۰
گزارش تفتان ما از غذاهاي سنتي در آستانه عيد فطر؛

"پکوره" غذای محلی مردم جنوب سیستان و بلوچستان + تصاوير

مردم جنوب سیستان و بلوچستان هر ساله در آستانه عيدسعيد فطر با پخت غذاهای محلی و سنتي به خصوص "پكوره" ضمن زينت بخشيدن به سفره هاي افطار، به استقبال اين عيد با سعادت مي روند.
"پکوره" غذای محلی مردم جنوب سیستان و بلوچستان + تصاوير
به گزارش تفتان ما، مردم جنوب سیستان و بلوچستان با پخت غذاهای محلی در آستانه عيد فطر هر ساله به سفره های افطار و ميهماني هاي اين عيد زینت می بخشند.
 
علي اي حال یکی از این غذاهای سنتی پکوره يا همان فلافل( پكوره هندي يا پاكوره مرغ) است، مصرف پکوره در ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان  آنقدر زیاد است که پخت پکوره در منازل جوابگو نیست و این غذا در مکان هایی بیرون از خانه هم پخت و عرضه می‌شود.
 
اين غذاي سنتي از دوعدد سیب زمینی متوسط رنده شده، دو عدد پیاز متوسط رنده شده، چهار حب سیر رنده شده، گشنیز خورد شده چهار قاشق غذا خوری، آرد نخود چهار قاشق غذا خوری، آرد سفید چهار قاشق غذا خوری، خمیر مایع یک قاشق مربا خوری، فلفل سبز تند سه عدد ریزشده، نمک و زرد چوبه به مقدارلازم تهيه مي شود و اين مواد را با هم مخلوط کرده و سپس کمی آب میریزیم،  بصورتی که مانند کتلت در بیاد و با قاشق، داخل ماهی تابه ریخته و در روغن داغ سرخ میکنیم و نمک خمیر  آرد را خیس میکنیم و زماني كه سفت شد، همه مواد را ریز ریز کرده و آرد پکوره اضافه میکنیم میذاریم خمیر پف کند.
 

 
اين غذاي سنتي تند است و با ترشي سرو مي شود و در ساندويچي ها بجاي گوجه فرنگي و خيارشور، ترشي استفاده مي كنند. اصل اين غذاي سنتي از لبنان و هند است.
 
* پكوره داراي اهميت غذاي بسيار زيادي است
كارشناس تغذيه شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه پكوره داراي اهميت غذاي بسيار زيادي است، اظهار كرد: اين غذاي سنتي مواد مغذي بسياري مانند، نشاسته، کربوهیدرات، پروتئین، آهن و ویتامین‌هایی مانند اسید فولیک دارد که به سوخت و ساز بدن از جمله تنظیم کلسترول و قندخون، تامین انرژی بدن و سلامت اعصاب کمک می‌کند.
 
محمدنبي خاشي با بيان اينكه اين غذاي سنتي تقريباً داراي 1200 كيلوكالري انرژي دارد، گفت: در صورت تقسيم كردن آن ها ميان 4 نفر مقدار كالري دريافتي به 300 كيلو كالري خواهد رسيد.
 

 
وي با بيان اينكه استفاده از سبزیجات تازه مانند پیاز و گشنیز تازه و نخود در تهیه پکوره از ویژگی های این خوراکی ارزشمند است، تصريح كرد: از آنجایی که این غذا بايد با نان ميل شود، به ازاي هر برش نان 30 گرمي(یک کف دست با پكوره) 80 كيلو كالري ديگر نيز به مقدار انرژي يادشده افزوده مي شود.
 

 
خاشي با بيان اينكه بهتر است پكوره را  با سس ميل كنيد، اذعان كرد: بهتر است سس شما، سس گوجه فرنگي خانگي باشد كه از نمك كمتري تهيه شده باشد و گوجه فرنگي تازه در آن به كار رفته باشد.
 
وي با بيان اينكه  ترشی نیز یکی از همراهان اصلی این غذاست، گفت: می‌توانید پكوره را با برگ‌های تازه کاهو و گوجه‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید.
 
اين كارشناس تغذيه اظهار كرد: نوشیدنی مناسب این غذا نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب‌لیمو البته طعم‌دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذایتان کمک کندو البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای تندخوری های حرفه ای (مانند هندی ها) است.

.

.

.

.

.

.

انتهاي پيام/
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 439835
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *