۰

انتقاد متخصصین بیهوشی از کاهش تعرفه‌ها/ با اجرای طرح تحول سلامت عدالت بین رشته‌ای رعایت نشد

با توجه به مصوبه هیأت دولت و افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی و کاهش یافتن تعرفه‌ برخی از گروه‌های پزشکی، مخاطبان فارس نظرات خود را در خصوص این مصوبه اعلام کردند.
انتقاد متخصصین بیهوشی از کاهش تعرفه‌ها/ با اجرای طرح تحول سلامت عدالت بین رشته‌ای رعایت نشد
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت  تفتان ما،پس از مصوبه هیأت دولت در خصوص تغییر تعرفه‌ها و کاهش تعرفه برخی از گروه‌های پزشکی، اظهار نظرهای زیادی در خصوص این مصوبه صورت گرفت و عده‌ای از پزشکان به انتقاد از این مصوبه پرداختند.
در همین راستا خبرگزاری فارس اقدام به مطرح کردن چند پرسش و دریافت نظرات مخاطبان کرد که در این راستا تعداد زیادی از پزشکان مخاطب فارس نظراتشان را برای ما ارسال کردند که در ادامه تعدادی از این اظهار نظرها را می‌خوانید:
 
عضو انجمن بیهوشی ایران: متأسفانه اکثر منابع طرح تحول به جیب شرکتهای تجهیزات پزشکی می‌رود چون هزینه تجهیزات هم با بیمه است تنها ١٨ درصد به پزشکان و کادر درمان می‌رسد با کمبود شدید منابع بیمه تصمیم به کاهش تعرفه برای تمام رشته های پزشکی بصورت مساوی گرفتند اما لابی جراحان با افراد صاحب نفوذ خود زیر بار نرفت و علی‌رغم قول رئیس جمهور و وزیر قبل از انتخابات مبنی بر عدم کاهش تعرفه رشته مظلوم بیهوشی قربانی شد. تعرفه  بیهوشی به میزان ٢٥ درصد و به میزان کمتر معدودی خدمات قلب و عروق کم شد. در عوض پنج درصد به سایر رشته ها اضافه شد در میان تمام رشته‌های پزشکی جراحان بیشترین درصد را از منابع طرح تحول می‌گیرند. در اکثر ادوار اخیر وزرای بهداشت جراح بوده‌اند و این زمینه را بوجود آورده‌اند. بطور خلاصه در مصوبه اخیر دولت از سهم رشته بیهوشی کم و به جراحان باج داده‌اند تا زیرمیزی نگیرند که بأزهم می‌گیرند و با درآمدهای نجومی سایر رشته‌ها را نیز در نظر مردم خراب کرده‌اند استدعا دارم با رییس انجمن بیهوشی ایران مصاحبه ای ترتیب دهید.
 
مخاطب فارس: با سلام، قطعا کاهش ناعادلانه کای بیهوشی در حالی‌که این رشته بسیار پر کار و پر مخاطره است و بیشترین ساعت حضور در بیمارستان و مقیمی را در بین تخصصهای پزشکی دارد بی‌خردی وبی انصافی بوده نتایج سویی در پی خواهد داشت.
 
دکتر قلعه تکی، متخصص بیهوشی از اهواز: سلام و خسته نباشید. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، دکتر قلعه تکی متخصص بیهوشی از اهواز هستم به کاهش تعرفه بیهوشی اعتراض دارم. هر سال قیمت و تعرفه هر رشته‌ای افزایش پیدا می‌کند اونوقت ارزش کار ما باید کاهش پیدا کند. عدالت بین رشته‌های پزشکی رعایت نشده تازه تعرفه ما هم کم شده. معلوم نیست وزارت خانه بهداشت و وزارت رفاه و بیمه ها چه می‌کنند؟ پس چرا دیه هر سال افزایش پیدا می‌کند ؟؟ چرا مالیات هر سال افزایش پیدا می‌کند؟ ادعا می‌شود تورم 9 درصد است آن‌وقت تعرفه سلامت را 5 درصد افزایش می‌دهند و تازه سهم بیهوشی را هم کاهش می‌دهند، لطفا نظر مرا لحاظ کنید.
 
متخصص بیهوشی: با هیچ منطق و محاسبه ای تصمیم هیأت دولت در خصوص کاهش تعرفه برخی از کدهای بیهوشی، سزای این سربازان گمنام نظام سلامت نیست و با تعریف عدالت بین رشته ای نیز همخوانی ندارد،اگر کمبود بودجه هست برای همه گروه های پزشکی باشد نه برخی.
 
پرستار: من پرستار هستم از نزدیک شاهد افزایش تعرفه ها هستم اقدام وزارت بهداشت از اول که تعرفه پزشکان را ده برابر کرده کاملا اشتباه بوده است حق العمل پزشکان در اتاق عمل یک دفعه چهار سال پیش 4 برابر شده است در حالی که می‌توانست خیلی کمتر باشد که هم پزشکان راضی بودند و هم بیمه ها و پرسنل درمان و همچنین مریض ها این پول نهایتا از بیمه هر فرد بیماری باید پرداخت شود پس صلاح بود که از اول کمتر افزایش می دادند تا الان بین پنج و ده و بیست بمانند درصد.
 
رادیولوژیست: اگر دولت پول ندارد از مقدار k به طور کلی کم کند و مثلا از 8000 تومن بکند 5000 تومن و این خودبخود برای تمام رشته های پزشکی محاسبه می‌شود نه اینکه فقط رادیولوژی. این چیزی جز بی عدالتی نیست.
 
مخاطب فارس: این حرکت دولت کاملا بر اساس عدالت است، وقتی یک شبه تعرفه ها رو تا 300 درصد افزایش دادند، افزایشی که باید طی 15 سال اتفاق می‌افتاد یک شبه انجام شد‌. نه تنها همین پنج درصد هم نباید افزایش پیدا داده می‌شد بلکه باید کاهش بیشتری هم پیدا می‌کرد.
 
دکتر مهدی معصوم‌شاهی، متخصص بیهوشی: پیشنهاد من عدالت بین رشته ای هست چرا یک تخصص باید صدها میلیون درامد داشته باشد و دیگری ماهی 4میلیون
وزیر بهداشت اعلام کرد یکی از اهداف طرح تحول عدالت بین رشته ای هست اما روند معکوس مشاهده می‌شود، اگر قرار هست تعرفه کم بشود برای همه رشته‌ها باید باشد نه مظلوم ترین پیشنهاد میکنم دریافتی متخصصین بیهوشی و سایر رشته‌ها در هر بیمارستان مقایسه شود تا به دریافتی نامتعادل و کم این رشته اشاره شود.
 
متخصص قلب و عروق: با سلام و احترام، بنده متخصص قلب و عروق هستم.
بنظر این حقیر با توجه به شرایط اقتصادی عرف جامعه، پرداخت مستقیم به پزشکان از طرف مردم، باید حذف گردد و دولت همانند برخوردی که با پزشکان خانواده میکند، حقوق به متخصصین جامعه نیز پرداخت کند.
 
پزشک عمومی: آقای وزیر بهداشت شما که تعرفه‌های سونوگرافی را پانصد درصد گران کرده بودید. چرا الان به داد نسخه نویس‌ها که هیچ درآمدی بجز تجویز دارو دارند نمی‌رسید؟ پزشک عمومی و اطفال و داخلی و عفونی درآمدی ندارند. بجز ویزیت و نوشتن دارو. شما که سال‌های قبل هزینه اکو و سونو و آنژیوگرافی را نجومی بالا بردید الان چرا تعرفه ویزیت را با تورم بالا نمی‌برید؟
 
متخصص بیهوشی: من خود یک متخصص بیهوشی هستم.تعریف k سلامت مشخص است که باید برای همه پزشکان یکسان باشد.سالهاست ظلم علیه رشته پرمسئولیت بیهوشی روا داشته شده.با شروع طرح و یکسان شدن مبلغ k قدم بزرگی جهت ایجاد عدالت بین رشته ای برداشته شد که متاسفانه به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و طی چند مرحله تعداد k عمل‌های جراحی بصورت بسیار ناجوانمردانه کم شد. علی‌رغم قول‌های شفاهی ستاد سلامت انتخابات رئیس جمهور و وزیر بهداشت و سایر مسئولین، تعرفه امسال نه تنها برای بیهوشی افزایش نداشت بلکه دچار کاهش شد. دلیل آن هم کارشناسی غیر علمی و بعضا غیرضروری برخی پزشکان دیگر است. ما خواستار برقراری عدالت بین رشته‌ای و همچنین افزایش تعرفه متناسب با افزایش نرخ سالانه تورم و مخارج هستیم.
 
مخاطب فارس: وزارت بهداشت قبلا تعرفه های بعضی رشته‌ها را یک شبه ده برابر کرده و باقی پزشکان را بیچاره کرده است. الان هم به روی مبارک نمی‌آورد. انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و به دنبال افزایش تعرفه 5٪ می‌گردد. پزشکان نسخه نویس بیچاره!!
 
انتهای پیام/فاس
شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 439834
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *