۰
جان کری:

هنوز برای قضاوت درباره موفقیت مذاکرات خیلی زود است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، هنوز خیلی زود است که بگوییم مذاکرات فشرده هسته‌ای با ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود.
هنوز برای قضاوت درباره موفقیت مذاکرات خیلی زود است
به گزارش حوزه سیاست خارجی «خبرگزاري دانشجو»، ‌وزیر خارجه آمریکا در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، روز دوشنبه (8 تیر) با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.
 
وی در جمع خبرنگاران درباره پیشرفت مذاکرات گفت: «ما هنوز سرگرم کار هستیم و هنوز برای هر گونه قضاوت خیلی زود است.»
 
این در حالی است که یکی از مسائلی مهمی که تا به حال مانع رسیدن به توافق شده اطمینان از این مساله است که آژانس بتواند در نهایت گزارش دهد برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده است.
 
جمهوری اسلامی ایران همواره اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را قویا رد کرده و به بازرسان آژانس اجازه نمی‌دهد از مراکز نظامی این کشور بازدید کنند.
 
ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به اضافه آلمان در حال گفت‌وگو برای رسیدن به توافق تا تاریخ ضرب‌الاجل 30 ژوئن هستند. اما برخی گزارش‌ها از احتمال تمدید چند روزه این مذاکرات حکایت دارند.
 
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح دوشنبه وارد تهران شد تا با مقامات کشور درباره روند مذاکرات گفت‌وگو کند. ظریف می‌گوید بازگشت او طبق برنامه بود و فردا به وین بازمی‌گردد.
 
با این حال مذاکرات معاونان و کارشناسان ایران و 1+5 بر سر تهیه پیش‌نویس متن نهایی توافق ادامه دارد.
 
بر اساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود متن توافق 20 صفحه‌ای باشد که علاوه بر آن پنج صفحه الحاقیه فنی خواهد داشت.
 
یکی از مقام‌های آمریکایی با اشاره به احتمال تمدید مذاکرات، تائید کرده است که همه قصد دارند پس از روز ضرب‌الاجل در وین بمانند.
 
در همین حال، فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که در مذاکرات اتمی در وین حضور دارد، می‌گوید تمام طرف‌ها «اراده سیاسی» لازم برای رسیدن به توافق نهایی را نشان داده‌اند.
 
وی بر احتمال ادامه مذاکرات در چند روز آینده تاکید کرد اما افزود مذاکرات نمی‌تواند برای چند ماه ادامه داشته باشد و «تمدید مذاکرات یک گزینه نیست.»
 
به گفته موگرینی همه طرف‌ها کاملا به این واقعیت آگاه هستند که «ما شرایط رسیدن به توافق را داریم.»
 
او افزوده است:«توافق خوبی ا‌ست و ما باید از ساعت‌ها، از روزهای پیش رو استفاده کنیم تا آن را به پایان برسانیم.»
 
همچنین، لی بائودونگ، معاون وزیر خارجه چین، نیز گفت رسیدن به توافق تا یک هفته دیگر امکان‌پذیر است و همه طرف‌ها تنها چند گام تا رسیدن به توافق نهایی فاصله دارند.
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 422142
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *