۰
علماء و امامان جمعه اهل سنت شهرستان خاش؛

حکم مقام معظم رهبري، در استهلال ماه از مشترکات شیعه و سنی است/ وحدت مذاهب در مسئله استهلال بر عزت مسلمین می افزاید

علماء و امامان جمعه اهل سنت شهرستان خاش با تاكيد بر وحدت رویه اهل تشيع و تسنن و تبعیت از دفتر مقام معظم رهبري در امر استهلال و اعلام عيد فطر بيان كردند: ‌‌حفظ برادري و اتحاد در شرایط منطقه بیش از پیش ضروری است و كشورايران، الگویی برای اتحاد و وحدت در جهان است.
حکم مقام معظم رهبري، در استهلال ماه از مشترکات شیعه و سنی است/ وحدت مذاهب در مسئله استهلال بر عزت مسلمین می افزاید
به گزارش تفتان ما، برای مردم همواره جای سوال بوده که با وجود پیشرفت های غیرقابل انکار علم و فناوری و قوی ترین تلسکوپ ها و نرم افزارهای محاسباتی، چرا هر سال در آغاز و پایان ماه رمضان موضوع رصد هلال ماه های رمضان و شوال به بحث روز تبدیل می شود؟
 
رصد ماه در اولین روز از ماه شوال و موضوع اعلام عید سعید فطر یکی از مهمترین موضوعاتی است که مراجع تقلید را همواره درگیر خود کرده است، چرا که ماه هر 29.5 روز یک بار به دور زمین می چرخد و همین موضوع محاسبه دقیق برای آن را سخت کرده است.
 
مهم ترین موضوع در رصد هلال ماه این است که، اشتباه در تعیین روز اول ماه شوال ممکن است منجر به انجام کار حرام شود، چرا که نیت برای گرفتن روزه در روز اول ماه شوال که مطابق با عید سعید فطر است، حرام بوده و رویت هلال ماه رکن مهم و وظیفه ای سنگین بر دوش رصدگران است، در نتیجه این موضوع اهمیت رویت هلال ماه رمضان را که فراتر از تقویم است، نشان می دهد.
 

 
در همین راستا خبرنگار تفتان ما از علماي شهرستان خاش در اين خصوص نظرات و ديدگاه هاي آن ها را سوال كرده است.
 
* در روئیت هلال ماه رمضان و شوال اهل سنت با اهل تشیع اتحاد و وحدت دارند
امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: امر به استهلال ماه ريشه در آيات و روايات دين مبين اسلام دارد و كشور ايران اسلامي از حاكمي مشروع و توانمند و آگاه بر مسائل در رصد و استهلال ماه، عيد فطر بهره مي برد.
 
مولوي محمدعلي شهنوازي با بيان اينكه عيد سعيد فطر در ايران اسلامي روزي واحد و خاص است، تصريح كرد: در عيد سعيد فطر مثل بسياري از مسائل ديني، شيعه و سني با يكديگر وحدت و اتحاد دارند و با مهرباني اين روز را جشن مي گيرند و به نماز مي روند.
 
وي با بيان اينكه در دين مبين اسلام مسئله آغاز ماه رمضان و پايان آن يعني عيد سعيد فطر به روئيت هلال ماه بستگي دارد، گفت:‌ بر اساس اين مبنا گروههای استهلال ماه در نقاط مختلف مستقر می شوند که پس از انجام تلاش ها و رصد چند ساعته ماه نظریات خود را به مراجع و بزرگان اهل فتوا و مجتهدین اعلام می کنند که در كشور عزيز ایران، رهبر انقلاب تصمیم گیرنده و اعلام کننده شروع ماه ماه پر خير و بركت رمضان و عید سعيد فطر هستند.
 

 
مولوي شهنوازي با بيان اينكه در بحث روئيت هلال ماه شيعه و سني با يكديگر اتحاد دارند، خاطرنشان كرد: در مسئله روئيت هلال ماه هيچ اختلافي بين شيعه و سني نيست و هر دو گروه و يا گروه هاي مشتركي براي رصد هلال ماه در اقصي نقاط كشور مستقر شده و اقدامات لازم و ضروري را جهت روئيت ماه انجام مي دهند.
 
وي با بيان اينكه اهل تشيع و تسنن در كشور ايران اسلامي، در مسئله روئيت هلال ماه فتوا رهبري را دريافت مي كنند، اذعان كرد: در ايران اسلامي سامانه ها و تجهیزات و امکانات و علوم روز و پیشرفته ای وجود دارد که برای رصد کردن دقیق ماه دارای اعتبار هستند و کمترین اشتباه را برای روئیت هلال ماه دارند.
 

 
* در اعلان عيد سعيد فطر تابع حكم رهبر انقلاب اسلامي هستيم
امام جمعه مسجدقبا بخش ایرندگان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: تعيين وقت از مهمترين احكام و شرعيات دين مبين اسلامي و يكي از ابزارهاي مهم تعيين وقت موضوع استهلال و روئيت ماه است كه اين اعلام منوط به روئيت ماه در كشور ايران اسلامي و نيز اعلام رسمي از سوي رهبري است و مردم نيز بايد منتظر صدور بيانيه از سوي رهبر انقلاب باشند.
 
مولوی آخرداد بامری با بيان اينكه در صورت تاييد رهبر انقلاب، عيد فطر است و بايد نماز عيد نيز صبح اقامه شود، گفت: مانند هر ساله براي عيد فطر و روئيت ماه تابع امر مقام معظم رهبري هستيم.
 

 
وي خاطرنشان كرد: در خصوص رصد و استهلال ماه براي عيد فطر، هيچگونه اختلافي ميان اهل تشيع و تسنن نيست و همگان همواره تابع امر رهبري هستيم.
 
مولوي بامري با بيان اينكه رصد و رويت ماه و برگزاري همزمان نماز عيد در سراسر كشور باعث تقويت اتحاد، يكپارچگي و وحدت اسلامي مي شود، اظهار كرد: مانع سوء استفاده دشمنان از فضاي جامعه و خصوصاً اين استان خواهد شد و خاري بر چشم دشمناني است كه نميتوانند اين وحدت را ببينند.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 439846
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *