۰
گزارش تفتان ما از مشكلات كارخانه هاي آرد استان؛

روزهای سیاه كارخانه هاي آرد سيستان و بلوچستان/ قفل های بسته كارخانه هاي آرد استان در انتظار چرخش كليد تدبير

كارخانه هاي آرد استان سيستان و بلوچستان اين روزها حال خوشي ندارند و در آستانه ورشكستگي و پيوستن به 3 كارخانه آرد ديگري كه سالهاست تعطيل است و هيچ كوششي براي راه اندازي آن ها نشده است.
روزهای سیاه كارخانه هاي آرد سيستان و بلوچستان/ قفل های بسته كارخانه هاي آرد استان در انتظار چرخش كليد تدبير
به گزارش تفتان ما، کارخانه آرد شهرستان خاش به عنوان یکی از فرصتهای اشتغالزایی و توسعه اين شهرستان به حالت خاموشی رفته و قريب به 4 سال است كه تعطيل است.
با توجه به اینکه شهرستان خاش قطب کشاورزی استان است و افزون بر 9 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي آن به زير كشت گندم قرار دارد و توليد سالانه گندم در اين منطقه بالغ بر 20 هزار تن است ضرورت فعالیت این واحدهای تولیدی بیش از پیش احساس می‌شود، به نوعی که وجود کارخانه‌های آرد در این استان می‌تواند زمینه خوبی برای درآمدزایی در این بخش را فراهم كند و براي بسيار از جوانان اشتغالزايي كند.
همچنین سهمیه مصرفی آرد اين شهرستان ماهانه يك هزار و  500 تن است كه اگر اين كارخانه در شهرستان خاش مجدداً راه اندازي شود، كمك بسزايي به رونق بازار و توليد آرد اين شهرستان مي كند.
اما اين اصل داستان غم انگيز تعطيلي اين كارخانه نيست بلكه دو كارخانه آرد زابل و چابهار هم در اين استان تعطيل است و ساير كارخانه هاي آرد استان هم اين روزها حال خوشي ندارند و در آستانه ورشكستگي هستند و تاكنون هيچ كوششي از طرف مسئولان براي راه اندازي آنها انجام نشده است و همچنان دستگاه هاي اين كارخانه ها خاك مي خورند.
                                                        
اين تعطيلي ها از زماني شروع شد كه دولت قانون هدفمندي يارانه ها را تصويب كرد و نان كارگران اين كارخانه ها آجر شد و تعطیلی این کارخانه هاي بسيار بزرگ، ضربه سنگيني بر اشتغال اين استان وارد كرده به  طوري که با راه اندازي مجدد اين دستگاه ها افراد بسياري به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اين كارخانه ها مشغول به كار مي شوند و از جمعيت بيكار جامعه كاسته خواهد شد چرا كه بيكاري در عصركنوني يكي از مشكلات اصلي قلمداد مي شود و در دولت روحاني فقط در حد شعار باقي مانده است و مردم استان سيستان و بلوچستان سالهاست كه در حسرت راه اندازي اين كارخانه ها هستند و هر روز نيز اينگونه فرصت ها در حال سوختن است و هيچ مسئولي به فكر راه اندازي آنها نيست.
طی مشاهدات خبرنگار تفتان ما يكي از مهمترين مشكلات اين كارخانه ها افزایش تقاضا است چرا كه مهم‌ترین موضوع در بحث افزایش تقاضا ایجاد بازارهای جدید صادراتی است، چرا كه با توجه به شرایط همجواری استان سيستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان می توان از ظرفیت تولید آرد استان برای رونق بخشیدن به بخش صادرات قانونی استفاده کرد و این واحدهای صنعتی را رونقی دوباره بخشید.
* كارخانه آرد گلچرخ خاش توانايي صادرات ماهانه 2 هزار تن آرد را دارد
مدير عامل كارخانه آرد گلچرخ خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه كارانه آرد خاش به دليل عدم فروش آرد مدت 4 سال تعطيل است، گفت: اين كارخانه توان تامين 1600 تن آرد مورد نياز شهرستان و حتي استان را دارد.

موسوي تصريح كرد: ماهانه 2 هزار تن جهت صادرات آرد به ساير نقاط كشور نيز آمادگي داريم كه بايد مسئولان جهت راه اندازي اين كارخانه در جهت اقتصاد مقاومتي همت كنند.
* افزايش صادرات تنها راه حل بازگشت كارخانه هاي آرد به چرخه توليد است
معاون وزير جهاد كشاورزي و مدير عامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران نيز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه یکی از دلایل کم‌شدن تعطيلي این کارخانه‌ها نبود تناسب تولید و مصرف در داخل کشور است، اظهار كرد: این مسئله به این معناست که صنایع تبدیلی که آرد را تولید می‌کنند نسبت به مصرف آن از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند.
علي قنبري با اشاره به اُفت شدید سرانه آرد مصرفی، تصريح کرد: راه‌های برون‌رفت از این معضل، افزايش صادرات است تا چرخ این کارخانه‌ها بچرخد، در غیر این صورت شاهد تعطیلی این كارخانجات هستیم.
* به زودي 3 كارخانه تعطيل شده استان به چرخه توليد باز مي گردند
وي از راه اندازي 3 كارخانه توليد آرد تعطيل شده استان سيستان و بلوچستان در آينده نزديك خبر داد و گفت: با شروع به كار مجدد اين سه كارخانه زمينه صادرات آرد از طريق بندر چابهار به كشورهاي همسايه را فراهم خواهد شد.
* از كل ظرفيت توليد آرد استان تنها يك سوم آن استفاده مي شود
وي اذعان كرد: کارخانه های استان سيستان و بلوچستان ظرفیت تولید بالغ بر80 هزار تن آرد با کیفیت را دارند که اکنون تنها از یک سوم ظرفیت آن بهره گرفته می شود
.
معاون وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر اينكه اين كارخانه ها با كمك و حمايت شركت مادر تخصيص بازرگاني دولتي ايران به زودي با توليد آرد با كيفيت بالا وارد چرفخه توليد خواهد شد، اظهار كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي و خريد بيش از 8 ميليون تن گندم نيازي به واردات آرد نخواهيم داشت.
به گزارش تفتان ما، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از توان کارخانه‌های آرد و تلاش برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی مورد تاکید است که باید اهتمام جدی در این راستا صورت گیرد

.

.

.

.

انتهاي پيام/
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 422353
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *