۰

مردم به باج‌افزارها باج ندهند/ تهدید جدی باج‌گیران مجازی

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا با اشاره به تهدید جدی باج گیران فضای مجازی از مردم خواست تا به باج افزارها باج ندهند.
مردم به باج‌افزارها باج ندهند/ تهدید جدی باج‌گیران مجازی
به گزارش سرویس حوادث تفتان ما،به نقل از روابط عمومی پلیس فتا ناجا  (www.cyberpolice.ir)، سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا اظهار داشت: باج افزار ها یکی از انواع بدافزارهای نوظهور و خطرناک میباشد که فعالیت آنها در سال های اخیر رو به ازدیاد گذاشته است و مقابله با آنها نیز مشکل شده است.
وی ادامه داد: این دسته از بد افزارها پس از رخنه به رایانه فرد قربانی و رمزنگارهای فایل های مهم موجود بر روی آن دسترسی کاربر را به فایلهای اصلی خود و محتوای آنها محدود می نماید و پیغامهایی را مبنی درخواست وجه جهت رمزگشایی فایلها به قربانی نمایش میدهد و بازه زمانی را به منظور پرداخت باج برای او تعیین می کند .
این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول باج افزارها از طریق اجرای فایل های آلوده الصاق شده به نامه های الکترونیکی یا بازدید از از وب سایتهای آلوده به سیستم قربانی راه می یابند و برخی از اوقات این عمل از طریق انتخاب فرد قربانی و از طریق مهندسی اجتماعی رخ دهد، از جمله باج افزارهای شناخته شده می توان به Reveton, Cryptolocker,Cryptowall, Dharma,Cerber و... اشاره کرد.
سرهنگ رمضانی افزود: باج افزارها معمولا اقدام به رمز نگاری فایلها با پسوند های خاص و مهم همچون  PDF , DOC , DOCX , PPT, JPG , TXT , JPEG و ...که از اهمیت بیشتری برای کاربران برخوردار هستند، کرده تا از این طریق قربانیان را مجبور به پرداخت باج نمایند.
معاون اموربین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا  بیان داشت: باج افزارها به منظور جلوگیری از ردیابی، مبلغ درخواستی از قربانیان را بصورت BITCOIN  یا سایر ارزهای مجازی دریافت می‌نمایند.
سرهنگ رمضانی گفت: برابر گزارش های مراکز رسمی بین المللی مقایله با جرایم سایبری باج افزارها در سال 2016 خسارتهای مادی و معنوی بسیار بالایی به کاربران حقیقی و حقوقی در فضای سایبر وارد ساخته اند و اصلی ترین اهداف نسل جدید باج افزارها را سازمانهای دولتی،موسسات مالی و بانکی، مراکز آموزشی، مراکز درمانی و شرکت ها تشکیل میدهند زیرا از این طریق مبالغ بیشتری نصیب مجرمان سایبری می شود.
وی با اشاره به اینکه باج افزارها دارای مکانیسم پیچیده ای هستند و و بهترین راه مقابله با آنها جلوگیری از آلودگی سیستمهای رایانه ای و مسدود نمودن راههای نفوذ آنها به سیستم است،  نکاتی را در خصوص روشهای مقابله با باج افزارها به شرح ذیل عنوان کرد :
-تهیه نسخه پشتیبان از تمامی داده ها حساس
-استفاده از آنتی ویروس و نرم افزارهای ضد بد افزار و به روز رسانی آنها
-فعال نمودن دیواره آتش و پیکربندی صحیح آن
-باز نکردن نامه های الکترونیکی و پیوستهای مشکوک و ناشناس
-عدم بازدید از وب سایت های ناشناس و آلوده
-بروز رسانی سیستم عامل و نرم افزارهای مورد استفاده
معاون اموربین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از کاربران و قربانیان اینگونه بد افزارها خواست از پرداخت باج به مجرمان سایبری خوداری کنند زیرا در صورت پرداخت باج نیز تضمینی برای رمزگشایی فایلها وجود ندارد.
این مقام مسئول در خاتمه به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه با باج افزارها و هرگونه درخواست باج موضوع را از طریق وی سایت پلیس فتا به آدرس WWW.CYBERPOLICE.IR به این پلیس منعکس کنند.
انتهای پیام/فارس
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 437979
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *