۰
معضل بسيار جدي؛

وجود ۳۰۰ بيمار تالاسمي در شهرستان خاش/ ازدواج های درون فامیلی و بی توجهی به آزمایشات مهمترين عامل گسترش تالاسمي در خاش است

رئيس بيمارستان امام خميني(ره) شهرستان خاش گفت: 300 بیمار تالاسمی در خاش وجود دارند كه اين تعداد روز به روز در حال افزايش است و اين شهرستان را با معضل جدي مواجه كرده است.
وجود ۳۰۰ بيمار تالاسمي در شهرستان خاش/ ازدواج های درون فامیلی و بی توجهی به آزمایشات مهمترين عامل گسترش تالاسمي در خاش است
رضا كرد در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما اظهار كرد: افزون بر 300 بیمار تالاسمی در خاش وجود دارند که نیازمند دریافت خدمات و اهدای خون هستند.
 
وي بيان كرد: تعداد زوجین ناقل تالاسمی در خاش بسيار زياد است كه کار ارجاع اين زوحين جهت آزمایش پی ان دی صورت مي گيرد.
 
كرد ادامه داد: ازدواج های فامیلی و کم توجهی به آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری در خاش موجب شده که این شهرستان در زمره یکی از مناطق با بیشترین درصد مبتلایان به بیماری تالاسمی قرار گیرد.
 
وي خاطرنشان كرد: تالاسمی بیماری ارثی است، بدن این بیماران نمی تواند به اندازه کافی هموگلوبین (رنگدانه موجود در سلول های قرمز خون) تولید کند بنابراین آنها همواره نیازمند خون هستند.
 
رئيس بيمارستان امام خميني(ره) شهرستان خاش گفت: تشکیل کمیته تالاسمی، تکثیر و چاپ پمفلت، پوستر و بنر و توزیع در سطح شهرستان، هماهنگی و مکاتبه با کلیه مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و پایگاهها، مکاتبه و اطلاع رسانی از طریق ائمه جمعه جهت بیان اهمیت این بیماری و پیشگیری از آن، پخش کلیپ تالاسمی در مراکز مشاوره، تقدیر از فعالین برنامه تالاسمی، بازدید از بخش تالاسمی بیمارستان امام خمینی ( ره) و اردوی تفریحی بیماران تالاسمی به دامنه قله تفتان از جمله برنامه های در جهت کاهش و جلوگیری این بیماری در منطقه محسوب است.
 
وي با بيان اينكه تالاسمی بیماری ارثی ژنتیکی است که از والدین ناقل بیماری به کودکان منتقل می شود، اذعان كرد: ناتوانی بدن در خون سازی از عوارض این بیماری است که با تزریق خون حداقل ماهی یک بار مشکل خون سازی را جبران می کنند و برای تنظیم آهن خون اضافه موجود در بدنشان هر شب مجبور به تزریق دسفرال هستند که هشت ساعت به طول می انجامد و با درد همراه است.
 
رئيس بيمارستان امام خميني(ره) شهرستان خاش اظهار كرد: درمان قطعی این بیماری تنها از طریق پیوند مغز استخوان امکان پذیر است که در تمامی موارد این پیوند عملی نبوده و در صورت امکان نیز هزینه های هنگفت دارد.
 
گفتني است؛ در خصوص بيماري تالاسمي یازدهمین گردهمایی استانی تالاسمی با حضور پزشکان، پرستاران و مسئولان شعبات انجمن های تالاسمی در شهرستان خاش با مشارکت انجمن تالاسمی ایران با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران، اساتید و پزشکان فوق تخصص در زمینه بیماریهای خونی و بیماران تالاسمی برگزار شد.
 
برپايه اين گزارش؛ انجمن تالاسمی هدف از برگزاری این همایش را معرفی تازه های درمان و نحوه درمان بیماران تاسمی طبق استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسته جامع خدمتی بیماران تالاسمی و نیز روشهای پیشگیری از ابتلای آن در جامعه و بین خانواده ها عنوان كرده است.
 
انتهاي پيام/
 
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 441466
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *