای برای رفع کمبود تخت‌های ICU دارد یا خیر اظهار داشت: وزرات بهداشت برنامه‌های وسیعی را در این زمینه از سال پیش آغاز کرده و امیدواریم تا یک ماه آینده بتوانیم خبرهای خوشی را اعلام کنیم. انواع تخت‌های ICU و مراقبت‌های ویژه افزایش می‌یابد و افتتاح کشوری در 94 شهر را خواهیم داشت.
* افزایش تخت‌های مراقبت ویژه در 94 شهر
وی با بیان اینکه ضرورت استفاده بهینه از تخت‌های موجود نیز احساس می‌شوند گفت: کمبود تخت مشکل کلی در همه دنیا است و چندی پیش کشور فرانسه اعلام کرد 24.5 درصد از کل هزینه بهداشت و درمان خود را در زمینه اختصاص تخت‌های بیمارستانی به کسانی داده که در یک ماه آخر عمر خود بوده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه چگونگی ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها به کارتن‌ خواب‌ها و مشکلی که مدتی پیش در بیمارستان امام خمینی پیش آمده است گفت: هر بیماری که به ما مراجعه کند موظفیم به آن خدمات ارائه دهیم حال کارتن‌خواب باشد یا یک فرد عادی، البته در زمینه بیماران کارتن خواب مشکلی که وجود دارد درواقع مربوط به ترخیص آنها بوده چرا که این افراد را پس از ترخیص باید به ولی قانونی یا مرکزی که قانون مکلف کرده تحویل دهیم. دختری 23 ساله که چندی پیش به بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده و کارتن خواب بود با وجود بی‌تختی در بیمارستان‌ها پس از بستری به بخش عفونی منتقل شد و در زمان مرخصی دسترسی به ارگان خاص موجود نبوده ولی به طور کلی در زمینه ارائه خدمات مشکلی نداریم.
حریرچی درمورد درگیری کادر پزشکی با مردم گفت: زمینه‌های زیادی برای اصلاح آن وجود دارد روزانه در پزشکی قانونی 1600 پرونده نزاع ثبت می‌‌شود که تهران رکورد دار آن است، طبق آمار 7 ماهه بیش از 368 هزار نزاع به وقوع پیوسته که بخشی از کاهش این نزاع‌ها و رفع آن به اقدامات متولیان اخلاق، فرهنگ و دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش بازمی‌گردد.
وی اظهار کرد: بیمارستان محیطی است که مردم نوعاً از آن ناراحت‌ هستند به طور مثال فردی قصد سفر داشته و در لحظه آخر با خونریزی یا فوت عزیزش همراه شده و این مسئله شرایط استرس‌زایی را برای آنان ایجاد می‌کند، لذا همه کسانی که به نظام‌های سلامت مراجعه می‌کنند استرس دارند و از طرفی به دلیل کمبود پزشک و پرستار همچنین تخت بیمارستانی، پرسنل ما شدیدا تحت فشار هستند، به طوری که پزشکان متخصص ما به طور متوسط 1.7 برابر وضعیت نرمال فعالیت می‌کنند.
حریرچی خاطر نشان کرد: دو کار فرهنگی برای کاهش درگیری کادر پزشکی با مردم لازم است یکی از جانب خود مردم و دیگری از جانب پرستاران و پزشکان تا بتوانیم شرایط بحران را کنترل کنیم، همچنین در این زمینه اقدامات حفاظتی فیزیکی مناسب باید انجام شود.
وی درمورد دستگیری معتادان توسط نیروی انتظامی گفت: درمورد معتادان تدبیری که چند روز اخیر توسط شهرداری و نیروی انتظامی انجام گرفته با برخوردهای قبلی متفاوت و سازمان‌دهی بوده است ولی به طور کلی معتاد و غیر معتاد اگر بیماری داشته باشند درمان آن برعهده ما است. البته در کل باید شرایطی ایجاد شود که افراد به طرف اعتیاد نروند و یا پس از ترک زمینه اشتغال آنها فراهم و در حین اعتیاد نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.
 
 
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب: 422775
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *