۰
گزارش تفتان ما از رنج محرومیت و عدم توجه دولت به سيستان و بلوچستان/

تنگی معاش و وضعیت سخت زندگی درجنوب شرق كشور/ افزايش مصرف مواد مخدر، عدم اشتغال و بيكاري سبب اختلافات و نزاع هاي قومي و طايفه اي در سيستان و بلوچستان شده است

دشواری و تنگی در تامین معیشت و وضعیت سخت برای گذران زندگی در شهرهای جنوب شرق كشور نگاه پر مهر دولتمردان را به این منطقه محروم و اما پر ظرفیت مطالبه می کند اما مسئولان چشمان خود را بر اين استان پهناور بسته اند و هيچ توجهي ندارند.
تنگی معاش و وضعیت سخت زندگی درجنوب شرق كشور/ افزايش مصرف مواد مخدر، عدم اشتغال و بيكاري سبب اختلافات و نزاع هاي قومي و طايفه اي در سيستان و بلوچستان شده است
به گزارش تفتان ما، مردم مرزدار و دوستدار انقلاب و یاوران راستین امام راحل و مقام معظم رهبری در گستره ای وسیع از پهنه مرزی ایران اسلامی سکونت دارند و به کار و تلاش مجاهدانه برای حفظ سربلندی و عزتمندی کشور، ترویج ارزشها و پاسداری از مرزهای میهن مشغول هستند.

مردم این منطقه با ثابت کردن وفاداری خود به اسلام، انقلاب اسلامی و دفاع جانانه از خاک میهن بارها نشان داده اند که در استکبارستیزی و ولایتمداری و حضور یکپارچه در صحنه بی نظیر و بی همتا هستند.

در سالهای با برکت نظام اسلامی و با تلاش و همت دولتمردان کارهای بزرگی برای مردم انجام شده و همچنان کارها با قوت ادامه دارد، اما عمق محرومیت ها آنچنان بالا است که خدمات صورت گرفته، به چشم دیده نمی شوند.

وضعیت بسیار بد راهها، نبود شرکت ها و کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی، نبود ظرفیت برای ایجاد اشتغال پایدار، وجود خشکسالی های طولانی مدت، وقوع توفان شن، سیل و سرما در کنار سایر حوادث ناگوار طبیعی و انسانی سبب شده که هر ساله معاش بر مردم منطقه محروم سیستان و بلوچستان تنگ و تنگتر بشود روزهای مشقت باری بر مردم رقم بخورد.

بسته شدن مرزها بعد از روی دادن یک اتفاق ناگوار تروریستی، در کنار سخت گیری های مرزی سبب رشد آمار بیکاری، گرایش به سمت قاچاق انسان، کالا و سوخت و مواد مخدر و کارهای خلاف دیگر، بالا رفتن آمار سرقت، گروگانگیری و رشد آسیبهای اجتماعی در این منطقه مرزی شده است.

مردم منطقه از روی ناچاری و برای تهیه یک لقمه نان در ساعات شبانه روز جان خود را با حمل سوخت و یا قاچاق انسان و گذر از جاده های مرگ به خطر می اندازند و در لحظه های مختلف جان خود و سایر هموطنان را با خطر مواجه می سازند که اخبار حوادث در رسانه های مختلف گواه بر این مدعا است.

هیچ روزی و شبی نیست که در سایت ها و نشریات استانی و کشوری خبری از سوانح ناگوار رانندگی، مبارزه عوامل انتظامی و امنیتی با قاچاقچیان سوخت، مواد مخدر و غیره نباشد.

بسیاری از اختلافات قومی و غیره ریشه در مواد مخدر، نبود کار و شغل مناسب و آسیبهای دیگر اجتماعی دارد که همه روزه وقت مفید مسئولان، علما و معتمدان برای کاهش دادن اختلافات سپری می شود.

مردم منطقه با داشتن صبر و حوصله فراوان و تحمل سختی ها و دشواری های روزگار به نگاه سرشار از مهر و محبت مسئولان خدمتگذار امید دارند.

تلاش برای ایجاد راههای مناسب برای گذر کردن آسان از مسیرهای عبوری بین شهرها، بازکردن گذرگاههای مرزی، درهم شکستن دیوارهای مرزی، ایجاد بازارچه های مرزی، دور کردن نگاههای امنیتی به مرزهای سیستان و بلوچستان در کنار ایجاد کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی، رونق دادن به مباحث گردشگری، کشاورزی و بهره بردن از ظرفیت های استان کمترین انتظار مردم از مسئولان برای کاهش دادن مشکلات و رفع نیازهای آنان است.

* ظرفیت های سیستان و بلوچستان، اقتصاد منطقه را متحول می کند
 کارشناسان معتقدند می‌توان لیست بلند بالایی از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برای اشتغال‌زایی ارائه داد که هر کدام از آنها می‌تواند به تنهایی اقتصاد یک استان را متحول کند.

وجود آثار باستانی بی‌نظیر در سیستان و بلوچستان که برخی از آنها جزو برترین آثار تاریخی در کشور است و مواردی از آنها مانند "شهر سوخته" زابل حتی در جهان بی‌نظیر است؛ از جمله مواردی هستند که چندان توجهی جهت جذب گردشگر و توریست برای آن دیده نشده است.

وجود مرزهای دریایی و قرار داشتن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه کشور در سیستان و بلوچستان، از دیگر ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در این استان به شمار می‌آیید.

کارشناسان معتقدند بارور کردن ظرفیت‌های اقتصادی بندر چابهار به تنهایی می‌تواند هزاران شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این استان ایجاد کند.

این در حالی است که سیستان و بلوچستان با وجود هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان چندان نقشی در بازار پرمصرف آنها ندارد.

گفتنی است به این لیست بلند بالا برای تولید اشتغال می‌توان وجود ذخایر بی‍نظیر معدنی، محصولات کشاورزی گاه منحصر به فرد، قرار گرفتن در محور جهانی ترانزیت در آسیای میانه و... را نیز اضافه کرد.

*دستگاه‌های اجرایی استان باید مسیرها و زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند
حمیدرضا پشنگ‌ ریگی از نمایندگان ادوار سیستان و بلوچستان در مجلس بر فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاران تأکید و بیان کرد: هر یک از دستگاه‌های اجرایی استان باید مسیرها و زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند تا هر سرمایه‌گذار هنگام مراجعه جهت سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه نشود.

نماینده سابق مردم خاش در مجلس نجات منطقه و کشور از وضعیت اقتصادی کنونی را در گرو روان‌سازی و واقع شدن بر مدار کسب و کار دانست و افزود: باید درب ادارات به روی صاحبان سرمایه باز باشد؛ مسئولان از تعصبات خشک اداری خارج شوند؛ دولت گلوگاه‌های حساس دستگاه‌ها را به اهلش بسپارد و ناخالصی‌ها از مجموعه دستگاه‌ها کنارگذاشته شوند تا روان‌سازی به معنای واقعی انجام شود.

وی اظهار کرد: باید لیست تمامی واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل صنعتی و تولیدی استان تهیه و راهکارهای فعال‌سازی آنها نیز بررسی شود و از منابع اعتباری دولت به نحو شایسته‌ای جهت فعال‌سازی واحدهای واجد شرایط استفاده شود.

پشنگ اضافه کرد: تصحیح آمار، نقد صحیح و تلاش برای افزایش ردیف‌های اعتباری استان باید از سوی مدیران انجام شود.

وی بیان کرد: مسئولان باید نرخ واقعی بیکاری استان را مشخص کنند و براساس واقعیات موجود یک گزارش واقعی و قابل دفاع به مردم و دولت ارائه دهند.
وی با اشاره به این که وظیفه دولت آماده کردن زیرساخت‌ها و تهیه زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمومی است؛ تصریح کرد: واقع‌گرایی، راست‌گویی و صداقت با مردم گره‌گشای حل مشکلات جامعه است.

نماینده سابق مردم خاش افزود: وقتی از خودمان و یا هر فرد عادی در مورد نرخ بیکاری استان سئوال کنیم؛ به آماری بیش از 30 درصد می‌رسیم چراکه نباید واقعیت را بگوییم.

وی تأکید: برای دفاع از حق مردم باید واقعیات را به دولت که سیاستگذاری‌ها و پاسخگویی به مطالبات مردم را بر عهده دارد؛ بازگو کنیم.

*محروميت هاي شديد اقتصادي و ميزان بالاي بيکاري در مناطق مرزي
حسین ابراهیم زاده از استادان دانشگاه شهرستان خاش می گوید: وجود محروميت هاي شديد اقتصادي و ميزان بالاي بيکاري در مناطق مرزي، تاثير شگرفي در افزايش عبور غيرقانوني انسان و به تبع آن، قاچاق کالا، مواد مخدر، اسلحه، سوخت، دام و ساير اموري که مخل امنيت مرزها محسوب مي شوند، دارد.
 
وی بیان کرد: ساکنان مناطق مرزي اغلب افرادي هستند که زمينه هاي مساعد براي اشتغال سالم را ندارند؛ لذا براي کسب درآمد به قاچاق و فعاليت هاي غيرقانوني، روي مي آورند.     به گفته این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در اين بين، سودآوري بالاي قاچاق کالا از مهم ترين دلايل گرايش به اين امر است. اين سود، ناشي از تفاوت قيمت هاي بين بازار داخل با کشورهاي هم جوار است.     وی ادامه داد: وضعيت جغرافيايي مهم ترين عاملي است که سبب گسترش قاچاق کالا در کشور، خصوصا استان سيستان و بلوچستان شده است؛ وجود هزاران کيلومتر راه آبي و خاکي در مرزها و نيز هم جواري با کشورهاي بي ثبات باعث شده که سرمايه گذاري مولد در مناطق مرزي دچار کاهش شود؛ هم چنين اين امر موجب عدم رونق بازارچه هاي مشترک مرزي نيز شده است.   * فقر و بیکاری عامل عمده گرایش مردم به قاچاق است
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی گفت: فقر اقتصادی و بیکاری از عوامل عمده روی آوردن جوانان سیستان و بلوچستان به قاچاق اتباع بیگانه و سوخت است.
 
علی کرد افزود: از آنجایی که به بهبود اشتغال در استان‌های مرزی توجه جدی نشده بنابراین جوانان استان به دلیل نبود اشتغال و بیکاری از سر اجبار برای امرار معاش به قاچاق انسان و سوخت روی آورده و در این بین جان خود و اتباع بیگانه را به خطر می‌اندازند.     وی بیان کرد: به صورت جدی نیاز است دولت به بهبود اشتغال در استان های مرزی و کمتر توسعه یافته توجه داشته تا جوانان برای گذران زندگی به سمت قاچاق انسان و سوخت گرایش پیدا نکنند.   * چشم اميد مردم سيستان و بلوچستان به دستان دولت نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم تدابیر مشخص بمنظور ایجاد اشتغال که باعث روی آوردن جوانان به مشاغل کاذب و خطرناک مانند حمل گازوئیل، شده لذا بنده بر پیگیری موضوع از مجاری قانونی تاکید می ورزم.

محمدنعیم امینی فرد افزود: حوادث جاده ای موید عدم توجه به استانداردهای مناسب در اجرای پروژه مذکور، عدم تعبیه مسیرهای زیرگذر، تامین روشنایی مناسب و تدابیر ایمنی بوده و علیرغم تذکرات جدی به وزارت راه و شهرسازی و مسولین ذیربط قدم های ملموسی برداشته نشده است.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب: 441687
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *