۰

سوختن آرزوها در چهارشنبه آخر سال

چهارشنبه آخر سال از راه می‌رسد، صدای ترقه‌ها و مواد منفجره چنان ترس و دلهره‌ای در دل‌ها به‌وجود می‌آورد که یاد میدان جنگ در ذهن تداعی می‌شود، غافل از اینکه شاید قلب بیماری بر اثر همین صداها در حال ایستادن باشد.
سوختن آرزوها در چهارشنبه آخر سال
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،زردی من از تو، سرخی تو از من. این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی است، مراسمی که از دوران باستان در ایران رواج داشته و مردم با برگزار کردن این مراسم خواهان آن بودند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آن‌ها بدهد. مراسمی که در سالیان گذشته نه تنها هویت خود را حفظ نکرده بلکه آهسته آهسته به یک سنت غلط در جهت بروز حوادث ناگوار برای افراد جامعه تبدیل شده است.
با فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال، صدای ترقه‌ها و مواد منفجره گوش هرکسی را می‌خراشد و چنان ترس و دلهره‌ای در دل‌ها به‌وجود می‌آورد که سروصدای ایجاد شده در شهر یاد میدان جنگ را در ذهن تداعی می‌کند. شاید فردی که با بی فکری تمام برای لذت بردن از صدای انفجار هر خطری را به جان می‌خرد نمی‌داند که این رفتارها نه تنها موجبات بی‌نظمی شهر را به‌وجود می‌آورد بلکه آسایش را از چشمان پر از درد سالمندان و بیماری که بر روی تخت خانه یا بیمارستان بستری است می‌گیرد.
ارزشش را نداشت!
حمید جوان 24 ساله‌ از خاطره تلخ چهارشنبه سوری سال گذشته خود می‌گوید: از چند روز قبل از فرا رسیدن چهارشنبه آخرسال با تعدادی از بچه‌های محله‌مان برای تهیه مواد منفجره به یکی از خیابان‌های اطراف مولوی رفتیم، راستش را بخواهید آن موقع خیلی ذوق و شوق خرید این مواد را داشتم و به قول معروف می‌خواستم در روز چهارشنبه سوری "کل" دوستم را بخوابانم اما نمی‌دانستم چه سرنوشتی در انتظار من است.
چهارشنبه شب بود که با دوستانم در یکی از کوچه‌های محل جمع شدیم تعداد زیادی از بسته‌های ترقه‌ای که تهیه کرده بودیم را بهم وصل کردیم، من که از شهرت شجاع بودن در بین دوستانم برخوردار بودم بسته مواد منفجره را گرفتم و کبریت را کشیدم، فکر نمی‌کردم بسته به این سرعت منفجر شود اما انفجار رخ داد و من ماندم و تاریکی. نتیجه این دلخوشی لحظه‌ای از دست دادن یکی از چشمانم بود حالا که یکی از چشمانم را از دست داده‌ام می‌فهمم که این دلخوشی ارزشش را نداشت.بعد از گذشت یک سال از این حادثه نه تنها از لحاظ جسمی دچار مشکل شده‌ام بلکه با این حادثه که فقط در چند ثانیه رخ داد رویای ازدواج نیز برایم به کابوس تبدیل شده است...

3 کشته و 259 مصدوم آمار قربانیان چهارشنبه سوری 94
بر اساس آمار اعلام شده از طرف اورژانس کشور، حوادث تلخ چهارشنبه آخرسال در سال 94 منجر به فوت سه مصدوم شدن 259 در کشور شد که از این تعداد حداقل 10 مورد قطع عضو وجود داشته است.
شاید جانباختگان و سایر مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال هیچوقت تصور نمی‌کردند این حوادث ناگوار شاید گریبان‌گیر آ»‌ها شود، اما حالا سلامتی و نشاط زندگی خود را با تلخ کامی عوض کرده و نه تنها این اتفاق ادامه زندگی را برایشان دشوار کرده است بلکه این افراد با دست‌های خودشان مشکلاتی را برای خانواده‌هایشان بوجود آورده‌اند.
احتمال فلج عصب بینایی با موج ناشی از انفجار مواد محترقه
ذاکر محمدی متخصص چشم‌پزشکی در خصوص عوارض ناشی از انفجار مواد محترقه بر روی چشم گفت: هر موج انفجاری چه ناشی از ترقه یا مواد دیگری باشد،‌مستقیم و غیرمستقیم اثرات زیان‌باری را برای چشم به همراه خواهد داشت و می‌تواند قرنیه،‌شبکیه و عصب بینایی چشم را دچار مشکل کند.
ذاکر با اشاره به اینکه موج ناشی از انفجار به صورت غیرمستقیم علاوه بر چشم می‌تواند پلک‌ها را نیز دچار آسیب کند، گفت: شایع‌ترین مشکلی که در اثر حوادث چهارشنبه‌ آخر سال برای چشم به وقوع می‌پیوندد پرتاب جسم خارجی ناشی از انفجار مواد محترقه بوده که علاوه بر آسیب به پلک نابینایی، تخریب قرنیه، شبکیه و ... را به همراه دارد.
وی به موضوع سوختگی قرنیه و پلک اشاره کرد و گفت: این مسئله یا سبب نابینایی شده و یا خسارات جبران‌ناپذیری را برای چشم به همراه دارد به طور مثال در اثر این حادثه ترشح اشک از قرنیه به شدت می‌تواند کاهش یابد و چشم دچار خشکی شود که این موضوع در بسیاری از مواقع با پیوند قرنیه نیز برطرف نمی‌شود.
حمایت از کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک»
انگار همین چند روز قبل بود که خبر ریزش ساختمان پلاسکو به گوش تمام مردم رسید، حادثه‌ای که منجر به شهادت رسیدن تعدادی از آتش نشانان از جان گذشته کشور و همچنین فوت تعدادی از شهروندان شد و داغ سنگینی را بر دل تمام مردم و مسئولان کشور گذاشت.
در همین خصوص جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، از تشکیل کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» خبر داد و گفت: در چند وقت گذشته موج مردمی به احترام شهدای آتش‌نشانی ایجاد شد که چهارشنبه‌سوری ایمن و بی‌خطری برگزار شود.
وی افزود: کمپین‌های متعددی در این خصوص تشکیل شده است که یکسری از آنها را سازمان آتش‌نشانی نظارت می‌کند ولی بیشتر اقدامات مردمی است و هنرمندان و ورزشکاران زیادی نیز عضو این کمپین‌ها شده‌اند و حمایت می‌کنند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران افزود: نام این کمپین‌ به احترام آتش‌نشانان کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» با شعار چهارشنبه‌سوری بدون ترقه است.

 
کمپین‌های دانش‌آموزی برای «عدم حضور در مراسم چهارشنبه آخر سال»
مهدی علی‌اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس اظهار داشت: هر ساله معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص چهارشنبه آخر سال بیانیه‌ای صادر کرده و توصیه‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه می‌کند.
از آن‌جا که رفتارهای غلط و مخاطره آمیز در مواقعی از سوی برخی جوانان و خانواده‌ها به منظور تفریح و سرگرمی رخ می‌دهد امید است در کنار ابزارهای نظارتی و برخورد با فروشندگان این مواد فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی از طریق اطلاع رسانی و راه‌اندازی کمپین‌ها زمینه‌های لازم در جهت پیشگیری از بروز حوادث خطرآفرین در این روز فراهم شود.
 
انتهای پیام/فارس
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 437518
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *