۰
یادداشت بمناسبت روز خبرنگار/

خبرنگار موفق در انعکاس رویدادها بی طرفانه عمل می کند

خبرنگار موفق همیشه در انعکاس رخدادها بی طرفانه عمل می‌کند و علاوه بر این یک خبرنگار باید همواره در کسب اعتماد و اعتمادسازی بین خبرنگار، منابع خبری و مردم خود تلاش می کند.
خبرنگار موفق در انعکاس رویدادها بی طرفانه عمل می کند
به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگی تفتان ما، مجتبی شجاعی نویسنده و محقق استان در یادداشت خود به مناسبت روز خبرنگار آورده است: خبرنگاران رسالت خطیری بر عهده دارند، زیرا ارتباط دائم آن‏ها با همه اقشار و ‌طبقات جامعه و نیز زیر نظر داشتن فعالیت‏‌های مختلف و حساس بودن و مطالبه‌گری از جانب مردم به منظور انعکاس درست و دقیق موضوعات اقتضا می‏‌کند که دقت، صراحت و صداقت به عنوان مشخصه‏‌های یک خبرنگار موفق را به همراه داشته باشد و از سوء استفاده و یا بی‌‏توجهی نسبت به این حرفه پر اهمیت اجتناب ورزد و از سویی به فضای عمومی وحدت در جامعه کمک نمایند.

بخشدار مرکزی خاش در ادامه این یاداشت می افزاید: خبرنگار باید در مورد جامعه و حفظ مصالح و منافع مردم و مسائل و هنجارهای فرهنگی، متعهد باشد. همچنین با دارا بودن روابط اجتماعی مناسب و شفاف از صفات صداقت، شجاعت، تقوا، صمیمیت، متانت، تفاهم و حسن نیت و از همه بالاتر، جلب اعتماد و رازداری و غلبه بر احساسات و عقلانیت و تدبیر برخوردار باشد.

وی ادامه می دهد؛ با توجه به اینکه شرط اول کار خبرنگاری نیز، رعایت اخلاق خبرنگاری است، خبرنگار خوب باید نخست متعهد به اخلاق خبرنگاری باشد و فارغ از هر نوع جبهه گیری، برداشت‌های منفی، قضاوت، علاقه شخصی و با توجه به وجدان کاری و حرفه‌ای، مصلحت نظام، کشور و مصلحت مردم و منافع ملی به کار خبر بپردازد.

مردم انتظار دارند کسی که خبرنگار می‌شود، از مردم بگوید و از مردم بنویسد و همان طور که گفته می‌شود آنان پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند، باشند و نواقص و مشکلات را مطرح و برای رفع آن مجدانه بکوشند و در یک جمله نمی‌شود خبرنگار بود و دغدغه مردم و پیشرفت جامعه را نداشت.

خبرنگار به عنوان امین نظام و مردم، می‌تواند وضعیت شاخص‌های مختلف از قبیل بیکاری، اشتغال، سلامت، بیماری، حوزه فرهنگی، عمومی و اجتماعی را جمع‌بندی و منتقل کند تا مسئولان امر بدانند در چه وضعیتی هستند و چه اهدافی را می‌توانند دنبال کنند و زمینه برای بهره‌مندی اطلاعات دلسوزانه خبرنگاران و رسانه‌ها نیز برای مدیران و کارگزاران نظام فراهم شود.

کارشناس سیاسی استان می افزاید؛ در برخی عرصه‌ها خبرنگاران در نگاه خوش بینانه، با توجه به این‌که انعکاس عملکرد و موفقیت‌های دستگاه‌های دولتی و پیشرفت‌های موجود بخشی از وظیفه حرفه خبرنگاری است ناخودآگاه نقش روابط عمومی یک سازمان را برعهده گرفته و از بخشی از وظیفه ذاتی خود دور می‌شوند و این نخستین مشکلی است که رسانه را تهدید می‌کند. زیرا در این حالت نمی‌توان به نیاز افکار عمومی یعنی پالایش و نقد صحیح نارسایی‌ها و مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف پاسخ داد.

از طرفی همان‌گونه که همیشه توقعات زیادی از جامعه خبرنگاری و رسانه‌ای کشور داریم و از این قشر کم توقع و شریف انتظار عملکرد مناسب و دقیق وجود دارد، لازم است هم مردم و هم سایر قوا تلاش کنند، روحیه نشاط و امیدواری را در روزنامه نگاران و خبرنگاران ارتقا دهند و فضای کار و فعالیت بیشتری را برای این قشر فراهم سازند تا نسبت به انجام وظیفه و افزایش آگاهی در جامعه کمک مضاعف‌تری بکنند و بلافاصله با اندک تلنگر رسانه‌ای بی مهابا رسانه و خبرنگار را هدف انتقادات تند و حمله خود قرار ندهند و این ظرفیت را از تپندگی و آن بالندگی در مسیر افزایش بینش اجتماعی نیندازند.

یادمان نرود اگر فرهیختگان، هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران متدین و با تقوا، روزنامه نگاران و خبرنگاران کشورمان با معضلاتی روبع‌رو باشند و مشکلاتشان در حد و اندازه‌های آنان برطرف نشود به طور قطع و یقین، شاهد ضعف در پیشرفت و اثرات نامطلوبی نیز در دیگر حوزه‌ها خواهیم بود.

در مجموع آنچه واضح است، امروز باید بر اساس یک برنامه‌ریزی و تفکر جمعی تمامی تهدیدها را به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل نماییم. در این میان باید از قدرت جادویی و بی‌نظیر رسانه به عنوان یکی از تاثیر‌گذارترین شیوه‌های جذب مخاطب برای توسعه کشورمان و هم برای پاسخگویی و مواجهه با تهدیدات نرم و شانتاژهای خبری دشمن استفاده نماییم تا آینده‌ای درخشان و پرامیدی را در به ثمر رسیدن اهداف جامعه شاهد باشیم.

این نویسنده و محقق استان در ادامه یاداشت بیان می کند؛ به طور کلی باید از نگاه مقطعی و کلیشه‌ای به روز خبرنگار فاصله گرفت و با یک نگاه حرفه‌ای و اخلاقی به تبیین صحیح و درست جایگاه رسانه و وظایف مشترک خبرنگاران نسبت به جامعه و بالعکس پرداخت.

در این حالت همان‌گونه که بارها و بارها تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر روحیه مطالبه‌گری در جامعه بوده است و از سویی رئیس جمهور محترم که خود از فرهیختگان حوزه قلم نیز میباشند نیز به ضرورت افزایش سعه صدر مسئولان و ضرورت استفاده از قدرت رسانه اشاره به‌جایی فرمودند، جایگاه پرسش‌گر و پاسخ‌گو آشکار شده و سختی‌ها و موانع کنونی در مسیر اطلاع رسانی تا حدودی مرتفع خواهد شد.

شجاعی گفت: از طرفی لازم است، خبرنگاران نیز با درک شرایط موجود و موقعیت کنونی کشور و تهدیدات مختلف و با ملاحظه برخی آسیب‌های جامعه اطلاعاتی و فضای رسانه‌ای مراقب جلوگیری از سوء استفاده جبهه مجهز رسانه‌ای دشمن باشند و تنها جذب و افزایش مخاطب را فدای مصالح کشور و آرامش جامعه نکنند و با عملکردی سنجیده که الحمدلله در جامعه خبری ما نیز به وفور ملاحظه می‌شود جریانات سازنده و به اصطلاح هر آنچه دردی از مردم را دوا می‌کند و عمومیت بیشتری دارد، را تقویت کنند.

و از سویی همان‌گونه که مقام معظم رهبری سه وظیفه اصلی، نقد و نظارت، وظیفه اطلاع رسانی صادقانه و شفاف، وظیفه طرح و تبادل آرا و افکار در جامعه را برای مطبوعات، و خبرنگاران تبیین فرمودند، مسئولان نیز باید بدانند نقد در قالب امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد و می‌توان گفت نقد و انتقاد دارای پشتوانه قوی دینی است و در بخش مسئولان باید دانست کسی که در نظام مقدس اسلامی مسئولیت می‌پذیرد به صرف پذیرش مسئولیت، عملا خود را در معرض نقد مردم و چشم بیدار رسانه و خبرنگاران متعهد قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد؛ و اما جامعه‌ای که نقدش معقول و بدون غرض‌ورزی و از مجرایی که قانون و اخلاق اجتماعی معین نموده، باشد انحراف و خطایش کمتر است و حتی منتقدین دلسوز که عمدتا جامعه خبرنگاری بخشی از آن است، مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند و نگرش ما در مقابل نقد باید این‌گونه باشد که بتوانیم از آن نقد استفاده کنیم به گونه‌ای که اگر به جمع‌بندی برسیم گه آن نقد (نه تخریب ) درست است از آن استفاده کرده و نقایص را برطرف، و به تقویت و بنیه فکری و سلامت جامعه کمک شده است لذا اینها را باید باور کرد.

باید باور کنیم که منتقد باتقوا و با اخلاق ما بدخواه ما نیست و از طرفی از آنسو جامعه رسانه‌ای نیز با رعایت انصاف نباید فضای بحث و نقدش متشنج و احساسی و تبلیغاتی باشد و خودش به عنوان یک دانشگاه و مستقل از وظیفه رسانه‌ای و اصلی‌اش به عنوان نخبه به جامعه درست نقد کردن و معقول نقد کردن را بیاموزند و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که الحمدلله در جامعه ما هم مسئولانی نقدپذیر و هم منتقدینی منصف داریم.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران زحمتکش و متعهد در استان سیستان و بلوچستان، به عنوان یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان، تنوع اقلیم و جغرافیا، تنوع قومی و مذهبی و برخی محرومیت‌های موجود، فارغ از هر نوع باور و سلیقه‌ای همیشه در کنار مردم و مسئولان، با نگاهی مومنانه و برخاسته از تعهد زیبای حرفه خطیرشان و در مسیر ارزش‌های کشور و نظام اسلامی و با تعصبی مثال زدنی نسبت به کشور و منطقه‌شان و با تمام سختی‌ها و مشکلات و بعضا عدم آگاهی بخش‌هایی از جامعه نسبت به کارکردهای اصیل و مثبت رسانه و تکلیف ملی و دینی و اخلاقی خبرنگار، تلاش کرده‌اند حدالامکان از بخش عام جامعه و مردم فاصله نگیرند و در مجموع با انجام وظیفه‌شان و در عین کمترین امکانات و بهره‌مندی‌های اولیه و مسائل معیشتی و با عشقی که برگرفته از حس خدمت به جامعه و مردم و آبادگری است، موثر و سازنده باشند.
دولت تدبیر و امید توانسته با رویکردی هوشمندانه و مدبرانه با استفاده از ظرفیتهای رسانه ای، و ابزارهای اطلاع رسانی فضای تاثیر گذاری در این بخش ایجاد نماید. امروزه، یکی از ابزارها و مولفه‌های اصلی پیشرفت و توسعه به ویژه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، رسانه‌ها و به طبع آثار و تلاش خبرنگاران به عنوان تهیه کنندگان و تولید کنندگان محتوای رسانه‌ای جامعه است.   انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب: 440694
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *