۰
وقتی رویای مهاجرت به ایران کابوس می شود؛

قاچاق انسان در محورهاي مواصلاتي سيستان و بلوچستان بازهم حادثه آفرید/ کشته و مجروح شدن ۲۳ نفر + تصاوير

براساس آمار و اخبار بيشترين حوادث رانندگي ناشي از سرعت زياد، حمل مواد سوختي و اتباع بيگانه در محورهاي مواصلاتي زاهدان- خاش، خاش - سراوان و همچنین محورهای فرعی سراوان منتهی به مرز رخ می دهد كه در نهایت منجر به سوختن قاچاقچیان یا افراد بی گناه دیگر می شود و تلفات جاني و مالي بسياري را بر زمين ميگذارد.
قاچاق انسان در محورهاي مواصلاتي سيستان و بلوچستان بازهم حادثه آفرید/ کشته و مجروح شدن ۲۳ نفر + تصاوير
به گزارش  تفتان ما، تبديل شدن استان پهناور سيستان و بلوچستان به يكي از مبادي ورودي و خروجي سوخت سبب شده تا سودجويان و قاچاقچيان از هر راهي حقوق مردم اين استان را پايمال كنند و با بي توجهي به جان انسان ها باكهاي اضافي ايجاد كرده و بيت المال را به جيب بزنند و سوخت را به آن طرف مرزها قاچاق كنند اما قاچاق سوخت تنها اقدام اين قاچاقچيان نيست بلكه مهاجران افغاني براي ورود به ايران جان خود را به دست اين قاچاقچيان انسان مي سپارند.
 
تصادف خودروهاي قاچاق سوخت و انسان اين روزها تيتر بسياري از رسانه ها شده و هر روز خبرهاي ناگواري از اين دست به گوش مي رسد و اين حوادث كه معمولاً با تعداد زياد قرباني همراه است و اين قربانيان كه اكثراً مهاجران كشورهاي همسايه هستند كه به منظور يافتن كار و زندگي بهتر، خانه و كاشانه خود را در آن سوي مرز رها ميكنند و با پرداخت مبالغ هنگفتي به قاچاقچيان جان خود را كف دست مي گذارند و راهي ايران مي شوند و آنها براي رسيدن به مقصد مجبور هستند گاهي در پژو 15 نفر كمتر و بيشتر به صورت فشرده بشينند و يا در عقب تويوتا خارج از گنجايش و آمار بشينند و سرعت زیاد این ماشین ها برای رسیدن به مقصد، در موارد بسیاری حوادثی را رقم می زند که از مرگبارترین حوادث جاده ای استان به شمار می روند.
 
در واقع آمار دقيقي در اين خصوص در دست نيست اما با نگاهي به آرشيو و سابقه اخبار رسانه هاي متعدد مي توان دريافت كه در سال هاي اخير، دهها تصادف مرگبار در محورهای زابل ـ  زاهدان ؛ سراوان - خاش و چابهار - پیشین - ایرانشهر رخ داده که یک پای آن خودروهای حامل اتباع افغانی بوده اند. از آنجا که این خودروها معمولا تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی را قاچاق می کنند، در هنگام تصادف، آمار قربانیان هم به طرز شگفت انگیز و  خاصي بالا می رود و به همین علت این روزها وقتی خبری از تصادفات جاده ای با تعداد قربانیان بالا به گوش می رسد، ناخودآگاه این سوال پیش می آید که آیا پای خودروهای حمل مهاجران غیرقانونی هم در میان بوده یا نه؟
 
علي اي حال موقعيت جغرافيايي و استراتژيك استان سيستان و بلوچستان و تفاوت قيمت مواد سوختي در دو طرف مرز پاكستان و افغانستان و ايران سبب شده تا روزانه قاچاق سوخت و انسان به خصوص در مناطق جنوبي استان افزايش يابد و خطرات و آسيب هاي جبران ناپذيري را براي مردم و آينده اين استان رقم بزند كه بعضاً غيرقابل جبران است.
 

 
با اين تفاسير بارها شاهد آن بوديم كه قاچاقچيان كه جان خود را كف دست گذاشته اند براي فرار از چنگال قانون با خودروهاي حامل مواد سوختي و اتباع بيگانه با سرعت هاي غيرمجاز در محورهاي منتهي به مرز تردد مي كنند و به توجه و ايست پليس نيز توجه نمي كنند كه اين فرارها هراز گاهی منجر به حوادث تلخ و غيرقابل جبران مي شود كه زندگي چندين خانواده را فلج و به نابودي مي كشاند.
 
به نظر بسياري از كارشناسان اين حوزه؛ خودروهاي قاچاقچيان علاوه بر اينكه محورهاي اين استان را ناامن كرده نگراني هاي بسياري را براي مسافران عبوري از اين محورها نيز ايجاد كرده است كه در اين موارد خسارات و تلفات زیادی به همراه داشته است.
 
براساس آمار و اخبار بيشترين حوادث رانندگي ناشي از سرعت زياد و حمل مواد سوختي و اتباع بيگانه در محورهاي مواصلاتي زاهدان- خاش، خاش - سراوان و همچنین محورهای فرعی سراوان منتهی به مرز رخ می دهد.
 

 
طبق آخرين آمار به دست آمده؛  آخرین حادثه مرگباری که این خودروها رقم زدند، در محور فرعي خاش  - تمين – سنگان و پسكوه م رخ داد 24 نفر زخمي و يك نفر از خودروی حامل اتباع جان باختند.
 
* قاچاق سوخت و انسان 24 زخمي و كشته بر جاي گذاشت
مسئول فوریت های پزشکی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: بر اثر واژگوني دو دستكاه دستگاه وانت تويوتا حامل اتباع خارجی غیر مجاز در محور تمين به سنگان و محور فرعي پسكوه خاش 22 نفر زخمي و يك كشته برجای گذاشت.
 
عليرضا سرگزي با بيان اينكه در این حادثه مجروحين توسط 5 دستگاه آمبولانس به بیمارستان امام خمینی(‌ره) خاش و بيمارستان زاهدان انتقال یافتند، افزود: حمل اتباع بیگانه غیرمجاز توسط خودروهای متخلف در محورهای مواصلاتی سطح شهرستان خاش هر سال جان تعداد زیادی را به مخاطره می‌اندازد.
 

 
سرگزي با بيان اينكه تلاش نيروهاي امدادي برای کمک به سانحه دیدگان حدود يك ساعت به طول انجامیده است، اظهار كرد: اورژانس ۱۱۵ در هر شرایطی در راستای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان آمادگی دارد و در کمترین زمان ممکن در امر خدمات درمانی اقدام کرده است.
 
* علت حادثه سرعت غیرمجاز
رییس پلیس راه شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفت: علت حادثه سرعت غیرمجاز اين دو خودرو بوده است.
 
سروان يوسفي برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده، تخطی از سرعت مطمئنه، رعایت نکردن حق تقدم عبور، خستگی و خواب‌آلودگی راننده، انحراف به چپ و غیره را در صدر علل بروز حوادث رانندگی در جاده‌های کشور دانست و اظهار کرد: از میان تصادفات رخ داده در جاده‌ها بیش از یک سوم این تصادفات به واژگونی منجر شده‌اند.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 440748
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *