۰
با پا در میانی علماء و ریش سفیدان؛

دو طايفه «شهنوازي» و «سالارزهي» در سيستان و بلوچستان پس از 20 سال نزاع و درگيري صلح و سازش كردند

اختلاف و درگیری دو طایفه «شهنوازي» و «سالارزهي» سيستان و بلوچستان كه 20 سال طول كشيده بود، با وساطت و پا در میانی علماء، معتمدان، ریش‌سفیدان طوایف و بزرگان قبايل شهرستان خاش به صلح و سازش انجامید.
دو طايفه «شهنوازي» و «سالارزهي» در سيستان و بلوچستان پس از 20 سال نزاع و درگيري صلح و سازش كردند
به گزارش تفتان ما،  محمداكبر چاكرزهي فرماندار شهرستان خاش در نشست صلح دو طايفه شهنوازی از بخش مرکزی خاش و سالارزهی از بخش نوک آباد، با بيان اينكه مردم ما مردمی هستند که خصلت‌های بسیار خوبی دارند، اظهار كرد: در ميان تمامي اقوام آریایی و آسیایی در بسیاری از این خصلت‌ها سرآمد هستند که از این خصلت‌های خوب می‌توان به مهمان‌نوازی این مردم خونگرم اشاره کرد.
 
وي تصريح كرد: ما بايد با بحث"پیشگیری" این اختلافات را به حداقل برسانیم و بهترین راهکار این است که ما اختلافات فردی را رفع کنیم و نگذاریم، این اختلافات توسعه یابند.
 
فرماندار شهرستان خاش گفت: درگیری ها و اختلافات قومی سبب اختلال در مسیر خدمت رسانی و در نتیجه پیشگیری از عناصر توسعه در جامعه می شود.
 
وي افزود: نگاه نظام اسلامی بر رافت و عطوفت و مهربانی است و هر چه در جامعه وحدت حفظ شود به اقتدار و عظمت کشور می افزاید و دشمنان از رسیدن به اهداف خود ناکام می مانند.
 
چاكرزهي بيان كرد: متاسفانه برخي افراد در كنار خصلت هاي خوب، خصلت لج بازي نيز دارند و  بسیاری از افراد به جرم طایفه به قتل می‌رسند که این اختلافات سر مسائلی صورت می‌گیرد که ارزشی ناچیز دارند و یا ارزشی ندارند و ما با این فرهنگ و رسوم زندگی می‌کنیم و باید این فرهنگ در بین مردم جا بیفتد که اختلافات فردی به اختلافات طایفه‌ای تبدیل نشود.
 
وي با بيان اينكه بزرگ کسی است که اجازه ندهد، این اختلافات به وجود بیاید، اذعان كرد: ما که این اختلافات را رفع کردیم، بزرگ نیستیم، در واقع ما باید فرهنگسازی کرده و به
سمت قانونمند شدن حرکت کنیم و اگر از اول مشکلی پیش بیاید، افراد باید از راه قانونی عمل می‌کردند.
 
فرماندار شهرستان خاش با بيان اينكه اين صلح و سازش ها باعث برقراري امنيت پايدار در منطقه مي شود، اظهار كرد: مردمان اين خطه بايد همواره به نظام و ميهن اسلامي وفادارا باشند تا شاهد رشد و توسعه اين مناطق باشيم.
 
همچنين شماری از امامان جمعه و معتمدان خاش نیز بر ضرورت رفع مشکلات و اختلافات قومی و توجه به مباحث وحدت و همبستگی در جامعه تاکید کرد.
 
گفتني است؛ اين نشست با حضور فرماندار، علمای شهرستان از جمله مولوی عثمان قلندرزهی، مولوی عبدالستار حسین زهی؛ مولوی عبدالواحد ریگی، فرماندهی انتظامی، بخشداران مرکزی و نوک آباد، سردار خوبیار خان شهنوازی، سردار ولی محمد کرد، رئیس دفتر نماینده شهرستان، نماینده دادگستری شهرستان و جمعی از ریش سفیدان و معتمدین و طرفین درگیری در محل مهمانسرای فرمانداری خاش برگزار و پس از ۲۰ سال به این نزاع خاتمه داده شد.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب: 441660
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *